رئیس اتحادیه باغداران تهران در گفت وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

دلایل گرانی سیب‌زمینی و پیاز در سال جاری/ دلال‌ها و قاچاقچیان دست از سر کشاورز بردارند!

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران با اشاره به ضرورت جلوگیری از ته دیگ سیب زمینی برشته شده، گفت: ته‌دیگ سیب زمینی در صورت طبخ نامناسب سرطان‌زا می‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۸۲۸۲
هشدار به علاقمندان ته‌ دیگ سیب زمینی

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر بهادر حاجی‌ محمدی در گفتگو با ایسنا با اشاره به این‌که در کشور ما سه نوع ته دیگ لذیذ و پرطرفدار وجود دارد، اظهار کرد: این سه نوع شامل ته‌دیگ برنج، ته‌دیگ نان و ته‌دیگ سیب زمینی است.

وی با بیان این‌که ته دیگ سیب زمینی در صورت طبخ نامناسب می‌تواند سرطان‌زا باشد، گفت: هنگامی که اغذیه غنی از کربوهیدارات طی زمان مدیدی در معرض دماهای بالای 120 درجه سانتی گراد قرار می‌گیرند، سم سرطان‌زای آکریلامید در آن‌ها تولید می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای دانشگاه علوم پزشکی یزد، با اشاره به این‌که سم آکریلامید یکی از عوامل ابتلا به ناباروری و سرطان است، افزود: به طور کلی خطر سرطان‌زایی در اثر حرارت بیش از حد همه انواع ته دیگ‌ها وجود دارد.

وی دلیل بیشتر بودن احتمال خطر سرطال و ناباروری در ته‌دیگ سیب‌زمینی را ترکیبات موجود در آن دانست و بیان کرد: مقدار قندهای پیش ساز سم آکریلامید در سیب زمینی بسیار بیشتر از برنج یا گندم است.

حاجی محمدی تصریح کرد: خطر سرطانزایی و ناباروری در اثر طبخ نامناسب ته‌دیگ سیب زمینی، بیشتر از ته‌دیگ نان یا ته‌دیگ برنج است.

وی در ادامه با بیان این‌که هدف از اعلام این خبر منع مصرف سیب زمینی نیست، گفت: استفاده از حرارت ملایم در حین طبخ یکی از ضرورت های اجرایی در پخت و پز است و ته‌دیگی مناسب است که قهوه‌ای رنگ باشد.

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران، در پایان با اشاره به این‌که برشته شدن بیش از حد ته‌دیگ مهمترین عامل خطر است، خاطرنشان کرد: اگر رنگ ته‌دیگ سیب زمینی طلایی روشن باشد، خطری وجود ندارد، اما هر چه رنگ ته‌دیگ سیب زمینی تیره‌تر باشد احتمال وجود سم آکریلامید بیشتر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها