افرادی که روزانه ۵ ساعت یا بیشتر از آن را در حالت نشسته می‌گذرانند، مانند افرادی که فعالیت بدنی کمی دارند، بیشتر احتمال دارد که به علائم مجرای ادراری تحتانی مبتلا شوند.
کد خبر: ۱۱۳۲۸۵۰
عوارض نشستن بیش از حد که از آن بی اطلاعید!

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، محققان سال‌هاست می‌گویند که نشستن بیش از حد می‌تواند برای سلامت قلب مضر باشد و حتی به افزایش اندازه دور کمر منجر شود. با این‌حال، یکی از مطالعات جدید در همین زمینه نشان می‌دهد که نشستن بیش از حد برای مجرای ادراری انسان‌ها نیز مضر و زیان‌آور است. گزارشی از این مطالعه در BJU International منتشر شده است.

در این مطالعه، حدود ۷۰ هزار نفر از افراد میان‌سال در طی یک دوره ۲.۵ ساله مورد بررسی قرار گرفتند و عواملی مانند مدت‌زمان نشستن و میزان فعالیت بدنی نیز در میان آنان بررسی شد. طبق یافته‌های نهایی، افرادی که روزانه ۵ ساعت یا بیشتر از آن را در حالت نشسته می‌گذرانند، مانند افرادی که فعالیت بدنی کمی دارند، بیشتر احتمال دارد که به علائم مجرای ادراری تحتانی (LUTS) مبتلا شوند. این علائم می‌توانند شامل چنین مواردی باشند: تخلیه ناقص مثانه، تکرر ادرار یا ضرورت ناگهانی به دفع ادرار، جریان ادرار ضعیف یا نیاز به دفع مکرر ادرار در ساعات خواب شبانه.

نشستن بیشتر از ۵ ساعت در روز و علائم مجرای ادراری تحتانی (LUTS)


این مطالعه فقط شامل مردان می‌شده است و درنتیجه یافته‌ها قابل تطبیق با زنان نیستند، چون زنان اساسا دارای مجرای ادراری متفاوتی نسبت به مردان هستند. با این‌حال، محققان می‌گویند: «دلیلی ندارد تصور کنیم که اثرات مخرب و زیان‌بار ناشی از عدم فعالیت بدنی یا نشستن بیش از حد فقط به مردان محدود می‌شود».

زنان و خطر ابتلا به عفونت‌های مجرای ادراری


نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که علائم مجرای ادراری تحتانی (LUTS) به دلیل‌های متعدد در میان زنان شایع هستند و معمولا هم به عملکرد عصب‌ها، عضله‌ها و بافت‌های همبند برمی‌گردند. به‌گفته محققان، «ما متوجه شدیم که داشتن تحرک برای سلامت اسکلتی-عضلانی مهم است و همچنین سلامت عصب‌ها و نحوه عملکرد عضله‌ها و بافت‌های همبند برای تخلیه مثانه نیز به این تحرک ارتباط دارد».

کاهش خطر ابتلا به علائم مجرای ادراری تحتانی (LUTS)


درحالی که علائم مجرای ادراری تحتانی (LUTS) نسبتا رایج است، اما همه افراد به چنین مشکلی مبتلا نمی‌شوند. برای کاهش خطر ابتلا به LUTS، پیش از هر چیزی باید از سیگار کشیدن خودداری کنید. پیروی از رژیم غذایی سالم و حفظ وزن در محدوده سالم نیز، دو موضوع مهم بعدی هستند. برای این‌که بدن‌تان بتواند مایعات اضافی را به‌صورت منظم دفع کند نیز باید آب مورد نیاز بدن را به‌خوبی تامین کنید. تحرک داشتن کافی از طریق اضافه کردن ورزش منظم به برنامه روزانه و پرهیز از نشستن برای مدت‌زمان طولانی هم از دیگر نکاتی است که باید جدی گرفته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها