آیا مصرف مولتی ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید است؟

مکمل‌هایی که بوی مرگ می‌دهند

مصرف مولتی‌ویتامین به نظر کاری زیرکانه می‌رسد: شما میزان زیادی از ریزمغذی‌ها را از طریق یک قرص که روزانه مصرف می‌شود را دریافت می‌کنید. اما در پژوهشی که به تازگی انجام شده، محققان دریافته‌اند که مولتی‌ویتامین‌ها هیچ تاثیری در جلوگیری از بیماری قلبی، سرطان، یا زوال مهارتهای شناختی ناشی از کهولت سن ندارد. حتی بدتر اینکه، برمبنای برخی از یافته‌ها، میزان بالای بتاکاروتین (ویتامین آ)، و ویتامین ای می‌تواند به سلامت شما آسیب برسانند. هر جور که به قضیه نگاه کنید، مولتی‌ویتامین‌ها در معرض اتهامهای سنگینی هستند.
کد خبر: ۸۷۵۰۳۰
مولتی‌ ویتامین نخورید!

به گزارش جام جم آنلاین، با این حال، چگونه می‌توان همۀ ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کرد؟ نیکی استروور، متخصص تغذیه می‌گوید: "بدن شما می‌داند که چگونه غذا را تجزیه کند و به صورت بهینه از آن استفاده کند. اما این موضوع در مورد قرصهای مصنوعی صدق نمی‌کند. همۀ ما باید غذاهای غنی از مواد مغذی مصرف کنیم و مصرف مکمل‌ها در حداقل نگاه داریم. در زیر با پنج خوراکی غنی از مواد مغذی آشنا می‌شود که همۀ نیازهای بدن شما را از ویتامین آ گرفته تا روی تامین می‌کنند.

بادام

این آجیل خوشمزه، شروع خوبی است برای کنار گذاشتن مولتی ویتامین. در یک پژوهش تازه نشان داده شده است که افزودن 50 گرم بادام به رژیم غذایی کودکان و بزرگسالان، باعث افزایش سطح اسیدهای چرب ضروری، ویتامین ای و منیزیم به میزان توصیه شدۀ روزانه می‌شود. علاوه بر این، مصرف روزانۀ بادام می‌تواند باعث پس زدن کالری‌های بی‌فایده‌ای که از خوراکی‌های نظیر چیپس دریافت می‌کنیم شود.

صدف خوراکی و اسکالوپ

صدف خوراکی و اسکالوپها بیش از هر حیوان دیگری از نظر دارا بودن ویتامین‌ها و مواد معدنی متراکم هستند. آنها علاوه بر دارا بودن مواد مغذی فراوان، کالری کمی دارند و در عین کم چرب بودن، پروتئین فراوانی دارند و برخلاف قرص مولتی‌ویتامین، خوشمزه هم هستند. چند صدف خام می‌تواند تا ده برابر میزان ب 12 مورد نیاز روزانه، 15 برابر روی مورد نیاز، 5 برابر مس روزانۀ مورد نیاز و 3 برابر سلنیوم مورد نیاز شما را تامین کند. صدف همچنین حاوی آهن مورد نیاز بدن است. همچنین اینگونه غذاهای دریایی سرشار از امگا 3 هستند، و امگا 6 کمی دارند که این نسبت برای عملکرد سالم قلب و مغز فوق العاده است. همچنین سرشار از مواد معدنی نظیر مس، منیزیم و فسفر هستند. علاوه بر اینها، منبع بسیار خوبی از ویتامین دی هستند. سعی کنید حداقل یک بار در هفته این نوع خوراکی‌ها را در رژیم غذاییتان بگنجانید.

جلبک دریایی

دانشمندان دریافته‌اند که گیاه دریایی‌ای که در سواحل دور پایتان می‌پیچد، مملو از مواد مغذی است. جلبک دریایی مواد معدنی اقیانوس را جذب می‌کند و بدین ترتیب سرشار از آهن، کلسیم، پتاسیم، نیاسین، فسفر و منیزیم است. این گیاه دریایی 56 مادۀ معدنی مورد نیاز بدن را در خود دارد.

این گیاه همچنین حاوی ویتامین‌های ب است و در واقع تنها منبع غیرگوشتی ویتامین ب 12 محسوب می‌شود. همچنین حاوی ویتامینهای آ، کا، ث و ای هم هست. فیبرهای موجود در جلبک دریایی دارای ویژگی‌های ضدالتهاب، ضدسرطان و ضدویروس هستند که فلزات سنگین را از دستگاه گوارش می‌زداید و به سلامت قلبی و عروقی کمک می‌کند. از جلبک دریایی می‌توان در سالاد و سوپ استفاده کرد.

(منبع: فرادید)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها