متخصص آسیب‌شناسی دهان، فک و صورت علل خشکی دهان و راه‌های رفع آن را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۱۵۹۱۱۷
چرا خشکی دهان به سراغمان می‌آید؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، پوریا مطهری متخصص آسیب‌شناسی دهان، فک و صورت درباره بیماری خشکی دهان اظهار کرد: غدد بزاقی درون دهان ما با ترشح بزاق علاوه بر مرطوب نگه داشتن محیط، وظیفه کنترل میکروب‌های داخل دهان و کمک به تجزیه مولکول‌های غذا به وسیله آنزیم‌ها و در کل حفظ شرایط طبیعی دهان را برعهده دارد؛ کاهش ترشح این غده به هر دلیلی که باشد، خشکی دهان را در پی دارد.

وی ادامه داد: همه افراد خشکی دهان را تحت شرایطی مثل ترس، به صورت گذرا تجربه کرده‌اند؛ در این حالت سیستم عصبی که یکی از عوامل کنترل کننده غدد بزاقی است که بر ترشح آن اثر می‌گذارد.

آسیب‌شناسی دهان، فک و صورت ادامه داد: زمانی می‌توانیم خشکی دهان را اختلالی جدی بدانیم که این مشکل به صورت دائم وجود داشته باشد و سبب ایجاد اختلال در قدرت تکلم، بلع، ایجاد درد، پوسیدگی دندان‌ها به خصوص در نزدیکی لثه و عفونت‌های قارچی در محیط دهان شود.

درمان هایی که درد جدیدی به دنبال دارند

مطهری گفت: از میان دلایل متعدد تاثیرگذار بر خشکی دهان، مصرف برخی دارو‌ها، به خصوص دارو‌های اعصاب را می‌توان شایع‌ترین علت دانست.

وی با اشاره به احتمال بروز این عارضه بر اثر بروز بعضی از عفونت‌ها افزود: برخی از بیماری‌های سیستم ایمنی، شیمی درمانی و درمان‌های شامل رادیو تراپی، مصرف دخانیات و مصرف مواد مخدر، می‌تواند باعث تخریب غدد بزاقی و بروز خشکی شدید دهان شود.

آسیب‌شناسی دهان، فک و صورت بیان کرد: گاهی در مجاری انتقال بزاق سنگ‌هایی ایجاد می‌شود که فرایند تشکیل آن، بی‌شباهت به تشکیل سنگ‌های کلیوی نیست. سنگ‌های بزاقی میتواند منجر به ایجاد عفونت در غدد بزاقی، احساس درد و ایجاد تورم شود؛ حتی ممکن است در بروز خشکی دهان اثر گذار باشد، اما نمیتوان آن را علت بروز آن دانست.

مطهری با تاکید بر احتمال بروز زخم‌های داخل دهانی در موارد شدید این بیماری گفت: فرایند درمان این بیماری را می‌توان به ۲ بخش درمان علت و درمان علامت تقسیم بندی کرد؛ در مرحله اول سعی در رفع علت بیماری داریم که با تشخیص علت شروع می‌شود، برای مثال تاثیر مصرف برخی دارو‌ها یا برخی مخدر‌ها و محرک‌ها مثل متامفتامین یا حشیش به سادگی قابل تشخیص و رفع است.

وی اظهار کرد: علامت‌های خشکی دهان را می‌توان با افزایش حجم آب دریافتی به خصوص با همراهی مواد اسیدی مانند لیمو، مصرف دارو‌های تحریک کننده غدد بزاقی و استفاده از بزاق مصنوعی رفع کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها