رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران اعلام کرد

افزایش مصرف قلیان در تهران

رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران از افزایش 70 درصدی مصرف قلیان در پایتخت طی یک دهه گذشته خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۰۷۳۷
افزایش مصرف قلیان در تهران

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، مصطفی اقلیما با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه کاهش مصرف مواد مخدر و دخانیات در کشور گفت: به طور معمول، اقدامات صورت گرفته در این عرصه بیشتر به نام گذاری روز یا هفته ای به نام مبارزه با مواد مخدر یا دخانیات ختم می شود، این در حالی است که تاکنون هیچ آماری از تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر و حتی دخانیات نه تنها در تهران بلکه در کشور نیز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه قاعده این است که در هفته ای چون هفته مبارزه با مواد مخدر باید هم و غم خود را بر آموزش قرار دهیم، اظهار کرد: ارائه برنامه یکی از اقداماتی است که باید در هفته مبارزه با مواد مخدر انجام شود و در عین حال فرد مسئول بداند، سال آینده باید پاسخگوی برنامه هایی باشد که امروز ارائه داده است.

رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: فارغ از موضوع مصرف مواد مخدر یکی از مواردی که می توان با اختیار بیشتری آن را مهار کرد، بحث کنترل دخانیات است. این در حالی است که تولید سیگار با بودجه دولتی است و حتی بخش زیادی از سیگارهای قاچاق هم به شکل قانونی وارد کشور می شوند.

اقلیما با بیان اینکه امروز مصرف دخانیات به یکی از مهم ترین تفریحات افراد تبدیل شده است، عنوان کرد: در سال های اخیر به پیروی از قوانین خارج از کشور، مصرف دخانیات در فضاهای بسته همچون تاکسی و اتوبوس یا ادارات ممنوع شده است، اما این موضوع به هیچ عنوان تاثیری بر کاهش مصرف سیگار در کشور نداشت.

وی تصریح کرد: در شرایطی که سیگار کم خرج ترین راه خودنمایی است، نمی توان با افزایش قیمت سیگار احتمال کاهش مصرف آن را داد. ضمن اینکه امروزه سیگار و قلیان به یکی از اسباب تفریح تبدیل شده اند و در مورد قلیان می توان گفت که در سال های اخیر به عنوان وسیله پذیرایی در مهمانی ها و دورهم نشینی ها استفاده می شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در گذشته مصرف قلیان تنها برای افراد مسن خانواده بود، گفت: یکی از سیاست های دولت برای محدود ساختن مصرف قلیان، محدودیت استفاده در رستوران ها و چایخانه ها است، در حالی که توتون در داخل کشور تولید شده و در همین کشور هم توزیع و فروخته می شود.

اقلیما تاکید کرد: همین سیاست موجب شده است که با وجود تمام محدودیت ها مصرف قلیان نه تنها در تهران کم نشده است که در سال های اخیر تقریباً با رشد 70 درصدی رو به رو بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها