جام جم سرا- دختری ۱۸ ساله‌ام که پدری بسیار سخت‌گیر دارم؛ من مجردم و او اجازه نمی‌دهد بتنهایی ازمنزل خارج شوم، رفتن به منزل فامیل را هم ممنوع کرده است، یک سالی می‌شود که دیپلم گرفته‌ام اما اجازه ادامه تحصیلم را نمی‌دهد. از تمام کارهایم ایراد می‌گیرد و صحبت در این باره با او هم بی‌فایده است.
کد خبر: ۸۰۴۴۰۵
شکوِه دختر ۱۸ ساله: از دست این پدر سختگیر چه کنم؟

پاسخ مشاور: از مادرتان سخنی نگفته‌اید؛ اینکه آیا او موافق رفتار پدرتان با شماست یا خیر؟ همچنین نگفته‌اید که تحصیلات پدرتان و شغلش چیست؟ آیا با سایر فرزندان هم چنین رفتاری دارد؟ این سخت‌گیری‌ها از چه زمانی شروع شده است؟

رفتار پدرتان را ریشه‌یابی کنید

پیشنهاد می‌کنم به ریشه‌یابی رفتار پدرتان بپردازید و سعی کنید در کمال صداقت و روراستی با خودتان، علت سختگیری‌های او را درک کنید. مطابق آنچه گفته‌اید، از سوی خانواده به شما اجازه داده شده است که تا پایان دوره متوسطه به تحصیل خود ادامه دهید و این امر می‌تواند نشانه آن باشد که پدرتان به تحصیل اهمیت می‌دهد و شاید شما بتوانید با تغییر گفتار و بررسی چالش‌های ایجاد شده در خانواده و کمک گرفتن از سایر اعضای خانواده، تغییری در شرایط موجود ایجاد کنید.

مهارتی اساسی به نام گفت‌وگو

نحوه گفت‌وگو کردن با پدرتان را بررسی کنید. اگر می‌خواهید از صحبت با دیگران نتیجه‌ای عایدتان شود، باید مهارت این کار را داشته باشید. تاکید می‌کنم که در تمام مراحل گفت‌وگو احترام و ادب را فراموش نکنید و تلاش کنید عبارات خود را با ضمیر «من» همراه کنید و بدون اتهام و سرزنش کردن، احساس خود را برای خانواده شرح دهید.

از واسطه کمک بگیرید

از کسی که مورد قبول پدرتان است و همچنین آنقدر به رازداری او اعتماد دارید که او را وارد مسائل خانوادگی خود کنید، کمک بگیرید و بخواهید در این مورد با پدرتان گفت‌وگو کند. همه تلاش خود را به کار ببندید تا با رفتار و کردار مناسب، در کنار تلاش برای تغییر شرایط موجود، از فرصت‌های امروز خود استفاده کنید. کتاب بخوانید یا فعالیت‌هایی که در منزل امکانش را دارید، انجام دهید. این هنری است که انسان در تمام شرایط حتی اگر خلاف میلش هم باشد لحظه‌ها را از دست ندهد. ذهن خود را مدیریت کنید و اجازه ندهید افکار مأیوس‌کننده، شما را احاطه کند و تمام تلاش خود را به کار گیرید تا شادابی و سلامتی خود را حفظ کنید. به خدا توکل کنید و به فضل او امیدوار باشید؛ او تنها کسی است که حتی پشت درهای بسته هم صدای شما را می‌شنود. (منیژه مسگری - کارشناس ارشد روان شناسی/ خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها