یک متخصص طب اورژانس با اشاره به اختلال حمله خواب، گفت: حمله خواب یک اختلال خواب مزمن است که با خواب آلودگی و حملات ناگهانی خواب در روز همراه است.
کد خبر: ۱۱۶۱۷۵۷
حمله خواب چیست؟

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر غلامرضا معصومی در گفتگو با ایسنا درباره اختلال حمله خواب یا نارکولپسی، گفت: حمله خواب یک اختلال خواب مزمن است که با خواب آلودگی و حملات ناگهانی خواب در روز همراه است. این بیماری علت مشخصی نداشته و هیچ ارتباطی هم با افسردگی، اختلالات تشنجی و افت هوشیاری ندارد. شاید عواملی مانند ژنتیک و یا عفونت‌ها در این اختلال موثر باشند که البته مورد اثبات شده‌ای در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: این اختلال از ۱۰ تا ۲۵ سالگی شروع می‌شود. معمولا در سال‌های اول وضعیت بدتری دارد، اما به مرور بهتر شده و فرد زندگی‌اش را بر اساس آن تغییر داده و خود را با شرایط هماهنگ می‌کند. علائم این بیماری در افراد شامل افزایش خواب روزانه، کاهش ناگهانی قدرت عضلانی، فلج موقت در زمان حمله خواب و توهم است. معمولا فرد دچار نارکولپسی، اختلالات دیگر مربوط به خواب را نیز ممکن است تجربه کند. این اختلال معمولا با حملات کوتاه و درحد چند ثانیه همراه است، اما در همین زمان کم امکان دارد فرد رفتارهای غیرارادی انجام دهد. مثلا فردی که در حال رانندگی است، ناگهان یک لحظه به خودش می‌آید و متوجه می‌شود که مقداری از مسیر را طی کرده، اما متوجه نشده است.

معصومی ادامه داد: وقتی این اختلال باعث برهم خوردن نظم زندگی شده یا احتمال رخداد حادثه و خطری وجود داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کرد. البته حمله خواب درمان مشخصی ندارد، اما بعضی از داروها و تغییر در نحوه زندگی می‌تواند علائم آن را کنترل کند. حمایت اطرافیان، فامیل و دوستان نیز می‌تواند در تحمل حمله خواب کمک کننده باشد.

این متخصص طب اورژانس افزود: همچنین رفتار کاملا منظم در زمان خواب، برنامه داشتن برای زمان استراحت، دوری کردن از مصرف نیکوتین و الکل و ورزش منظم از جمله عواملی است که می‌تواند در برخورد با این بیماری به فرد کمک کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها