کبد چرب یکی از عارضه‌های شایع است که درمان دارویی ندارد، اما با برخی درمان‌های خانگی می‌توان آن را برطرف کرد.
کد خبر: ۱۱۹۷۶۱۴
چند روش خانگی درمان کبد چرب + علل و علائم کبد چرب

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران، کبد بزرگترین عضو بدن انسان و عملکرد اساسی آن هضم غذا، ذخیره انرژی، تنظیم قند خون و میزان کلسترول، پایش سموم بدن و مبارزه با بیماری و عفونت‌هاست.
بیماری کبد چرب به معنی انباشت چربی در سلول‌های کبد بوده البته طبیعی است که چربی در کبد داشته باشید، اما وقتی که چربی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد در کبد وجود داشته باشد، در این صورت فرد به بیماری کبد چرب مبتلاست.

کبد چرب در نتیجه مصرف مواد غذایی غنی از چربی و تجمع آن در این عضو به وجود می‌آورد و می‌تواند به سلامت افراد آسیب وارد کند.

۲ نوع بیماری کبدی چرب وجود دارد: الکل و غیر الکل. عامل اصلی کبد چرب ناشی از الکل، مصرف الکل بیش از حد است و درصورت مصرف الکل سلول‌های کبد می‌میرند.

علل و علائم کبد چرب
کبد چرب غیر الکلی به دلایل غیر مرتبط با الکل ایجاد می‌شود و افزیش وزن بیش از حد، مصرف دارو، دیابت، فشار خون بالا، اختلالات متابولیکی، کاهش وزن سریع، سطح بالای چربی در خون، سموم اضافی، عفونت‌های خاص مانند هپاتیت C یا اختلالات ژنتیکی از جمله علل کبد چرب محسوب می‌شوند.

به طور کلی افراد مبتلا به بیماری کبد چرب علائم خاصی ندارند و در برخی افراد ممکن است علائمی چون درد شکمی، خستگی، از دست دادن اشتها و ناخوشی، زردی چشم و پوست، تورم در مچ پا، درد معده، احساس خواب آلودگی یا سردرگمی، استفراغ خونی و مدفوع خونی وجود داشته باشند و به همین دلیل تشخیص مناسب قبل از شروع درمان ضروری است.

در حال حاضر درمان مؤثر دارویی برای بیماری کبد چرب در دسترس نیست. با این حال، امکان بازگشت کبد به شرایط قبل ممکن است و معمولا با تغییرات شیوه زندگی، رژیم غذایی و درمان خانگی، کبد چرب درمان می‌شود.

در اینجا ما به شما چند درمان خانگی کبد چرب را معرفی می‌کنیم.

معجزه درمان کبد چرب با سرکه سیب
سرکه سیب سرخ (ACV) یکی از بهترین دارو‌های طبیعی برای بیماری کبد چرب است و کمک می‌کند تا از چربی‌های انباشته شده در داخل و اطراف کبد خلاص شوید و کاهش وزن پیدا کنید.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ قدرت بالقوه سرکه سیب سیب را در کاهش چربی‌ها مانند کلسترول و تری گلیسیرید در موش‌هایی که رژیم غذایی با کلسترول بالا تغذیه کرده بودند، مورد بررسی قرار داد و نتیجه گیری شد که سرکه سیب سبب محافظت از گلبول‌های قرمز، کلیه و کبد از اکسیداسیون و همچنین کاهش میزان چربی خون می‌شود؛ همچنین سطح آنتی اکسیدان بدن را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، سرکه سیب عملکرد کبد سالم را تقویت می‌کند و التهاب کبدی را کاهش می‌دهد.
دستورالعمل: کافی است یک قاشق غذاخوری سرکه سیب سرخ شده را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و برای خوش طعم شدن می‌توانید در صورت تمایل کمی عسل خام بیفزایید و آن را دو بار در روز قبل از وعده‌های غذایی بنوشید و این روش را برای درمان کبد چرب چند ماه دنبال کنید.

توجه داشته باشید سرکه می‌تواند به مینای دندان صدمه بزند، از این رو توصیه می‌شود پس از نوشیدن دهان خود را بشویید.

خوراکی که کبد چرب را درمان می‌کند
لیمو نه تنها یک خورکی بلکه یک داروست چرا که حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C. و آنتی اکسیدان هاست که به کبد کمک می‌کند تا آنزیم‌هایی مانند گلوتاتیون را تولید کنند، گلوتاتیون سموم را خنثی می‌کند و به همین دلیل لیمو به سم زدایی کبد کمک می‌کند.
لیمو غنی از فلاونوئیدهاست و فلاونوئید‌ها در داخل لیمو ترشح صفرا تحریک می‌کند و در نتیجه در هضم مواد غذایی موثر است.

لیمو در کاهش انواع چربی خون به ویژه کلسترول و تری گلیسیرید و در نتیجه کاهش چربی کبد موثر است.
دستورالعمل: آب نصف یک عدد لیمو را در یک فنجان آب بریزید و آن را دو تا سه بار در روز برای چند هفته اول صبح ناشتا بنوشید.

همچنین لیمو خرد شده را به یک بطری یا پارچ آب اضافه کنید و اجازه دهید برای چند ساعت باقی بماند و این آب را در فواصل منظم در طول روز بنوشید.

درمان کبد چرب با چاشنی خانگی زردچوبه
زردچوبه توانایی بدن در جذب چربی را بهبود می‌بخشد و در نتیجه کمک می‌کند تا چربی در کبد انباشته نشود؛ همچنین به فرآیند سم زدایی کبد کمک می‌کند.

دستورالعمل: کافی است تا مخلوط یک چهارم قاشق چای خوری پودر زردچوبه در ۱ تا ۲ لیوان آب بریزید و آن را بجوشانید و دو بار در هفته از این نوشیدنی مصرف کنید؛ البته می‌توانید برای جذب بهتر به جای آب از شیر استفاده کنید.

البته اگر پس از مصرف این نوشیدنی مشکل یبوست، درد معده یا گاز بیش از حد وجود داشته باشد، مصرف آن قطع شود.

درمان کبد چرب با یک گیاه دارویی

شما می‌توانید از شیرین بیان برای درمان مشکلات کبدی مانند بیماری کبد چرب غیر الکلی استفاده کنید، ریشه شیرین بیان قرن‌هاست به عنوان گیاه دارویی شناخته می‌شود و به عنوان یک درمان کننده سرفه و کاهنده وزن نیز تجویز می‌شود.

همچنین به کاهش علائم خستگی، افزایش حالت مثبت و فشار خون کمک می‌کند، برای درمان بیماری‌های جسمی، چون سرماخوردگی و کبد چرب استفاده می‌شود.
دستورالعمل: کافی است تا یک قاشق چای خوری ریشه شیرین بیان را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و درب آن را بگذارید و اجازه دهید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد و کمی عسل خام به آن اضافه کنید و این چای را ۲ بار در روز بخورید.

همچنین می‌توانید روزانه ۱ قاشق غذاخوری پودر ریشه شیرین بیان میل کنید.

افزون بر این شیرین بیان در فرم کپسول نیز در داروخانه‌ها موجود است البته اگر مکمل‌های شیرین بیان را مصرف می‌کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است با برخی دارو‌های فشار خون، دیابت و دارو‌های کورتیکواستروییدی تداخل داشته باشد؛ همچنین خانم‌های باردار، افراد مبتلا به فشار خون بالا، دیابت یا بیماری‌های قلبی، کلیوی برای مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها