نتایج پژوهش‌های متعددی نشان می‌دهد که مصرف شکر، نمک و داشتن اضطراب را می‌توان اصلی‌ترین عامل بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی بشر دانست که کنترل آن‌ها می‌تواند موجب بهبود سلامت عمومی افراد شود.
کد خبر: ۱۱۲۱۱۳۱
شکر، نمک و اضطراب، دشمنان سلامتی

به گزارش جام جم آنلاین از سیناپرس، بسیاری از ما تجربه وسوسه در برابر طعم‌ها و مواد غذایی مختلفی را داریم که می‌تواند به شکل خوردن یک برش کیک اضافه، یک شیرینی بیشتر یا پاشیدن مقدار زیادتری نمک روی غذا دیده شود.

این عادت‌های به‌ظاهر ساده، ممکن است در همان لحظه بر سلامت شما تأثیری نداشته باشد اما در درازمدت سلامت عمومی شما را به خطر خواهد انداخت.

دکتر شیهال سینگ، مشاور مدیریت شیوه زندگی در این رابطه گفت: «فقدان کنترل شخصی در برابر خوراکی‌ها و سبک زندگی نامناسب، ما را در برابر تهدیدات و بیماری‌های مختلفی مستعد می‌کند. مصرف غذاهای مضر و نامناسب در زندگی روزمره ما تکرار شده و ما نسبت به این موضوع بی‌توجه هستیم. از سوی دیگر فشارهای عصبی زندگی روزمره و تلاش برای ایجاد تعادل در شغل، زندگی خانوادگی و دوستانمان نیز می‌تواند عوارض جسمانی و روحی فراوانی داشته باشد.»

پژوهش‌های متعددی تاکنون در زمینهٔ سلامت و بهداشت جسمی و روحی انسان انجام‌ شده است و درمجموع نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که ما باید در رأس همه موارد، از سه اشتباه خودداری کنیم که عبارت‌اند از: نمک، شکر و اضطراب.

نمک، شیطانی که وجودش لازم است

آیا می‌توان تهیه غذایی بدون نمک را متصور شد؟ نمک را می‌توان طعم‌دهنده اصلی تمامی غذاهایمان محسوب کرد.

این ماده همچنین برای ایجاد تعادل در مایعات بدن ضروری بوده و سطح PH خون را نیز تنظیم می‌کند.

بدیهی است که ما طعم نمک را دوست داشته و از آن در غذاهایمان استفاده کنیم اما مصرف زیاد نمک واقعاً می‌تواند برای سلامتی انسان، مضر باشد.

برخی حقایق در زمینهٔ استفاده از نمک:

در صورت کمبود سدیم در بدن، گروهی از پیام‌های شیمیایی و هورمون‌ها به کلیه و غدد تولیدکننده عرق پیامی ارسال می‌کنند که آب و سدیم بدن را حفظ کنند. کمبود نمک در خون می‌تواند موجب شوک‌های سریع و ناگهانی در فشارخون شده و به قلب آسیب برساند.

در صورت مصرف بیش‌ازحد نمک، کلیه‌ها وظیفه خارج کردن میزان اضافی سدیم را داشته و حجم نمک در ادرار زیاد می‌شود.

وجود نمک زیاده از حد در بدن اما منجر به حبس شدن آب در بدن و تورم می‌شود که بیماری ادم (oedema) را در پی دارد. وجود آب بیشتر در بدن همچنین منجر به حرکت بیشتر خون در سیاهرگ‌ها و سرخرگ‌ها خواهد شد.

موارد فوق به معنی عدم استفاده از نمک نبوده و بهتر است در مصرف نمک، تعادل برقرار کرده و به‌طور خاص از پاشیدن نمک اضافه روی غذای خود اجتناب کنید.

غذاهای آماده، فست فودها، مواد غذایی فراوری‌شده و کنسروها حاوی میزان زیادی نمک هستند که مصرف بیش‌ازحد آن‌ها می‌تواند توازن سدیم را در بدن شما بر هم زند.

شکر، وسوسه‌ای آمیخته با گناه

تنها تصور یک شیرینی خوش‌مزه می‌تواند دهان بیشتر مردم را آب انداخته و غلبه بر این وسوسه نیز بسیار دشوار است.

شکر یک منبع غنی تولیدکننده انرژی در بدن بوده و مصرف میزان کم آن برای انسان لازم است اما زیاده‌روی در خوردن شکر تأثیراتی منفی بر متابولیسم و سوخت‌وساز بدن داشته و همچنین منجر به چاقی و افزایش وزن شده و بیماری‌های متعددی را در پی دارد.

مصرف شکر اضافه می‌تواند بین 10 تا 20 درصد کالری اضافه وارد بدن انسان کند که این موضوع نیز در صورت تکرار، عوارض نامناسبی در پی دارد.

مصرف بیش‌ازحد شکر عوارضی همچون کبد چرب، دردهای مفصلی، التهاب، اختلالات کلیوی و اضافه‌وزن را به وجود خواهد آورد.

خوردن شیرینی و مواد غذایی دارای حجم زیاد شکر و قند به‌یک‌باره انرژی زیادی وارد بدن کرده و سطح قند خون را به‌سرعت افزایش می‌دهد اما هنگامی‌که سطح قند خون کاهش پیدا کند، سلول‌ها شکر اضافی واردشده در بدن را جذب می‌کنند که این موضوع می‌تواند موجب اضطراب شده همچنین مصرف زیاد قند باعث ایجاد افسردگی در بزرگ‌سالان می‌شود.

اضطراب، قاتل تدریجی

سبک زندگی شلوغ و پر دغدغه امروزی امکان توجه به‌سلامتی و بهداشت جسمی و روحی را نمی‌دهد و در این میان وجود اضطراب اصلی‌ترین عامل بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی است.

اضطراب عامل اصلی کاهش سطح انرژی، بی‌علاقگی به انجام کارها، استراحت و آرامش ذهنی شده و شادی و سلامت جسمی را نیز از انسان سلب می‌کند.

اضطراب یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی است که از سوی افراد مختلف، نادیده گرفته‌شده و می‌تواند در بدن ما اضطراب، افسردگی، سردرد، بی‌خوابی، تحریک‌پذیری، احساس خستگی، یبوست، آکنه، ریزش مو و افزایش وزن ایجاد کند.

چگونه اضطراب را مدیریت کنیم؟

بسیاری از ما در طول زندگی خود اضطراب را تجربه می‌کنیم اما تنها تعداد اندکی از ما برای حل آن اقداماتی مفید انجام می‌دهیم.

نگرانی‌های مختلف اجتماعی مربوط به استرس یکی از دلایل اصلی عدم پذیرش این موضوع از سوی فرد است.

برای مواجه با اضطراب می‌توانید این مسائل را رعایت کنید:

داشتن ورزش منظم یا فعالیت بدنی کافی

انجام برخی تکنیک‌های ویژه مانند مدیتیشن، تنفس عمیق، ماساژ و...

داشتن روابط اجتماعی مناسب با دوستان و خانواده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها