روزهای پایانی سال، خانواده‌ها روزهایی سرشار از هیجان، تلاش و فعالیت را برای استقبال از بهار و سال نو سپری می‌کنند؛ روزهایی که خانه تکانی و پاک کردن در و دیوار خانه از غبار یکساله، از اولویت‌های غیرقابل انکار خانواده‌های ایرانی است و می‌تواند با اندک بی‌توجهی و سهل‌انگاری، درد و بیماری و خانه‌نشینی را جایگزین شادی دید و بازدید و سفرهای شیرین و خاطره‌انگیز کند.
کد خبر: ۱۰۰۶۲۵۸
رهایی از آسیب خانه‌تکانی با تمرین درمانی

به گزارش جام جم آنلاین ، اولین توصیه فیزیوتراپیست‌ها به شهروندان در این روزها، شروع روز کاری با ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی و شنای آرام و کوتاه‌مدت است. همچنین چند تمرین کششی و نرمشی ساده می‌تواند انعطاف‌پذیری و آمادگی عضلات و مفاصل را برای مواجهه با فعالیت‌های سنگین خانه‌تکانی بیشتر کند. این فعالیت‌ها برای بدن جدید است و به طور عادی، توانایی و آمادگی لازم برای انجام آنها در فرد وجود ندارد و به همین دلیل، احتمال آسیب بسیار زیاد است.

بالا رفتن از نردبان برای شست و شوی دیوارها، پنجره‌ها و پایین آوردن پرده‌ها از پر خطرترین کارهاست. با افزایش سن، تعادل و توانایی در حفظ وضعیت مفاصل کاهش می‌یابد و بالا رفتن از نردبان و ایستادن روی چهارپایه‌ها می‌تواند با خطر افتادن و شکستگی و ضرب دیدگی مفاصل همراه باشد. به این ترتیب، توصیه فیزیوتراپیست‌ها به افرادی که سنین میانسالی را پشت سر می‌گذارند، این است که در صورتی به این فعالیت‌ها بپردازند که از آمادگی جسمانی مناسب و تعادل خوبی برخوردار باشند.

تمرین‌هایی مانند ایستادن روی یک پا حتی با چشم بسته و قدم برداشتن روی یک خط صاف برای بهبود تعادل و پیشگیری از این گونه آسیب‌ها بسیار مفید است.

زانوها هم در بالا رفتن از چهارپایه‌های بلند در معرض خطر پیچ خوردگی و آسیب غضروف مفصلی هستند. انجام تمرینات تقویتی عضلات جلوی ران و کشش عضلات پشت و خارج ران می‌تواند راهکار مناسبی برای پیشگیری از این صدمات باشد.

در کارهایی که سر و گردن به مدت طولانی به سمت بالا قرار می‌گیرند، اسپاسم و گرفتگی عضلات و فشار روی دیسک‌های بین مهره‌های گردن، آسیب‌هایی بسیار شایعند و سردردها و درد و سوزش و خواب رفتگی در دست‌ها را به دنبال خواهد داشت. بالا قرار گرفتن دست‌ها به مدت طولانی مثلا در کارهایی مثل جدا کردن و پایین آوردن پرده‌ها یا نصب مجدد آنها، احتمال تورم و پارگی تاندون‌های سر شانه‌ها را به دنبال دارد. درد شبانه و محدودیت حرکتی شانه‌ها، نشان‌دهنده بروز این آسیب است.

بالا و عقب بردن شانه‌ها و انقباض ایزومتریک عضلات گردن، تمرین‌هایی مؤثر در پیشگیری از این آسیب‌ها هستند.

اگر می‌خواهید کمرتان در بلند و جابه جا کردن اجسام آسیب نبیند، ضمن انجام تمرین‌های فقرات کمری مانند تمرین‌های ویلیامز، مکنزی و ثبات‌دهنده به صورت منظم و مداوم، پیش از شروع خانه تکانی، حتما به جای خم شدن کمر از خم شدن زانوها استفاده کنید و هنگام بلند کردن اجسام، آنها را چسبیده به بدن خود نگه دارید.

در صورت سابقه آسیب یا روماتیسم مفصلی، پیش از شروع به کار، بستن زانوبند، کمربند و مچ بند را فراموش نکنید. برای جابه‌جا کردن اجسام سنگین، به‌جای بلند کردن، آنها را بکشید یا هل بدهید. برای جلوگیری از التهاب و صدمه به مفاصل مچ و انگشتان هنگام کار از دستکش استفاده کنید. به محض احساس درد و خواب رفتگی در اندام‌ها و ستون فقرات، کار را متوقف کنید و دراز بکشید. اگر علائم از بین نرفت، برای معاینه و درمان به متخصص مراجعه کنید. مصرف داروهای ضدالتهاب می‌تواند در این مواقع کمک‌کننده باشد.

دکتر پرهام پارسانژاد

فیزیوتراپیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها