آشالازی شایع‌ترین و ناشناخته‌ترین بیماری مری است.
کد خبر: ۸۷۲۸۴۱
آشنایی با یک بیماری ناشناخته

به گزارش جام جم سرا ، یک متخصص گوارش گفت: مری به صورت یک لوله مواد غذایی را از دهان به معده می‌برد، عملکرد صحیح مری به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله آن‌ها سالم بودن مخاط، عضلات مری و اعصاب این عضلات و ترشحات مربوط است. در حالت عادی زمانی که بلع صورت میگیرد، دریچه فوقانی مری باز شده و به کمک حرکات دودی غذا به آرامی و ملایمت به سمت پایین حرکت و به معده می‌رود.

وی ادامه داد: هر گونه اختلال در حرکات طبیعی مری باعث اختلال بلع می‌شود یکی از بیمار‌ی‌ها آشالازی نامیده می شود. در این اختلال اعصاب تنه و دریچه انتهایی مری به درستی عمل نمی‌کنند و در واقع این انتها تحلیل می روند. در واقع می‌توان گفت علل دقیق آشالازی هنور مشخص نیست.

شهرام آگاه بیان کرد: به نظر می رسد اعصابی که مواد شل کننده ترشح می‌کنند دچار اختلال هستند و حرکات دودی از بین می‌روند و از نظر بالینی علامت اصلی این بیماری اختلال در بلع است.

وی افزود: در این اختلال مواد غذایی چه جامد و چه مایع گیر می‌کنند البته در مایعات این گرفتگی بیشتر است. توصیه می شود که آندوسکوپی صورت بگیرد تا مطمئن شویم توده دیگری وجود ندارد اما تشخیص قطعی آشالازی با دستگاهی به نام مانومتری که حرکات انقباضی مری را با دقت بالا انجام می‌دهد صورت می‌گیرد.

آگاه در پایان گفت: زمانی که تشخیص آشالازی قطعی شود، اقدامات درمانی در سه مرحله صورت می پذیرد، در اولین اقدام درمانی استفاده از بالن و در دومین مرحله جراحی صورت می گیرد و در مواردی که بیمار مسن باشد یا امکان جراحی ندارد، تزریق بوتاکس که بصورت موقتی است پیشنهاد می شود. البته تزریق بوتاکس اثرش موقتی است و تا زمانی که بوتاکس وجود دارد، در فرد اثر بخش است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها