تصاویری از برداشت گل نرگس در بیرجند

فصل در بغل گرفتن نرگس‌ها فرا رسید [عکس]

جام جم سرا: این روزها، همزمان است با موسم گلدهی و برداشت گیاهی که بویش عشاق را سرمست می‌کند، نامش در کلام و استعاره و کنایات شاعران و نویسندگان فراوان یافت می‌شود و تماشا و هدیه دادنش بخصوص به خانم‌ها، دل و دیده، هر دو را با خود به خیال و رؤیا می‌برد. تصاویری از برداشت گل نرگس در بیرجند، همراه با آگاهی‌هایی درباره کشت و پرورش آن را در ادامه ببینید و بخوانید.
کد خبر: ۷۶۰۰۴۹
فصل در بغل گرفتن نرگس‌ها فرا رسید [عکس]

گل نرگس (یا سرده نرگس) از خانواده نرگسیان (Amaryllidaceae) و از تیره Narcissus که گیاهی دائمی و پیازدار محسوب می‌شود. پیازهای آن درشت و دارای ورقه‌های فلسی یا مطبق است و پیاز آن تا چندین سال متوالی گل می‌دهد. گل آن، معمولاً همه ساله درشت‌تر می‌شود و به رنگ سفید، زرد، نارنجی، کم‌پر و پُرپر است. برگهای آن از بن ریشه به صورت صاف یا شیاردار بیرون می‌آیند و در طول ساقه قرار می‌گیرند. نرگس‌ها به اندازه‌های مختلف یافت می‌شوند.

این گیاه پیازدار با ارتفاع بین ۳۰ تا ۴۵ سانتی‌متر و با گل‌های ۳ تا ۸ تایی در فصل زمستان به گل می‌نشیند. همچنین باید دانست که گل‌های نرگس دو دسته‌اند: گل نرگس واقعی و نرگس دروغین. گل نرگس دروغین، بدون بو است.

ماه‌های مرداد و شهریور بهترین زمان برای کشت نرگس به شمار می‌رود زیرا قبل از شروع زمستان، ریشه‌ها می‌توانند قابلیت رشد پیدا کنند. اگرچه پیازها باید تا ماه مهر کشت شوند، ولی تا آبان ماه هم می‌توان این گیاه را کاشت.

این گیاه جزو آن دسته از گیاهانی است که پرورش آن در باغی کوچک هم ممکن است و دردسر چندانی ندارد.

برای کشت، آنها را به طور مجزا با فاصله‌های ۱۵ سانتی‌متری و در خاکی با زهکشی خوب و مناسب باید کشت کرد؛ به طوری که حدود ۱۰ سانتی‌متر خاک روی پیازها باشد. مقداری کود معمولی را با خاک مخلوط کنید و در زیر محل کاشت بریزید و اگر خاک، رسی و سنگین است، مقداری شن با آن مخلوط کنید تا به زهکشی خاک کمک کند. یادتان باشد پیازها را در زمین اشباع از آب نکارید.

نرگس‌ها برای گل‌دهی سال بعد، نیاز به انرژی سرازیر شده از ساقه و برگ به سمت پیازها دارند. به همین دلیل باید به یاد داشته باشید که برگ‌ها را از محل طوقه قطع نکنید چون این کار باعث ضعیف شدن آنها می‌شود. هنگامی که ۶ هفته سپری شد، بعد از گل‌دهی می‌توانید برگ‌ها را قطع کنید. همچنین بعد از پژمرده شدن گل‌ها باید آن‌ها را از بخش زیرین و پشت تخمدان قطع کنید. هر پیازی را که در ساقه و برگ آن نشانی از بیماری است، خارج کرده و بسوزانید.

پس از گل‌دهی گیاه را هفته‌ای یک بار آبیاری کرده، به وسیله کودهای غنی از پتاس تغذیه کنید تا هنگامی که برگ‌ها زرد شوند. تعداد زیادی از نرگس‌ها، خیلی خوب به طور طبیعی سبز شده و نیاز به جابجایی ندارند.

در طول زمان پرورش، حداقل دو بار به وسیله قارچ‌کش شاخ و برگ نرگس‌ها را سمپاشی کنید. (عکس: طاهره صلاحی مقدم/ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
زهرا از همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
۰
۰
به به! به به! چه نرگسایی!! فوق العاده زیبا و خوشبو!

نیازمندی ها