هفته گذشته از مواجهه زنان با اختلالات جنسی صحبت کردیم و گفتیم حداقل 30درصد آنها در تمام جوامع از یکی از اختلالات جنسی رنج می‌برند؛ هر چند این اختلالات در تمام جوامع کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۰۸۵۳۰۴
اهمیت درمان اختلالات جنسی در زنان

به گزارش جام جم، باید بدانید سیکل یا چرخه جنسی در زنان از چهار مرحله تشکیل می‌شود: مرحله برانگیختگی، مرحله کفه یا همان مرحله تداوم رابطه زناشویی، مرحله ارگاسم و مرحله فروکش.

یعنی یک سیکل جنسی طبیعی از برانگیختگی جنسی شروع می‌شود و به دنبال ارگاسم تمایل جنسی فروکش پیدا می‌کند. یک سیکل جنسی طبیعی در زنان دو تفاوت عمده با مردان دارد: اولین تفاوت این است که آنها برای رسیدن به ارگاسم معمولا 10 تا 15 دقیقه زمان لازم دارند در صورتی که حدود 90درصد مردان ظرف دو دقیقه پس از برقراری رابطه زناشویی به ارضای جنسی می‌رسند.

دوم این که در سیکل جنسی، مردان دارای یک مرحله بیش از زنان هستند و آن این است که پس از مرحله چهارم یا فروکش، مردها وارد مرحله پنجم یا مرحله تحریک ناپذیری می‌شوند که در این مرحله مردها دیگر نمی‌توانند رابطه زناشویی مجدد را از صفر شروع کنند. مدت زمان آن از چند دقیقه تا چند ساعت و تا چند روز متفاوت است. با افزایش سن مرد، این مدت زمان بیشتر می‌شود اما زنان فاقد مرحله تحریک ناپذیری هستند و پس از رسیدن به ارگاسم، می‌توانند دوباره از صفر رابطه زناشویی را از سر بگیرند.

یعنی بیشتر زنان در صورت فراهم بودن شرایط می‌توانند در یک بار رابطه زناشویی طبیعی، چند بار ارگاسم را تجربه کنند. متاسفانه بسیاری از زنان با این شکایت مراجعه می‌کنند که در زندگی هیچ وقت ارگاسم یا ارضای جنسی را تجربه نکرده‌اند و نباید بلافاصله آن را اختلال در رسیدن به ارگاسم تلقی کرد. حتی اختلال در برانگیختگی جنسی را نباید با اختلال در کاهش میل جنسی اشتباه کرد.

علل اختلال در برانگیختگی جنسی در زنان

بیماری‌های مزمن مثل دیابت و ام اس

بیماری‌های عروقی که جریان خون دستگاه تناسلی را مختل می‌کند

افسردگی اختلالات هورمونی

نداشتن رابطه عاطفی خوب با همسر

مصرف بعضی داروها مثل قرص‌های ضدحاملگی، داروهای ضدافسردگی، فشارخون و آرامبخش‌ها

آسیب به عروق لگن در اثر عمل جراحی یا پرتودرمانی

آسیب به اعصاب دستگاه تناسلی مثل آسیب به نخاع و سکته مغزی

زایمان و شیر دادن

بیماری‌های هورمونی مثل بیماری‌های تیروئید و درآوردن تخمدان‌ها

یائسگی استرس‌های هیجانی

سابقه سوء‌استفاده جنسی، آزار و اذیت جنسی، آزار و اذیت فیزیکی مثل کتک‌خوردن، سوء‌استفاده روحی و روانی و عزاداری

احساس بد نسبت به اندام خود وسواس

درمان اختلال برانگیختگی جنسی

دارو درمانی: در زنانی که دچار کمبود هورمون‌های زنانه هستند، می‌توان آنها را تجویز کرد. فرآورده‌های مختلف از هورمون‌های زنانه در بازار وجود دارند که پزشک با توجه به شرایط بیمار می‌تواند آنها را تجویز کند.

روان درمانی: در بسیاری از موارد مشکل بیمار ریشه در مسائل روانی و شخصی دارد. در چنین مواردی بیمار باید نزد متخصص برود. این متخصصان باید دارای دکتری روان‌شناسی بالینی بوده و دوره‌های تکمیلی درمان اختلالات جنسی را گذرانده باشند.

دکتر محمد‌رضا صفری‌نژاد

جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها