چشم‌ها از مهمترین اعضای بدن هستند و بروز کوچکترین علائم در آن‌ها می‌تواند زنگ خطری برای بروز یک بیماری شایع چشمی باشد.
کد خبر: ۱۲۳۲۵۲۹
شایع‌ترین بیماری‌ های چشمی

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، چشم‌ها پنجره روح هستند از این رو ضروری است که به درستی از آن‌ها مراقبت کنیم. اما همه ما اغلب نسبت به این عضو حیاتی بی توجه هستیم، آنچنان که این امر موجب می‌شود طیف بسیاروسیعی از افراد از بروز مشکلات مختلف درچشم رنج ببرند. در واقع به ندرت می‌توان افراد بزرگسالی را یافت که حداقل یک بیماری چشمی یا اختلال در بینایی را تجربه نکرده باشند.

چشم‌ها اندام‌های شگفت انگیزی هستند که می‌توانند خود را درمان کنند، اما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که همیشه به این کار ادامه دهند و نیاز به دارو ودرمان پیدا نکنید. از این رو، اگر هر مورد غیر عادی را در چشمان خود تجربه کردید، باید فوراً به دنبال مراقبت پزشکی مربوط به آن باشید.

تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا

دژنراسیون ماکولا یا AMD یک بیماری وابسته به سن است که در زنان و مردان بالای ۵۰ سال شایع است.

این بیماری هنگام آسیب به شبکیه رخ می‌دهد. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کار‌های دقیق مانند خواندن و رانندگی لازم است.

در نتیجه این بیماری فرد دچار تاری دید می‌شود و در بخش مرکزی دید بینایی خود را از دست می‌دهد. این اختلال شایع‌ترین علت نابینایی در افراد مسن به شمار می‌رود.

در بعضی موارد ممکن است برای AMD جراحی انجام شود، اما این روش برای درمان این بیماری خظرناک است.

بلفاریت

بلفاریت به معنای التهاب در پلک چشم است. در این بیماری معمولاً پوست اطراف چشم شروع به پوسته پوسته شدن می‌کند، سفیدی چشم‌ها قرمز می‌شوند، کیفیت بینایی تغییر می‌کند و احساس خارش در چشم ایجاد می‌شود.

چهار علت اصلی بلفاریت شامل گرد وغبار، سندرم چشم خشک (DES)، اگزما و عفونت خفیف باکتریایی هستند.

بلفاریت به دو شکل بلفاریت قدامی و بلفاریت خلفی رخ می‌دهد؛ در بلفاریت قدامی قسمت جلویی و خارجی پلک که محل اتصال مژه هاست درگیر می‌شوند.

بلفاریت قدامی اغلب بر اثر عفونت‌های میکروبی و شوره سر بوجود می‌آیند، در بلفاریت خلفی که ناشی مشکلات غدد چربی پلک (غدد meibomian) است قسمت داخلی پلک گرفتار می‌شود.

برای درمان این بیماری تمیز نگه داشتن چشم و پلک‌ها و جلوگیری از آلودگی آن‌ها ضروری است و متخصصان ممکن است قطره استریل چشمی را هم تجویز کنند.

آب مروارید

آب مروارید چهارمین بیماری شایع چشم در جهان است. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که یک توده کوچک از مات گرفته تا شفاف در جلوی چشم شکل می‌گیرد.

در این اختلال چشم هنوز به درستی کار می‌کند، اما به دلیل ایجاد جرم در مسیر بینایی نور به طور موثری از رسیدن به شبکیه باز می‌ماند و منجر به اختلال در بینایی می‌شود.

بیشتر افراد مبتلا به آب مروارید در هر دو چشم هستند، اگرچه این اختلال در یک زمان در هر دو چشم اتفاق نمی‌افتد. برای از بین بردن آب مروارید عمل جراحی لازم است.

علائم کمی برای آب مروارید وجود دارد. این بیماری بسیار آهسته بروز می‌کنند و بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود و در صورت عدم درمان، منجر به نابینایی خواهد شد. با این حال، این نابینایی دائمی نیست و به راحتی می‌توان با جراحی آن را برطرف کرد.

آلرژی چشم

آلرژی در چشم اولین مشکل شایع چشمی در جهان است. علل زیادی برای آلرژی وجود دارد، از سموم موجود در هوا گرفته تا نور مستقیم خورشید و از عطرو رایحه‌ها گرفته تا گرد و غبار همه عواملی هستند که می‌توانند منجبر به آلرژی چشمی شوند.

علت شایع آلرژی غذا‌هایی هستند که می‌خوریم. در آلرژی، چشم‌ها بسیار خارش دار و قرمز می‌شوند. تنها روش درمانی برای این عارضه جلوگیری از تماس با آلرژن یا ماده آلرژی زاست.

اگر پرهیز از این ماده آلرژی زا غیرممکن باشد، قطره‌های چشمی که توسط متخصص تجویز می‌شود می‌تواند برای تمیزکردن چشم و کاهش علائم استفاده شود. این روش درمانی به ویژه برای افرادی مفید است که منبع حساسیت خود را نمی‌دانند یا به جای آلرژی چند ساله از حساسیت فصلی رنج می‌برند.

سندرم خشکی چشم

سندرم خشکی چشم یا همان DES در صورت وجود نقص در کیسه اشک اتفاق می‌افتد. علائم احتمالی برای DES شامل تولید ناکافی اشک یا اشک بی کیفیت و اشک‌هایی است که بسیار سریع تبخیر می‌شوند.

این سندرم بسیار رایج است و معمولاً باعث تحریک شدید چشم می‌شود. این بیماری در موارد نادر می تواند منجر به از بین رفتن بینایی شود.

روش‌های مختلفی برای مقابله با DES وجود دارد که از آن جمله می‌توان به تمرین‌های چشمی مانند خیره نشدن به صفحه‌های نمایش و استفاده از انواع مختلف قطره یا ژل چشم اشاره کرد.

مگس‌پران یا فلوتر چشم (Eyes floater)

این بیماری همان وجود لکه در میدان بینایی است. این لکه‌ها به صورت ذرات، نخ‌ها و تارعنکبوت تیره مانندی دیده می‌شوند و به هنگام حرکت دادن چشم‌ها تکان خورده و در صورتی که مستقیما به آن خیره شوند ناپدید می‌گردند.

این لکه‌ها خطرناک نیستند، اما در صورت تغییر اندازه و تعداد لکه‌ها می‌توانند در اورژانس پزشکی مطرح شوند.

این بیماری چشمی در اثر افزایش سن بروز می‌کند و در اثر این تغییرات مایع ژل مانند درون چشم (زجاجیه) سیالیت بیشتری می‌یابد.

آب سیاه

این بیماری دومین علت اصلی نابینایی در جهان محسوب می شود که در آن به عصب بینایی که وظیفه ی انتقال اطلاعات بینایی به مغز را بر عهده دارد، آسیب می رسد.

شایع ترین شکل آب سیاه، در ابتدا هیچ علائمی به همراه ندارد. در این بیماری، فشار چشم افزایش می یابد و نقاط کوری در گوشه ی چشم گسترش می یابد. این نقاط تا زمانی که عصب بینایی دچار آسیب جدی نشود، ناشناخته باقی می مانند.

درمان این بیماری به شدت آن بستگی دارد و یکی از راه های درمانی آن استفاده از قطره های چشمی به صورت روزانه است. عمل جراحی هم گزینه دیگری است که در مراحل حادتر توسط پزشک تجویز می شود.

برای پیشگیری از این بیماری لازم است هر فردی پس از چهل سالگی معاینه ی چشم را آغاز کند. چنانچه فردی در خانواده مبتلا به این بیماری است، احتمال بروز چنین اختلالی در سایر اعضای خانواده افزایش می یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها