اگر در هنگام خواب دچار تنفس منقطع یا آپنه می‌شوید، باید بدانید برخی مواد غذایی به درمان این اختلال کمک و برخی آن را تشدید می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۳۶۷۵۷
برای کاهش علائم اختلال آپنه خواب چه بخوریم؟

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، قطع تنفس در خواب یا آپنه خواب با قطع شدن مکرر تنفس و شروع مجدد آن در زمان خواب مشخص می‌شود و می‌تواند اختلالی جدی باشد.

بسیاری از افراد اگر دندانپزشک از آن‌ها در مورد الگوی خوابشان سؤال کند، تعجب می‌کنند، اما واقعیت این است که بهداشت دهان و دندان و به طور کلی حفره دهان ما در ایجاد آپنه خواب که اختلال ناشی از مهار شدن مسیر‌های تنفسی است، نقش مستقیمی دارد.

از این رو آنچه می‌خوریم و حتی چگونه خوردن و نحوه تنفس همه عوامل مهمی هستند که ارتباط بسیار آشکاری با سلامت دندان و البته الگوی خوابمان دارند؛ بنابراین اگر از آپنه خواب رنج می‌برید، سعی کنید هر چه بیشتر از این موادغذایی به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید:

میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی و فیبر و البته کم کالری هستند. فیبر احساس سیری طولانی تری به فرد می‌دهد و در نتیجه احتمال پرخوری فرد را کمتر می‌کند. این نکته بسیار مهم است، زیرا بیشتر مبتلایان به آپنه خواب اضافه وزن دارند.

مبتلایان به آپنه یا قطع تنفس لحظه‌ای در جریان خواب از میان میوه‌ها تنها بهتر است از خوردن موز خودداری کنند.

لبنیات کم چرب

لبنیات کم چرب سرشار از ویتامین D، پروتئین و کلسیم هستند که به فرد کمک می‌کند زمان طولانی تری احساس گرسنگی نداشته باشند. این مواد غذایی علاوه بر مدیریت مثبت بر تغییرات وزن، در کاهش علائم آپنه خواب به شما کمک می‌کند.

روغن‌های گیاهی

افراد مبتلا به آپنه خواب همچنین می‌توانند از چربی‌های اشباع نشده موجود در روغن‌های گیاهی به عنوان جایگزینی عالی برای چربی‌های اشباع شده در کره و مارگارین بهره ببرند.

چربی‌های موجود در کلزا، زیتون، گلرنگ، گل آفتابگردان، تخم کتان و سبزیجات از آن جمله هستند.

غلات سبوس دار

غلات کامل به همان روش میوه‌ها و سبزیجات عمل می‌کنند. این غلات از نظر مواد مغذی و فیبر غنی‌تر از میوه‌ها و سبزیجات هستند و این باعث می‌شود تا شما برای مدت زمان طولانی تری احساس سیری کامل داشته باشید. نان ها، برنج قهوه‌ای و جو دوسر انواع مختلفی از غلات کامل هستند.

موز

در حالی که بیشتر میوه‌ها برای بهبود علائم آپنه خواب عالی هستند، موز یک استثناء است. این میوه می‌توانند تولید مخاط را افزایش دهد و در نتیجه موجب می‌شود در هنگام خواب مشکلات تنفسی تشدید شود. موز هرچه نرم‌تر و پخته‌تر باشد، احتمال می‌تشدید این حالت بیشتر است.

لبنیات پرچرب

از آنجایی که آپنه خواب و چاقی رابطه مستقیمی دارند، لازم است تا مصرف خامه، شیر کامل، پنیر چدار و کره را قطع کنید.

گوشت پرچرب

از آنجایی که مهار چربی در بروز اختلال آپنه بسیار موثر است، گوشت گاو مصرفی در بهترین حالت باید کم چرب مصرف شود. همین مورد در مورد مرغ و ماهی سرخ شده صدق می‌کند.

کربوهیدرات‌های تصفیه شده

کربوهیدرات‌های تصفیه شده حاوی مقدار زیادی قند هستند و بدیهی است که احتمال ابتلا به افزایش وزن با مصرف آن‌ها بیشتر می‌شود که این خود خطر بروز علائم آپنه خواب را افزایش می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها