اغلب زائرانی که به کشورهای با اقلیم خشک و بیابانی همچون عربستان و عراق و سوریه سفر کرده‌اند در معرض ریزگردها بوده و تقریبا با این پدیده آشنایی دارند.
کد خبر: ۱۰۹۸۶۰۴
اقدامات اولیه در مواجهه با ریزگردها

متاسفانه چند سالی است پدیده ریزگردها به سطح وسیعی از ایران نیز گسترش یافته است. ریزگردها از ترکیب ذرات ریز گرد و غبار با آلاینده‌های شهری به وجود می‌آیند که از نظر اندازه متفاوت و دارای ذرات درشت غیرقابل تنفس و ذرات ریز قابل تنفس هستند.

ذرات درشت گرد و غبار حداکثر می‌توانند به داخل بینی، دهان و حلق راه پیدا کنند، اما ذرات ریز می‌توانند به اعماق بیشتر و نواحی حساس مجرای تنفسی و ریه نفوذ کنند.

ذرات موجود در پدیده گرد و غبار اغلب از نوع درشت و غیرقابل تنفس هستند و سلامت را به طور جدی تهدید نمی‌کنند، اما می‌توانند در افرادی که سابقه بیماری‌های تنفسی مانند آسم و آمفیزم دارند، مشکلاتی ایجاد کنند.

از نشانه‌های واضح مواجهه با گرد و غبار، تحریک چشم‌ها و راه‌های هوایی فوقانی است. از آثار سریع و کوتاه‌مدت ریزگردها، اختلال در ضربان قلب و حملات قلبی و تنفسی در افراد مستعد و از آثار درازمدت آن، ورود ذرات چند میکرونی گرد و غبار به دستگاه تنفسی و خون و ایجاد رسوب و التهاب است که سبب بروز تنگی و تصلب عروق می‌شود.

چه باید کرد؟

تا حد امکان در روزهای آلوده به سفرهای غیرضروری نروید و از منزل خارج نشوید و درها و پنجره‌ها را ببندید.

در فضاهای آلوده به مدت کوتاه‌تری تردد کنید و نفس عمیق نکشید و ورزش و نرمش و پیاده‌روی نکنید. فعالیت بدنی باعث افزایش ضربان قلب و فعالیت دستگاه تنفسی و در نتیجه افزایش ورود هوای آلوده به ریه‌ها می‌شود.

به طور مداوم مجرای بینی را به کمک سرم‌ شست‌وشو بشویید.

در صورت خروج از منزل از ماسک‌های استاندارد و مخصوص گرد و غبار استفاده کنید. این ماسک‌ها انواع مختلفی دارند و باید از داروخانه و مراکز مجاز تهیه شوند.

ماسک‌های معمولی و دستمال کاغذی چون منافذ باز و بزرگی دارند، آلاینده‌ها را از خود عبور می‌دهند و قادر به جلوگیری از ورود ریزگردها به مجرای تنفسی نیستند و بدتر این که فرد با این تصور که این پوشش‌ها جلوی ورود ریزگردها را می‌گیرند، نفس‌های عمیق‌تری می‌کشند.

ماسک‌های معمولی برای جلوگیری از ورود گرد و غبار هنگام گردگیری خانه مناسب است.

ماسک باید به طور کامل،‌ جلوی دهان و بینی را بپوشاند و هر دو ساعت عوض شود، زیرا در صورت عدم تعویض خود منبع آلودگی می‌شود.

ماسک‌های مخصوص گرد و غبار،‌ اغلب جلوی ورود آلاینده‌های گازی هوا مانند منواکسیدکربن را نمی‌گیرند.

چون استفاده از ماسک باعث گرم‌شدن سیستم تنفسی و ناراحتی فرد در تنفس مطلوب می‌شود، استفاده از آن برای اغلب بیماران آسمی و تنفسی و بیماران قلبی سخت است. پس این بیماران بهتر است تا زمان رفع کامل آلودگی از خانه یا از محیط‌های با تهویه مطبوع خارج نشوند.

مصرف میوه‌های رنگی و شیر و سایر لبنیات را در اولویت مصرف قرار دهید.

هنگام رانندگی در گرد و غبار پنجره‌ها را ببندید و تهویه مطبوع خودرو را روشن کنید و در حالتی قرار دهید که هوای بیرون وارد نشود.

دریچه‌های کولر، یکی از راه‌های ورود ریزگردها به خانه است. پس دریچه‌ها را ببندید و روی آنها یک کاغذ یا مقوا بچسبانید تا مانع ورود گرد و خاک به خانه شود.

فاخره بهبهانی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها