بر اساس پژوهشی بین المللی که اخیرا در مجله پزشکی آکادمی نورولوژی آمریکا منتشر گردیده است، هورمون زنانه استروژن در میگرن مردان نقش دارد. پیشتر نقش این هورمون در بروز سردرد میگرنی در زنان کشف شده بود.
کد خبر: ۱۱۵۰۴۵۱
کشف عامل پنهان میگرن در آقایان

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، میگرن یک اختلال نورولوژیک ناتوان کننده است که با حملات فراوان سردرد شدید مشخص می‌شود. در سال‌های باروری، زنان سه برابر بیشتر از مردان به میگرن مبتلا می‌شوند.

دکتر ون اوسترهوت، نویسنده مقاله از مرکز پزشکی دانشگاه «Leiden» در هلند در این خصوص توضیح می دهد: «مطالعات پیشین نشان داد که سطوح استروژن می‌تواند در زمان ابتلا و شدت میگرن در زنان تاثیر داشته باشد، اما ما چیز زیادی از این که این هورمون زنانه روی میگرن مردان نیز اثر دارد یا خیر، نمی‌دانستیم. پژوهش اخیر سطوح افزایش یافته استروژن، به علاوه ی نشانه‌های سطوح پایین تر تستوسترون را در مردان مبتلا به میگرن یافته است.»

این مطالعه 17 مرد با میانگین سن 47 سال بررسی کرد که به طور میانگین سه بار در ماه به میگرن دچار می‌شدند. هیچ یک از این مردان از دارویی که تاثیر آن روی سطوح هورمونی شناخته شده باشد استفاده نمی‌کردند. آن ها با 22 مردی که به میگرن مبتلا نبودند، مقایسه شدند و همه شرکت کنندگان بر اساس سن و شاخص توده بدنیشان در وزن سلامت قرار داشتند.

پژوهشگران سطوح هر دو استرادیول استروژن و تستوسترون را در خون آن‌ها اندازه‌گیری کردند. آن ها 4 نمونه خونی را با فاصله زمانی 3 ساعته در یک روز از همه شرکت کنندگان دریافت کردند. برای گروهی که میگرن داشتند، نخستین نمونه در روزی گرفته شد که علائمی از میگرن وجود نداشت، سپس نمونه گیری در روزهای بعد تا زمانی که شرکت کننده دچار میگرن شد، ادامه داشت.

محققان دریافتند که مردان مبتلا به میگرن در زمان سردردهای میگرنی، سطوح استروژن بالاتری یعنی 97 پیکومول در لیتر (pmol/L) در مقایسه با 69 pmol/L در مردان بدون میگرن، داشتند. در حالی که سطوح تستوسترون در هر دو گروه مشابه بود.

این نتایج نشان داد که سطوح تستوسترون به طور کلی در زمان حملات میگرنی در گروه مبتلایان 3.9 در مقایسه با 5.0 در گروه مردان سالم بود. همچنین سطوح تستوسترون 24 ساعت پیش از میگرن در مردانی که علائم پیش میگرنی، مانند خستگی، سفتی عضلات و ویار غذا، را تجربه می کردند افزایش یافت.

به علاوه، از شرکت کنندگان درباره ی علائمی که ممکن است با کمبود تستوسترون ارتباط داشته باشد، مانند اختلالات خلقی، انرژی و جنسی، نظرسنجی شد و پژوهشگران دریافتند که مردان مبتلا به میگرن به طور فراوان‌تری چنین علائمی را گزارش دادند و علائمشان اغلب شدیدتر بود. مجموعا 61 درصد از مردان مبتلا به میگرن و 27 درصد از مردان بدون میگرن، چنین علائمی را گزارش دادند.

اوسترهوت ننیجه گرفت: «برای تایید این یافته‌ها نیاز به پژوهش‌های بیشتر روی جمعیت‌های بزرگتر وجود دارد. همچنین لازم است که نقش دقیق استروژن در مردان مبتلا به میگرن و این که آیا نوسانات در استروژن می‌تواند مانند آنچه در بدن زنان اتفاق می‌افتد، با فعالیت میگرن ارتباط داشته باشد یا خیر، کاملا مورد بررسی قرار گیرد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها