یک کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، مصرف بستنی‌های یخی غیربهداشتی را موجب بیش‌فعالی در کودکان، بروز آلرژی و دسته دیگری از بیماری‌ها بیان کرد.
کد خبر: ۱۰۵۸۵۲۹
بستنی‌ یخی بیش‌ فعالی می‌آورد

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، آزاده آذرپیرا اظهار کرد: از آنجا که عادات غذایی در سنین پایین شکل می‌گیرد بنابراین از همین زمان باید مواد غذایی سالم را در اختیار کودک قرار داد و به تأمین مواد مغذی مورد نیاز او در وعده‌های اصلی و میان‌وعده‌های غذایی توجه کرد.

وی تصریح کرد: در روزهای گرم سال بستنی بیش از هر ماده غذایی دیگری طرفدار دارد بنابراین ارائه اطلاعاتی که بتواند مصرف‌کننده را در این مورد آگاه کند، می‌تواند قدمی در جهت بهبود وضع تغذیه جامعه نیز باشد.

آذرپیرا با بیان اینکه بستنی‌ها در دو گروه شیری و یخی عرضه می‌شود، خاطرنشان کرد: بستنی‌ های یخی از اسانس رنگ‌های خوراکی و شیرین‌کننده‌هایی مانند شکر تشکیل می‌شوند که هم در نوع کارخانه‌ای و هم به‌صورت فله‌ای و سنتی وجود دارد.

این کارشناس‌ ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: در فرآیند تولید بستنی‌های یخی در کارخانه از رنگ‌های طبیعی که همگی رنگ‌های مجاز هستند، برای رنگ دادن به آن استفاده می‌شود بنابراین خطری مصرف‌کننده را تهدید نمی‌کند اما اگر بستنی یخی در اماکن غیرمجاز و غیربهداشتی و بدون نظارت وزارت بهداشت تهیه و توزیع شود ممکن است از رنگ‌های غیرمجاز و آسیب‌رسان به سلامت در آن به‌کار رفته باشد.

وی تأکید کرد: استفاده از رنگ‌های خوراکی غیرمجاز در تهیه این نوع از بستنی‌ها در اماکن غیربهداشتی و غیرمجاز می‌تواند برای سلامت مضر باشد و باعث بروز عوارضی مانند آلرژی، تحریک دستگاه گوارشی، تهوع، اسهال، علائم پوستی مانند کهیر و بروز بیش‌فعالی در کودکان شود.

استفاده طولانی‌مدت از بستنی یخی غیرمجاز و ابتلا به اختلالات کبد

آذرپیرا عنوان کرد: مصرف رنگ‌های مصنوعی و غیرمجاز در طولانی‌مدت با مسمومیت کبد و کلیه و اختلال در عملکرد آنها همراه است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه بستنی‌های یخی شامل شکر، رنگ، آب و فاقد هر ماده مغذی دیگری است بنابراین زیاده‌روی در مصرف این نوع از بستنی‌ها به‌علت شکر افزوده‌شده به آن می‌تواند خطر چاقی را به‌همراه داشته باشد.

این کارشناس‌ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی اضافه کرد: قند فراوان موجود در بستنی‌ها محیط دهان را اسیدی می‌کند همچنین قند موجود در بستنی تا حدود دو ساعت بعد از مصرف نیز در دهان باقی می‌ماند و در این صورت دندان آسیب خواهد دید.

ارزش غذایی بستنی‌های شیری بیش از بستنی‌های یخی است

آذرپیرا تصریح کرد: در واقع بستنی‌های یخی نوعی شربت رنگی یخ‌زده است که در مقایسه با بستنی‌های بر پایه شیر، ارزش غذایی چندانی نداشته و مصرف آنها به‌صورت مستمر و فراوان توصیه نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر بستنی یخی حاوی 50ــ30 کیلوکالری است، خاطرنشان کرد: این محصولات فاقد گروه ویتامین‌های B، آهن، پتاسیم و کلسیم هستند که نبودشان کمکی به بهبود رشد و افزایش سلامتی افراد به‌ویژه کودکان نمی‌کند.

وی گفت: در صورت تمایل به مصرف این‌گونه محصولات حتماً باید از انواع پاستوریزه و بهداشتی آن که دارای علامت استاندارد و مجوز بهداشتی وزارت بهداشت هستند، استفاده کرد.

آنچه باید درباره آبمیوه‌های تابستانی بدانیم

این کارشناس‌ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آبمیوه‌هایی که به‌صورت باز در آبمیوه‌فروشی‌ها ارائه می‌شود، گفت: مواردی از این‌گونه آبمیوه‌ها، پاستوریزاسیون را در فرآیند تولید و تهیه ندارند بنابراین باید رعایت موازین بهداشتی و استفاده از میوه‌های سالم و تازه در تهیه آنها کاملاً رعایت شود.

وی افزود: اگر بهداشت مواد غذایی در تهیه این آبمیوه‌ها رعایت نشود، مسلما آلودگی‌های ثانویه که به‌خاطر پوست میوه، دستگاه آبمیوه‌گیری آلوده و متصدیان آبگیری بی‌توجه به اصول بهداشتی به وجود می‌آیند، به‌طور مستقیم وارد آبمیوه شده و سلامت مصرف‌کننده را تهدید خواهد کرد.

آذرپیرا ادامه داد: از سوی دیگر اگر این آبمیوه‌ها از میوه‌های مانده، کپکزده و فاسد تهیه شده باشد می‌تواند سلامت مصرف‌کننده را به خطر بیندازد و سبب بروز اسهال شود.

وی در پایان عنوان کرد: رعایت تمامی موازین بهداشتی و داشتن کارت تندرستی و سلامت برای کلیه کارکنان این مراکز صنفی الزامی است و از طرفی هم مردم باید از اماکن معتبر و دارای مجوز بهداشتی اقدام به تهیه بستنی و آبمیوه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها