متخصص مواد دندانی گفت: هر اندازه ما از وضعیت طبیعی داشتن دندان‌ها فاصله بگیریم و به دندان مصنوعی روی آوریم، عملکرد اصلی داشتن دندان‌ها که جویدن، تکلم و زیبایی بخشیدن به محیط دهان است به میزانی مختل می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۲۶۰۱
دندان‌ مصنوعی و دردسرهایش

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، مصطفی فاطمی‌ در ارتباط با دندان‌های مصنوعی که با سوءهاضمه همراه است، افزود: میزان این بیماری در روکش ساده با دسته دندان، پروتز محرک یا بریجی که دو دندان طبیعی را به صورت مصنوعی به هم متصل می‌کند، متفاوت است.

وی ادامه داد: اینکه هر نوع دندان مصنوعی داخل دهان، تغذیه را مختل می‌کند درست نیست، اما بدیهی است هرقدر ما از وضعیت طبیعی داشتن دندان‌ها فاصله می‌گیریم، عملکرد اصلی داشتن دندان‌ها که جویدن، تکلم و زیبایی بخشیدن به محیط دهان است به میزانی مختل می‌شود.

فاطمی‌افزود: تغذیه مناسب و مراقبت از سلامت دهان و دندان تأثیر بسیار مناسبی در سلامت آن دارد و اثبات شده است که با فاصله گرفتن از دندان طبیعی و استفاده کردن از بریج در افراد، هم‌چنین در کسانی که هیچ دندانی ندارد، بافت پلاستیکی شبیه با بافت‌های ازدست‌رفته دهان داخل دهانش قرار می‌گیرد.

متخصص مواد دندانی گفت: اگر دندان طبیعی نیروی جویدنی داشته باشد، نیرویی که به‌طور مثال پروتز ثابت (بریج) دارد، به‌اندازه نصف دندان طبیعی نیز نیست. همچنین همان‌طور که گفته شد در بیماری که هیچ دندانی ندارد و قطعه پلاستیکی به‌عنوان جایگزین در دهان خود جای داده است، نیروی جویدنش به یک دهم می‌رسد.

وی اظهار داشت: دندان‌ها برای جویدن ساخته شده‌اند، ولی اگر در دهان فاصله بی‌دندانی وجود داشته باشد، فشار جویدن چند دندانی که وجود ندارد، به دندان‌های ابتدایی و انتهایی وارد شده و این دندان‌ها نمی‌توانند فشار مناسب را به مواد غذایی در دهان وارد کنند.

فاطمی‌تصریح کرد: وقتی قرار باشد بیمار دسته دندان را جایگزین دندان طبیعی کند، به این شبیه است که لثه و بافت نرم دهان، نیروی جویدن را تأمین کنند و حداقل عارضه این است وقتی بیمار فشار محکمی‌به لثه وارد می‌کند، درد می‌گیرد.

این متخصص مواد دندانی در ادامه گفت: فشار وارده به لثه باعث می‌شود جویده شدن مواد غذایی نظیر میوه‌ها و… مقداری سخت شود. مشکل دیگر این است که قدرت عضلات دهان با نداشتن دندان کاهش پیدا کرده و استخوان‌ها تحلیل می‌روند.

فاطمی‌اظهار داشت: وقتی بیمار دسته دندان را جایگزین دندان طبیعی کند، ترجیح می‌دهد راحت‌تر غذا بخورد و استفاده از غذاهای میکس‌شده نرم‌تر، دارای کربوهیدرات و چرب رایج می‌شود.

وی ادامه داد: ممکن است این استفاده بیش از حد غذاهای دارای کربوهیدرات و چربی سبب ایجاد بیماری دیابت یا چربی خون شود، زیرا فرد میوه‌های سخت مانند سیب، هویج و همچنین غذاهای پرانرژی و طبیعی را نمی‌تواند مصرف کند.

این متخصص مواد دندانی افزود: با کاهش مصرف مواد غذایی سفت‌تر، در بیمار امکان بروز بیماری‌های گوارشی افزایش یافته و در مجموع این مسئله سوءهاضمه را ایجاد خواهد کرد.

فاطمی‌در پایان گفت: هر قدر با وضعیت طبیعی و کامل دندان‌ها فاصله می‌گیریم و آن را با موارد مصنوعی جایگزین می‌کنیم، توانایی و کارآمدی جویدن کاهش پیدا می‌کند، حتی ایمپلنت‌ها هم در این مورد نتوانسته‌اند وضعیت کارآمدی دندان را به آن بازگردانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها