افراد بالای 40 سال اگر برای اولین بار دچار درد معده، استخوان، گیرکردن لقمه غذایی و کاهش وزن شود، باید فورا جهت آندوسکوپی فوقانی به متخصص گوارش مراجعه کند.
کد خبر: ۱۲۳۶۸۹۸
افراد 40 سال به بالا مراقب باشند

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، عباس یزدانبد، فوق تخصص گوارش و کبد، درباره «سرطان معده»، اظهار داشت: عوامل محیطی و ژنتیکی مهم ترین علت ابتلا به این نوع سرطان است؛ ضمن اینکه وضعیت اجتماعی و اقتصادی پائین، مصرف سیگار، مواد مخدر، بهداشت پائین دهان و دندان، پرخوری و چاقی از عوامل خطر ابتلا به سرطان معده است.

وی گفت: سرطان معده در 95 درصد موارد در سنین بالای چهل سال اتفاق می‌افتد؛ بنابراین هر فرد بالای 40 سال اگر برای اولین بار دچار درد معده، استخوان، گیرکردن لقمه غذایی، کاهش وزن شود، باید فورا جهت آندوسکوپی فوقانی به متخصص گوارش مراجعه کنید.

فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به عوامل تاثیر گذار در شانس بهبودی بیماران مبتلا به سرطان معده گفت: سرطان معده در استان‌های واقع در حاشیه شمالی کشور ایران شامل استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی شیوع بسیار بالایی دارد.

وی متذکر شد: میزان بروز سرطان معده در این استان‌ها در مردان 50 در هر 100 هزار نفر و در زنان 25 در هر 100 هزار نفر در هرسال است؛ضمن اینکه تشخیص سرطان معده به آسانی با انجام آندوسکوپی فوقانی و قفسه سینه، آندوسونوگرافی و پت اسکن و ... از نظر میزان پیشرفت بیماری مورد بررسی قرار می‌گیرند.

یزدانبد اضافه کرد: تا درمان‌های مناسب نظیر جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی برای بیماران تجویز شود. میزان بقای بیماران بعد از تشخیص 10 الی 20 درصد است که با انجام آندوسکوپی‌های غربالگری در کشورهایی مثل ژاپن و کره جنوبی با کشف زود سرطان در مرحله بدون علامت و برداشتن کانون سرطان با آندوسکوپی، بیماران در بیش از 95 درصد موارد بهبودی پیدا کرده و زنده می‌مانند.

در نوزدهمین کنگره بین‌المللی گوارش و کبد ایران روش‌های تعیین مرحله پیشرفت سرطان مورد بحث قرار خواهد گرفت تا مشکل بیمار زودتر تشخیص داده شده و راهکار درمانی مناسب برای آن اتخاذ و از ارائه درمان‌های غیرضروری اجتناب کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها