هر وقت کسی از کمردرد شکایت می‌کند، در تشخیص ابتدایی به او می‌گویند احتمالا دیسک کمر دارد، اما کمتر کسی در مواجهه با چنین دردی حدس می‌زند که مبتلا به یک بیماری ژنتیک با عنوان روماتیسم ستون فقرات است.
کد خبر: ۸۶۲۰۲۵
آتش روماتیسم به جان ستون فقرات

روماتیسم ستون فقرات یا A.S یک بیماری دردناک و پیش‌رونده است که مفاصل ستون ‌فقرات را درگیر می‌کند. این بیماری ممکن است سایر مفاصل را نیز درگیر کند و روی سایر اندام‌ها، به‌ویژه چشم‌، ریه، روده و قلب اثر بگذارد.

دکتر محمدمهدی امام، فوق‌تخصص روماتولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی درباره این بیماری به جام‌جم می‌گوید: چند نکته مهم و کلیدی در تشخیص و افتراق این بیماری از سایر انواع کمردرد به‌ویژه دیسک کمر وجود دارد. این بیماری صرفا جنبه ژنتیک دارد و در بیش از 90 درصد مبتلایان، وجود ژن عامل بیماری (ژن B27) به اثبات رسیده است و بر خلاف دیسک کمر، درد مبتلایان با فعالیت بهبود می‌یابد و با استراحت شدت پیدا می‌کند. این روماتولوژیست با تاکید بر این که مشخصه اصلی بیماری، چسبیده شدن ستون مهره هاست که حرکات بیمار را به تمام جهات کاهش می‌دهد، می‌افزاید: این بیماری بیشتر در افراد جوان و در دهه دوم و سوم زندگی دیده می‌شود و در مردان سه برابر زنان دیده می‌شود و احتمال بروز بیماری بعد از 50 سالگی بسیار کم است.

فعال شدن بیماری تحت تاثیر عفونت روده‌ای

اگرچه این بیماری یکی از بیماری‌هایی است که ژنتیک در آن بسیار دخالت دارد، اما این که چرا بیماری به وجود می‌آید، هنوز مشخص نیست.

دکتر امام با اشاره به این که در سه بیماری پسوریازیس، لوپوس و AS ، ژنتیک نقش بسیار مهمی دارد، توضیح می‌دهد: نوع خاصی از عفونت گوارشی (کلبسیلا) در فعال شدن و پیشرفت بیماری نقش بسیار مهم دارد‌. به بیان دیگر، در صورت وجود زمینه ژنتیک این بیماری، با ابتلا به عفونت‌ روده‌ای خاصی که معمولا در دوران جوانی اتفاق می‌افتد، بیماری AS بروز می‌کند.

روماتیسم ستون فقرات بیماری گمراه‌کننده

بیماری AS گرچه زمینه ژنتیک دارد، اما ممکن است حتی در بستگان برخی بیماران به طور کامل بروز نکند و فقط علائم خفیفی را بروز دهد.

این متخصص روماتولوژی با بیان این مطالب اظهار می‌کند: بیماری در همه افراد با دردهای ستون مهره‌ای بروز پیدا نمی‌کند، بلکه گاه با دردهایی در کف پاشنه، بین دو کتف و قسمت جلوی سینه بروز می‌کند و حتی با خار پاشنه و بیماری‌های قلبی اشتباه گرفته می‌شود.

وی تاکید می‌کند: این‌طور نیست که اگر ژن بیماری در شخصی وجود داشته باشد،وی به این بیماری مبتلا شود؛ بلکه خیلی از افراد ژن را دارند، ولی مبتلا نمی‌شوند‌. وجود ژن B27 احتمال ابتلا به بیماری را تا 20 درصد افزایش می‌دهد .بیماری AS در برخی افراد با درد خفیف در مفاصل کمری بروز می‌کند و در موارد حاد بیماری به‌ویژه در کسانی که سیگار می‌کشند با علائم التهابی شدید ظاهر می‌شود.

تشخیص درست بیماری

افرادی که با نشانه‌های احتمالی بیماری مواجه اند یعنی هنگام استراحت با درد کمر دست و پنجه نرم می‌کنند و دردشان با فعالیت روزانه تسکین می‌یابد یا با دردهای عضلانی ناشناخته در ناحیه پاشنه پا، میان دو کتف و جناغ سینه مواجه‌اند، باید به متخصص روماتولوژیست با تاکید به بررسی زمینه فامیلی بیماری مراجعه کنند.

دکتر امام با بیان این مطالب می‌افزاید‌: گاهی بیماری با عوارض چشمی از جمله درد چشم و تاری ضعیف دید همراه است که البته با درمان ساده مرتفع می‌شود‌. بی‌شک آزمایش تخصصی، ام‌آر‌آی و عکسبرداری از مفاصل به تشخیص قطعی بیماری کمک شایانی خواهد کرد.

هرچه سریع‌تر، درمان را آغاز کنید

از آنجا که روماتیسم ستون فقرات جنبه ژنتیک دارد، پیشگیری از آن ممکن نیست و مهم‌ترین اقدام در صورت بروز نشانه احتمالی بیماری به‌ویژه با وجود زمینه خانوادگی، مراجعه سریع به متخصص روماتولوژی است تا بتوان با شروع سریع اقدامات درمانی از بروز عوارض شدید بیماری جلوگیری کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تاکید می‌کند: مراجعه سریع به پزشک، جلوگیری از پیشرفت‌ بیماری و گرفتن آموزش‌های لازم بسیار مهم است تا عوارض بیماری به صورت زمینگیر شدن بروز نیابد. اگر بیماری به سرعت تشخیص داده و درمان مناسب برای آن آغاز نشود، به‌تدریج منجر به چسبیدن ستون مهره‌ها می‌شود و حرکات آنها را با مشکل مواجه می‌کند‌. با پیشرفت بیماری، به‌تدریج قسمت‌های فوقانی‌تر و حتی گردن گرفتار می‌شود، به‌طوری که بیماران مبتلا نخواهند توانست حتی گردن‌ را بالا بیاورند‌.

وی می‌افزاید: برای درمان این بیماری روماتیسمی، داروهای ضد‌التهابی تجویز می‌شود‌. به‌علاوه درمان‌های مکمل دیگری هم پیشنهاد می‌شود که در کاهش درگیری ستون مهره‌ها‌، مفاصل و چشم بیماران موثر است. نقش آموزش در این بیماران بسیار مهم است، چراکه اگر به آنها آموزش داده شود و به آنها برای جلوگیری از پیشرفت ناهنجاری‌های ستون فقرات توصیه شود، زندگی بسیار مناسب‌تری خواهند داشت. بی‌شک برای افزایش آگاهی نسبت به این بیماری، عضویت در انجمن تخصصی بیماران مبتلا به AS بسیار مفید خواهد بود.

پونه شیرازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۱۰
امیررضا بارانی عبدولی
-
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
۰
۰
بیشتر توضیح دهید!!
sepide
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
دوستان عزیز خیلی از پزشكان به اشتباه تشخیص میدهند فقط دكتر دواچی روماتولوژ و دكتر جمشیدی میتونه كمكتون كنند
لیلا
-
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
۰
۰
من جابجایی مهره چهارم و پنجم كمری دارم ولی تمام علاعم روماتیسم ستون فقرات را دارم .ربطی داره یا مال همون جابجایی مهره است؟
sepide
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
به اشتباه به شما گفتن جابجایی مهره دارید وقتی تمام علائم روماتیسم ستون فقرات را دارید
حتما مركز تحقیقات روماتولوژی برید
A.s
-
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
۰
۱
سلام من متأسفانه دچار این بیماری هستم و زندگی سختی دارم توی این چند سال هیچ كس بیماری من رو تشخیص نداد بهترین پزشك ها هم متوجه نشدند تا بیماری به گردنم زد ....خلاصه یك دكتر داخلی تشخیص داد بعد آزمایش خون دادم كه این ژن خودش رو نشون داد الانم دارو مصرف میكنم و خدا رو شكر خیلی بهتر شدم ایندو متاسین روزی 6 تا سولفاسالازین 3 تا و یك نصفه باكلوفن. دردام كم شده .من زندگیم رو مدیون اون دكتر داخلی هستم .
درد كشیده
-
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
مراقب سولفاسالیزین باشید بدجوری به معده فشار میاره سعی كنبد قطع كنید من 20 سال این مریضی رو دارم سعی كنبد ورزش كنید حتما حركات برخلاف جهت بدن كششی
ساسان
-
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
۰
۰
سلام.۲۵سالمه
بشدت كمر درد دارم هنگام خواب مخصوصا دم صبح دیگه نمیتونم زیاد بخوابم از شدت درد فقط بیدار میشم.ورزشكار هستم بدنسازی میكنم از وقتی تو خدمت روزی ۱٥ساعت پشت فرمون بودم بدتر شدم الان پنج ساله همرامه،ام ار ای گرفتم دوتا دیسك دارم خفیف و شدید l4l5 دكتر فقط دیكلوفناك قرصی و پمادی بهم داد جواب نگرفتم،نگرانم شاید عمل بخواد یا نتونم درمان كنم
راهنماییی لطفااااااااا
علی
-
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
۰
۲
سلام
رژیم غذایی فاقد نشاسته توسط پروفسور Ebringer Alan از لندن به بیماران روماتیسم ستون فقرات یا همان (AS) توصیه شده است. برخی از این بیماران كه تعداد آنان هم كم نیست، این رژیم را امتحان كرده اند و نتایج بسیار خوبی گرفته اند. همانطور كه از نامش پیداست، در این رژیم باید از خوردن غذاهای دارای نشاسته خودداری كرد،با این كه این كارساده به نظر میرسد اصلا این طور نیست، چون بسیاری از خوراكی ها محتوی نشاسته هستند واصولآ قسمت بزرگی از مصارف غذایی حاوی نشاسته است، به همین علت رعایت این رژیم غذایی كار بسیار سختی است و احتیاج به اراده محكم دارد، با این وجود اگر موفقیت آمیز باشد، روش بسیار سالمتر از مصرف دایم داروهای ضد التهاب و داروهای دیگر است.
توصیه من به شما این است كه این رژیم غذایی را برای مدتی رعایت كنید تا متوجه تاثیر آن بر بیماری خود شوید. آنطور كه من در فرومهای بیماران AS خوانده ام این رژیم بر روی برخی از بیماران نتیجه مطلوب ندارد ولی برای بسیاری از بیماران نجات بخش است. ولی نكته مهم این است كه امتحان آن هیچ ضرریا خرجی برای شما ندارد و ارزش امتحان كردن را دارد.
من نمیدانم آیا شما بر زبان انگلیسی تسلط دارید یا نه، من راجع به این رژیم غذایی در یك سایت انگلیسی خواندم و البته متاسفانه اطلاعات در این مورد فقط به زبان انگلیسی ست. این آدرس سایتی است كه حاوی اطلاعات گسترده ای در زمینه این بیماری و رژیم غذایی فاقد نشاسته وبخصوص تبادل نظرمستقیم بیماران در مورد تجاربشان از این بیماری و این رژیم غذایی است:
http://www.kickas.org
تجربه خود من از این رژیم غذایی كاهش قابل توجه درد مفاصل و عضلات و كاهش گرفتگی عضلات است. من پیشنهاد می كنم كه شما در ابتدا سعی كنید هیج غذای حاوی نشاسته (حتی به مقداركم) مصرف نكنید، معمولا بعد از 2 تا 3 هفته (ولی گاهی هم بیشتر) متوجه خواهید شد كه این رژیم غذایی به درد شما می خورد یا نه.
نكته مهمی كه باید بگویم این است كه بعضی از غذاها حاوی مقادیر كمی نشاسته هستند كه ما از وجود آنها بی اطلاع هستیم. وبا خوردن این غذاها رژیم غذایی درست رعایت نمی شود و ما متوجه تاثیررژیم غدایی نخواهیم شد. آنچه كه بیماران توصیه كردند و من هم انجام میدهم تست كردن هر غذایی به وسیله "محلول ید" (Iodine Solution) است. این محلول را میتوانید از داروخانه تهیه كنید (معمولا بصورت یك شیشه با قطره چكان). یك محلول ارغوانی رنگ است وبرای تست كردن وجود یا عدم وجود نشاسته در هر خوراكی فقط كافی است یك قطره از آن را به نمونه كمی از خوراكی اضافه كنید، اگر رنگ آن به تیره تغییر رنگ داد، حاوی نشاسته است و باید از خوردن آن خوراكی اجتناب كنید.
اینها غذاهای نشاسته دار شناخته شده هستند كه مسلمآ باید از خوردن آنها پرهیز كنید وحتی نیازی به تست كردن نیست:
نان – برنج – سیب زمینی – انواع شیرینی وكیك – ماكارونی – پیتزا – ذرت – بیسگوییت
هر نوع غذایی كه حتی حاوی یكی از موارد بالا باشد، مثلآ پیتزا كه نان دارد یا سوپ برنج دار
- باید از شكر وقند و محصولات حاوی شكرمثل نوشابه ها و غیره هم پرهیز كرد چون شكر مصنوعی یا همان كارخانه ای باعث التهاب میشود.
تمامی حبوبات مثل عدس – انواع لوبیا – ماش و غیره
و خلاصه خوردن هر غذایی كه با اضافه كردن یك قطره محلول ید تیره رنگ شود مضر است.
باید غذاهای پروتیینی زیادی را مصرف كنید
خوردن این غذاها مجاز و مفید است:
ماهی به مقدار زیاد - گوشت – تخم مرغ – سبزیجات (مخصوصا آنهایی كه برگ سبز یا رنگ سبز دارند مثل جعفری و غیره) – انواع میوه ها (كه بهتر است كاملآ رسیده باشند) - انواع لبنیات مخصوصآ ماست
به عنوان شیرینی همیشه از شیرین های طبیعی استفاده كنید مثل: عسل و خرما و از شكرغیر طبیعی بپرهیزید.
امیدوارم توانسته باشم كمكی در این زمینه كرده باشم، و رژیم غذایی بهتون كمك كنه. من نمی دانم بیماری شما تا چه حدی فعال است چون در افراد مختلف روند این بیماری متفاوت است ولی تجربه به من ثابت كرده كه مصرف دارو برای دراز مدت راه حل خوبی برای درمان این بیماری خانمان سوز نیست و قبل از تصمیم برای خوردن داروهایی كه پزشكان برای همه عمر برای انسان تجویز میكنند واثرات جانبی آنها گاهی مشكلات فراوان دیگری را به همراه دارند باید برای مبارزه با این بیماری همه روشهای بی خطر را بخوبی سنجید و امتحان كرد.
خوشحال میشم بتونم كمكی بكنم. لطفآ با من در ارتباط باشید و اگه سوالی داشتید در خدمت هستم.

علی


من سالهاست كه ازبیماری روماتیسم ستون فقرات رنج می برم. می خواستم اطلاعات و تجربه خود را در مورد رژیم غذایی فاقد نشاسته برای دوستان بیان كنم. رژیم غذایی فاقد نشاسته (No-Starch Diet)توسط پروفسور Ebringer Alan از دانشگاه لندن به بیماران روماتیسم ستون فقرات یا همان (AS) توصیه شده است. برخی از این بیماران كه تعداد آنان هم كم نیست، این رژیم را امتحان كرده اند و نتایج بسیار خوبی گرفته اند. همانطور كه از نامش پیداست، در این رژیم باید از خوردن غذاهای حاوی نشاسته حتی به مقدار كم پرهیز كرد، به علاوه باید از مصرف غذاهای كنسروشده، آماده مانند سوسیس كالباس، انواع فست فود و غیره خودداری كرد. با این كه این كارساده به نظر میرسد اصلا این طور نیست، چون بسیاری از خوراكی ها محتوی نشاسته هستند واصولآ قسمت بزرگی از مصارف غذایی حاوی نشاسته است، به همین علت رعایت این رژیم غذایی كار بسیار سختی است و احتیاج به اراده راسخ و محكمی دارد، با این وجود اگر موفقیت آمیز باشد، روش بسیار سالمتر و بی خطرتری نسبت به مصرف دایم داروهای ضد التهاب و داروهای دیگر است...
توصیه من به بیماران روماتیسم ستون فقرات این است كه این رژیم غذایی را حداقل برای مدت 1 تا 2 ماه رعایت كنند تا متوجه تاثیر آن بر بیماری خود شوند. آنطور كه من در فرومهای بیماران AS خوانده ام این رژیم بر روی برخی از بیماران نتیجه مطلوب ندارد ولی برای بسیاری از بیماران نجات بخش است. نكته مهم این است كه امتحان آن هیچ ضرریا خرجی برای شما ندارد و ارزش امتحان كردن را دارد.
اگر دوستان به زبان انگلیسی تسلط دارید، می توانید اطلاعات گستردهای راجع به این رژیم غذایی در پایگاه اینترنتی به آدرس زیر بخوانید. همجنین تبادل نظرهای مستقیم بیماران در مورد تجاربشان از این بیماری و این رژیم غذایی در این سایت انجام می شود:
http://www.kickas.org
تجربه خود من از رعایت این رژیم غذایی كاهش قابل توجه درد مفاصل و عضلات و كاهش گرفتگی عضلات وكاهش اسپاسم است. برای نتیجه بهتر پیشنهاد شده است كه قبل از شروع رژیم بیماران ابتدا سعی كنند برای 3 تا 4 روز فقط سیب درختی برای غذا مصرف كنند و آب زیاد بنوشند (این كار به روزه گیری سیب درختی معروف است). سپس رژیم غذایی كاملا فاقد نشاسته خود را شروع كنند.
معمولا بعد از 2 تا 3 هفته (ولی گاهی تا مدت 2 ماه بعد) نتیجه رژیم غذایی كاملا فاقد نشاسته را با كاهش علایم بیماری خود متوجه خواهید شد و معلوم می شود كه این رژیم غذایی به درد شما می خورد یانه.
نكته مهمی كه باید بگویم این است كه بعضی از غذاها حاوی مقادیر كمی نشاسته هستند كه ما از وجود آنها بی اطلاع هستیم. وبا خوردن این غذاها رژیم غذایی درست رعایت نمی شود و ما متوجه تاثیررژیم غدایی نخواهیم شد. آنچه كه بیماران توصیه كردند و من هم انجام میدهم تست كردن هر غذایی به وسیله "محلول ید" (Iodine Solution) است. این محلول را میتوانید از داروخانه تهیه كنید (معمولا بصورت یك شیشه با قطره چكان). یك محلول ارغوانی رنگ است وبرای تست كردن وجود یا عدم وجود نشاسته در هر خوراكی فقط كافی است یك قطره از آن را به نمونه كمی از خوراكی اضافه كنید، اگر رنگ آن به تیره تغییر رنگ داد، حاوی نشاسته است و باید از خوردن آن خوراكی اجتناب كنید.
اینها غذاهای نشاسته دار شناخته شده هستند كه مسلمآ باید از خوردن آنها پرهیز كنید وحتی نیازی به تست كردن نیست:
نان – برنج – سیب زمینی – انواع شیرینی وكیك – ماكارونی – پیتزا – ذرت – بیسگوییت
سوپ برنج دار
- انواع غذاهای آماده شده وحاوی نگه دارنده های غذایی مانند سوسیس؛ كالباس، انواع كنسروها
- باید از شكر وقند و محصولات حاوی شكرمثل نوشابه ها و غیره هم پرهیز كرد چون شكر مصنوعی یا همان كارخانه ای باعث التهاب میشود.
تمامی حبوبات مثل عدس – انواع لوبیا – ماش – عدس – لپه - نخود و غیره
و خلاصه خوردن هر غذایی كه با اضافه كردن یك قطره محلول ید تیره رنگ شود مضر است.

غذاهای مجاز ومفید عبارتند از:
پروتیین ها به مقدار زیاد: ماهی به مقدار زیاد – میگو- انواع گوشت (قرمزیا سفید)– غذاهای دریایی - تخم مرغ – سبزیجات (مخصوصا آنهایی كه برگ سبز یا رنگ سبز دارند مثل جعفری، كاهو) – مصرف زیاد انواع میوه ها (كه بهتر است كاملآ رسیده باشند) - انواع لبنیات مخصوصآ ماست
به عنوان غذای شیرین همیشه از شیرین های طبیعی استفاده شود مثل: عسل و خرما – كشمش – میوهای خشك ( از شكرغیر طبیعی پرهیزشود)

امیدوارم توانسته باشم به دوستان كمكی درراه مبارزه با این بیماری خانمانسوزكرده باشم، و این رژیم غذایی بهتون كمك كنه بیماریتون را بدون مصرف دارو كنترل كنید. تجربه شخصی به من ثابت كرده كه مصرف دارو برای دراز مدت راه حل خوبی برای درمان این بیماری پیش رونده نیست بخصوص كه خیلی از عوارض آنها خطرناك و غیر قابل پیش بینی هستند. و قبل از تصمیم برای مصرف داروهایی كه پزشكان برای همه عمر برای انسان تجویز میكنند واثرات جانبی آنها گاهی مشكلات فراوان دیگری را به همراه دارند باید برای مبارزه با این بیماری سخت و فلج كننده همه روشهای بی خطر را بخوبی سنجید و امتحان كرد. اگر دوستان راهنمایی یا كمكی خواستید این ایمیل من هست: aralex44@yahoo.ca

علی
HABIB
Afghanistan
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
۰
۱
سلام
یك سال هست دچار گرفتگی عضلات كمر هستم چند روز هست درد گردن هم پیدا كردم ایا نشانه روماتیسم كمر هست البته درد ستون فقرات ندارم .
درسا ناظرحضرت
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۵
۰
۱
جدیدترین شیوه درمان روماتیسم ستون فقرات چه چیزی هستش و آیا در ایران هم انجام میشه؟

نیازمندی ها