آموزش کاردستی و هنرهای خانگی

هنرنمایی با کلاه‌های حصیری کهنه [+عکس]

جام جم سرا:‌ فصل زیبا و دل‌انگیز بهار در آستانه در ایستاده و منتظر خوشآمدگویی ماست. همه ما برای رسیدن این مهمان عزیز ذوق‌زده‌ایم و منتظریم تا ببینیم این بار قرار است سال نو چه اتفاقات شیرین و متفاوتی را برای ما به ارمغان بیاورد.
کد خبر: ۷۸۱۲۸۰
با هنرنمایی‌های خود بهار را به خانه‌تان بیاورید [+عکس]

تقویم ما ایرانیان، بهترین مطلع را در تنظیمات خود دارد و سال نو را با فصل زیبای بهار آغاز می‌کند.

گل‌های رنگارنگ می‌شکفند، درختان از خواب بیدار می‌شوند و جوانه‌هایی ریز و سبزرنگ بر شاخه‌هایشان نقش می‌بندد، باران‌های شدید و کوتاه بهاری زمین را سیراب می‌کند و به پاکیزگی هوا یاری می‌رساند، نغمه خوش بلبلان و قناری‌ها از هر کوی و برزن شنیده می‌شود، پروانگان پرنقش و نگار دور و بر گل‌ها به رقص درمی‌آیند و بدین ترتیب، زمین و زمان سرشار از رایحه خوش امید و زندگی می‌شود.سنت‌های خوب ما ایرانی‌ها از جمله خانه‌تکانی و دید و بازدید هم افسون بهار را دوچندان کرده است.

اما برای متنوع کردن زندگی‌تان چه نقشه‌هایی کشیده‌اید؟ آیا خیال دارید با پرداخت مبالغی گزاف، دکوراسیون داخل منزلتان را از بیخ و بن عوض کنید؟ یا ترجیح می‌دهید صرفه‌جویی کنید و به همین دلیل تا سال‌ها ظاهر خانه را به همان شکل قبلی حفظ می‌کنید، تا این که کم‌کم یکنواختی و دلمردگی فضای آشیانه زندگی‌تان را در بر بگیرد، به نحوی که متوجه نشوید چرا از زندگی‌تان دلزده شده‌اید؟!

به شما پیشنهاد می‌کنیم هر دو طرز فکر را کنار بگذارید. داشتن روحیه‌ای شاد مستلزم ایجاد انواع تنوع‌ها و تغییرها در زندگی است. اما قرار نیست این تنوع بخشیدن‌ها مرادف با خرج کردن تمام پولی باشد که شما درمی‌آورید.

عادت خریدکردن بیهوده را کنار بگذارید و در عوض، از ذوق و سلیقه منحصر به فرد خود بهره بگیرید و ظاهر زندگی‌تان را با چاشنی تلاش و صرف کمی حوصله قشنگ کنید. در اینجا چند راهکار به شما ارائه می‌کنیم تا بتوانید با ایده گرفتن از آنها، بهاری زیباتر را در خانه تجربه کنید.

چتری پر از گل: سال‌هاست که پشت دری‌ها در فرهنگ ما جا افتاده است. پشت دری منظره در خانه ما را زیباتر می‌کند و وجودش نشان‌دهنده سلیقه ساکنان آن خانه است. در اینجا پشت دری جالبی را مشاهده می‌کنید که درست کردنش کار چندان سختی نیست و طرحی ویژه و بکر را به در منزل شما تقدیم می‌کند. چند شاخه گل زیبا و رنگارنگ داخل چتر. انگار به گلفروشی رفته‌اید و سفارش گل داده‌اید. گلفروش هم کمی ابتکار به خرج داده و به جای استفاده از کاغذ، گل‌ها را داخل چتر پیچیده است. برای درست کردن این شیء تزئینی، یک چتر قدیمی را که دیگر از آن استفاده نمی‌کنید، بردارید و تعدادی گل زیبا در رنگ‌های متنوع داخل آن جای دهید؛ سپس چتر را با یک روبان ببندید. به همین سادگی پشت دری شما آماده می‌شود. گل‌ها را بنابر سلیقه خودتان از گل‌های طبیعی یا مصنوعی انتخاب کنید. اما مراقب باشید ‌ پول زیادی برای خریدن آنها خرج نکنید، زیرا این طرح به خودی خود بسیار قشنگ است و نیازی به تهیه گران‌ترین گل‌ها برای آن نیست. یک بندینک درست کنید و به پشت چتر وصل کنید تا بتوانید آن را از قلاب پشت در آویزان کنید.

چکمه‌های گلدار: این هم یک شکل دیگر از پشت دری. اگر یک جفت چکمه لاستیکی کهنه و بی‌استفاده کودکتان را دارید، آنها را به رنگ مورد علاقه‌تان درآورید و کمی نقش و نگار روی آن بکشید. سپس چند شاخه گل داخل هر چکمه قرار دهید. در قسمت بالای چکمه‌ها سوراخی ایجاد کنید و روبانی را از داخل سوراخ‌ها رد کنید تا بتوانید روبان را از قلاب آویزان کنید. شما می‌توانید این چکمه‌ها را به عنوان گلدان در گوشه‌ای از خانه هم قرار دهید تا دیگران از این ایده خلاقانه شما لذت ببرند.

دری با طرح گل بهاری: تاکنون به این فکر کرده بودید که نقشی بهاری روی در ورودی خانه یا در اتاق‌ها بکشید؟ اگر پاسختان منفی است به این تصویر نگاه کنید تا متوجه شوید‌ انجام این کار می‌تواند چه تاثیر شگرفی بر همان در ساده داشته باشد. اگر اهل هنر نقاشی هستید، با صرف کمی ذوق و سلیقه و تلاش این کار را انجام دهید، اما اگر فکر می‌کنید به این کار تسلط کافی ندارید، می‌توانید از استیکرهای زیبایی که با قیمت نازل یافت می‌شود استفاده و هریک از درها را میزبان یک نوع گل زیبا و متفاوت از در‌های دیگر کنید.

دیوارهای بهاری: بهاری کردن دیوارها هم مانند درهاست. می‌توانید نقش و نگار گل‌ها را روی آنها بکشید یا استیکری بهاری روی آن بچسبانید. شاید این تصور را داشته باشید که چسباندن استیکر، کاری هنری نیست در حالی انتخاب طرح‌های زیبا و برگزیدن نقطه‌ای مناسب از خانه برای آن مستلزم ذوق و قریحه هنرمندانه است. استیکرها براحتی می‌تواند زیبایی را برای خانه شما به ارمغان بیاورند، اما در استفاده از آنها زیاده‌روی نکنید تا احساس شلوغی و درهم و برهمی به بیننده دست ندهد.

کمدی پرنقش و نگار: شاید در گوشه‌ای از منزلتان یک کمد یا دراور قدیمی و رنگ و رورفته داشته باشید که از دید دیگران خاصیتی جز زشت کردن فضای اطرافش نداشته باشد؛ اما فردی هنردوست مانند شما می‌تواند بهترین نقشه‌ها را برای آن بکشد. شما می‌توانید مانند این تصویر آن را رنگ کنید و سپس چند شاخه پرشکوفه و پرنده‌ای رنگارنگ روی آن نقاشی کنید. شاید تصور کنید که انجام این کار چند روز به طول می‌انجامد و ظرافت خاصی را به چالش خواهد کشید، اما مطمئن باشید نتیجه کار، ارزشش را خواهد داشت. کمد کهنه و مندرس شما به وسیله‌ای جدید سرشار از عطر هنر و نقش بهار می‌شود که هر ذره‌اش، خبر از استعداد نهفته خالق دل زنده‌اش خواهد داد.

یک فنجان بهار: همیشه لازم نیست گل‌هایتان را در گلدان‌های کریستالی قرار دهید و گاهی اوقات می‌توانید با به‌کارگیری کمی خلاقیت و ابتکار، از اشیای جالب دیگری بهره بگیرید. فنجان، لیوان، قوری، پارچ، آب‌پاش و مانند اینها، همگی موارد انتخابی جذابی برای گلدان است. اگر در خانه فنجانی قدیمی و قشنگ دارید که تک مانده و چندان قابل استفاده نیست، می‌توانید از آن بهره جدیدی ببرید. گل‌های کوچک‌تر را به همراه برگ‌های ظریف دور و برش داخل فنجان قرار دهید و نقشی کوچک از منظره بهار را به گوشه‌ای از منزلتان هدیه دهید.

کفشی که گلدان می‌شود: عادت کرده‌ایم کفش‌های کهنه را دور بیندازیم. غافل از این که از همین کفش‌ها چه استفاده‌ها که نمی‌شود کرد. یک لنگه کفش رنگ و رورفته و حتی سوراخ شده را به رنگ مورد علاقه‌تان درآورید و چند شاخه گل با ساقه‌های کوتاه داخل آن قرار دهید. از آنجا که نمی‌توانید داخل این گلدان آب بریزید، باید از گل‌های مصنوعی استفاده کنید. این ایده کاملا بکر و جدید است و همین امر باعث می‌شود هر مهمانی که به منزل شما می‌آید و طرح آن را می‌بیند، برای چند لحظه محو تماشایش شود.

لانه پرنده: بهار فصل زاد و ولد و رویش است. در این فصل پرندگان بیش از همیشه تحرک دارند و به عشوه‌گری مشغولند. به همین دلیل منظره پرنده در کنار لانه‌اش می‌تواند بیش از هر چیز تداعی‌کننده فصل بهار باشد. مقداری پوشال داخل یک کاسه، بشقاب، سبد حصیری و مانند اینها قرار دهید و چند تخم‌مرغ هم روی آنها بگذارید. تخم‌مرغ‌های داخل پوشال کاملا فضای لانه پرنده را به وجود می‌آورد.

سپس اگر مجسمه پرنده دارید در کنار لانه بگذارید و اگر هم ندارید، آن را با خمیر گل چینی که طرز ساختش را در شماره‌های قبل توضیح دادیم درست کنید و کنار لانه‌اش قرار دهید. منظره بسیار زیبایی پدید می‌آید که می‌تواند تمام فصل بهار را مهمان شما باشد. (جام جم سرا/لیلا رعیت/چاردیواری، ضمیمه دوشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها