یک متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: کندن جوش اختلالی است که بیشتر در بانوان رخ می‌دهد و ممکن است به علت شرایط گوناگون رخ دهد.
کد خبر: ۱۲۴۶۶۷۹
آشنایی با عواقب کندن جوش

به گزارش جام جم آنلاین، هدی عین اللهی متخصص پوست، مو و زیبایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کندن جوش گفت: کندن جوش و زخم در زمان استرس می‌تواند یک سیستم دفاعی مانند راه‌های تخلیه خشم درونی و اضطراب فرد باشد. این کاهش اضطراب و تخلیه خشم، سبب می‌شود تا فرد در دراز مدت این رفتار بد را حتی برای تجربه‌های استرس‌زای معمولی در زندگی روزمره نیز به کار بگیرد.

او افزود: کندن جوش صورت یا دیگر نواحی بدن کنشی است که تقریبا همه ما با آن روبرو بوده و یا حداقل در اطرافیان خود مشاهده کرده‌ایم، ولی این کنده کاری‌ها موجب بدتر شدن و عمیق‌تر شدن جوش‌ها و پدید آمدن جوشگاه‌ها یا اسکار‌های بد شکل‌تر می‌شود.

عین اللهی با اشاره به توجیه رفتار عده‌ای برای طبیعی جلوه دادن کندن جوش، اظهار کرد: افرادی که در هنگام صحبت با دیگران مدام در حال کندن جوش صورت، زخم دست، پوسته گوشه ناخن و یا پوست لب‌شان هستند هنگامی که به صورت ناگهانی متوجه می‌شوند به پوست خود آسیب رسانده اند معمولا با گفتن جملاتی شبیه «ای بابا حواسم نبود، مدتی هست که این جوش اذیتم می‌کند» قصد خلاص کردن خود از این وضعیت بحرانی را دارند.

این متخصص پوست، مو و زیبایی با اشاره به غیر طبیعی بودن کندن جوش صورت، گفت: کندن یا ترکاندن جوش صورت امری طبیعی است، اما تکرار کردن آن به خصوص در بانوان به یک رفتار نا به هنجار تبدیل می‌شود.

عین اللهی در ادامه افزود: در صورتی که از روی عادت رفتاری وقت خود را صرف کندن جوش و زخم پوست کنیم، پس از بهبودی محل مورد نظر مجدد این رفتار را تکرار کرده و برای تسکین آن از کرم و یا نرم‌کننده استفاده کنیم در حقیقت به «اختلال کندن پوست» مبتلا شده‌ایم. این اختلال در ظاهر ساده و عادی به نظر می‌رسد، اما درمان آن بسیار دشوار است؛ چرا که در طبقه‌بندی «اختلالات وسواسی» قرار گرفته و روانشناسان به آن «اختلال وسواس جبری» می‌گویند.

این متخصص پوست، مو و زیبایی تصریح کرد: «اختلال وسواس جبری» نسبت به اختلالات دیگر روانشناختی، کمتر شناخته شده است، اما میزان شیوع آن در میان افراد به خصوص زنان و دختران جوان بالاست.

عوامل موثر در بروز «اختلال کندن جوش و پوست»

عین اللهی درباره دلایل به وجود آمدن «اختلال کندن جوش و پوست»، گفت: بر اساس یافته‌های دانشمندان عوامل ژنتیکی و حساسیت‌های عاطفی باعث بروز «اختلال کندن جوش و پوست» می‌شوند و در صورتی که احساسات و عواطف فرد از سوی خانواده به درستی تامین نشده باشد او می‌کوشد تا با کندن جوش‌های صورت کمبود عاطفه را در خود رفع کند.

این متخصص پوست، مو و زیبایی با اشاره به درمان «اختلال کندن جوش»، اظهار کرد: «اختلال کندن جوش» در مقابل درمان مقاوم است. اما می‌توان با مراجعه به روانشناس بالینی یا متخصص و با استفاده از روش‌های موثری مانند رفتاردرمانی این اختلال را درمان کرد.

عین اللهی در پایان گفت: شناخت و آگاهی نسبت به «اختلال کندن جوش» کمک بسزایی در جلوگیری از تکرار آن می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها