پیشنهاد سفر، گردشگری مذهبی

عزاداری به سبک ایرانی‌ها [+عکس]

هرچند مراسم‌ عزاداری امام حسین(ع) در همه شهرهای کشور تقرییا مشابه است اما بعضی از آیین‌ها نیز وجود دارد که فقط ویژه یک شهر یا روستای خاص است.
کد خبر: ۷۳۳۴۰۶
عزاداری به سبک ایرانی‌ها [+عکس]

جام جم سرا به نقل از فرهیختگان: محرم فرصت مناسبی است برای سفر به قصد آشنایی با این آداب و رسوم. سالی یک بار این فرصت پیش می‌آید که از نزدیک با آداب و رسوم چنین ایامی از نزدیک آشنا شوید. به‌ویژه دهه محرم برای کسانی که به عکاسی علاقه‌مند هستند، فرصت مناسبی است تا این مراسم را در قاب تصویر خود برای همیشه به ثبت برسانند. از آنجا که تاسوعا و عاشورا نزدیک است در این مجال به معرفی برخی از آداب و رسوم محرم در شهرهای مختلف می‌پردازیم تا اگر می‌خواهید مقصدی را برای سفر انتخاب کنید بهتر بتوانید برنامه‌ریزی کنید.


گل‌مالی خرم‌آباد

لرها مراسم جالبی در عزاداری حسینی دارند که اوج آن را می‌توان در خرم‌آباد دید و آن هم مراسم گل‌مالی در روز عاشوراست. در روز تاسوعا عزاداران گل رس تهیه کرده و در میدان‌های بزرگ و کوچک، که معمولا با آجر چینی در جلوی خیمه‌ها و تکیه‌های شهر درست می‌شود، می‌ریزند و در روز عاشورا این خاک را با گلاب مخلوط می‌کنند. در این روز عزاداران فراخوانده می‌شوند و با حضور در تکیه‌های محله و گل‌مالی کردن خود گرد آتش می‌ایستند و شروع به سینه‌زنی و عزاداری می‌کنند.


نخل‌گردانی یزد

از مهم‌ترین مراسمی که در روز عاشورا در یزد اجرا می‌شود مراسم نخل‌گردانی است. در ایام محرم نخل را که نمادی از سرو - گیاهی که در دوره ایران باستان نشانه حیات و زندگی بود - است را با پارچه سر تا سر سیاهپوش می‌کنند و از آن صدها شمشیر، قمه و خنجر برهنه آویزان می‌کنند. این نخل تزئینات دیگری نظیر آینه، میوه، پولک‌های مختلف، منگوله‌های تزئینی و دستمال‌های ابریشمی رنگی نیز دارد که در دو طرف نخل بسته می‌شوند. عزاداران در روز عاشورا آن را بلند کرده و در محلات می‌چرخانند. در حال حاضر بزرگ‌ترین نخل استان یزد، هم‌اکنون در شهرستان تفت قرار دارد.


جغجغه ابیانه

جغجغه یکی از مراسم‌ قدیمی محرم در ابیانه است که جز در ابیانه در هیچ نقطه‌ای از ایران نمی‌توان آن را یافت. در این مراسم که در روز عاشورا توسط اهالی محله یسمان با نوحه شروع می‌شود، مردم به دو دسته زنجیرزن تقسیم می‌شوند و در دو طرف کوچه می‌ایستند. هر یک از مردان دو قطعه چوب استوانه‌ای به دست می‌گیرند و این دو چوب را یک‌بار بالای سر و یک‌بار زیر زانو به همدیگر می‌زنند و نوحه می‌خوانند. همچنین نخل‌گردانی یکی دیگر از مراسم ابیانه‌ای‌هاست.


تکیه‌های تهران

پایتخت نیز چون دیگر شهرهای کشور میزبان عزاداران حسینی است. محله‌های قدیمی شهر بیش از سایر جاها طرفدار دارد اما اگر می‌خواهید اصل عزاداری را ببینید بهتر است سری به بازار بزنید. در بازار تهران هیات زنجیرزنان و سینه‌زنان در حسینیه کربلایی‌ها مراسم خاص خود را دارند. همچنین در حسینیه سادات‌اخوی- که قدیمی‌ترین حسینیه تهران است و قدمت آن به زمان قاجار برمی‌گردد- مراسم عزاداری همچون همان عهد اجرا می‌شود و با قهوه و قلیان از شما پذیرایی می‌شود. همچنین تکیه نیاوران و تکیه آسیدهاشم مراسم‌های ویژه‌ای دارند.


حلیم مریانج

مریانج روستای کوچکی در 10 کیلومتری شهر همدان واقع است که تعزیه معروفی دارد. یکی از نکات جالب توجه این است که در پایان اجرا شمر بن ذی‌الجوشن خود به سوگ و عزاداری و گریه و زاری می‌پردازد و برای اینکه از خشم تماشاگران در امان بماند روبه تماشاگران می‌کند و می‌گوید هرگز مایل نبوده است نقش شمر، قاتل امام حسین(ع) را بازی کند. همچنین در این روز کل خانه‌های روستای مریانج حلیم نذری می‌دهند و صاحبخانه برایش اهمیت دارد که عزاداران از حلیم او بخورند.


تشت اردبیل

ایام محرم در اردبیل با مراسم تشت‌گذاری آغاز می‌شود. به این ترتیب که دسته‌های عزاداری، تشت‌ها را بر دوش ریش‌سفیدان گذاشته و وارد مسجدها می‌شوند. به احترام تشت‌ها، حاضران در مسجد به پا می‌خیزند. در جلو آنها دسته سینه‌زنی، سینه می‌زنند و بعد از دور زدن مسجد، تشت‌ها در جایی مخصوص که با شمع‌های روشن مزین شده قرار داده شده و بلافاصله از آب پرمی‌شود. بعد از پایان مراسم، دعای مخصوص خوانده می‌شود و عزاداران از آب تشت به‌عنوان تبرک می‌نوشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۴
زهرا از همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
۰
۰
نخ گردانی یزدیها منظمه! و عزاداری بازار تهران هم خیلی باشكوه!
حمید
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
به نظر من بعضی از موارد آدم رو یاد گوساله سامری می اندازه. توجه باید به ذات و باطن قضیه باشه نه به ظاهر
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
۰
۰
بنده از اینگه خاك و گل به خود می مالند دوست ندارم. تازه بعدش هم باید دوش بگیرند و آب مصرف بشه.
به جای این سینه زنی توی مسجد رو ترجیح میدم.
مرضیه
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
۰
۰
مراسم محرم بخصوص روز عاشورا در مزینان سبزوار خیلی با شكوه ودیدنیست،حتما شركت كنید
رضا پاكمهر
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
۰
۰
سلام گل مالی فقط ماله خرم اباد نیست كه شما زدین خرم اباد ماله كل استان لرستانه لطفا تصحیح كنید.
سعید ازتهران رباط كریم
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
۰
۰
واقعا یزد حسینیه ایران است
فریاد رس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
از گل مالی لرهای عزیز و غیور ناراحت شدم.این كارها هیچ فایده ای جز خندیدن دشمنان به ما نداره. یه كمی فكر هم خوبه . ای كاش روزی برسد كه افكار و اعمال ما حسینی باشد.
یك شیعه عاشق امام حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
۰
۰
به جای گل مالی می توانند تمیز عزداری كنند آنهم با آرامش ، وقتی كشورهای خارجی این تصاویر را ببینند چه میگویند ، امام حسین (ع) هم به این كارها راضی نیست ، عزاداری منظم بجای اینكارها خیلی خوب است لطفاً روشها را عوض كنید تو قرن بیستم هستیم
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
كشورای خارجی نمیان گل مالی لرستانو مسخره كنن. لطفا به آیین های مردم كاری نداشته باشید.......... اگر قرار باشه هركی با گذشت زمان كلا رسوماتو تغییر بده كه سنگ رو سنگ بند نمیشه!!!!!!!!!!!!!
hassan
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
۰
۰
مراسم عزاداری در شهرستان خوروبیابانك (استان اصفهان) هم به صورت سنتی برگزار می شود كه در نوع خود با شكوه است.
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
۰
۰
همه این رسمها نمی تواند درست باشد . باید جلوی رواج رسمهای غلط را گرفت .به جای آنها بایستی روی مغزها كار كرد وروشنگری نمود .
دارالارشاد
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
۰
۰
مراسم تشت گذاری اردبیل بی ریا ترین وپر محتوا ترین مراسمه و خوشبختانه توبقیه شهر ها هم رسم شده چون حسینیت تو خون این مردم وجود داره.اصلامحرم فقط در اردبیل.التماس دعا
علی
Germany
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
۰
۰
تاسف برای چند مورد...
شیدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
۰
۰
منظور گلمالی ازخاك هستیم به خاك برمی گردیم هیچ حركتی را نباید مورد تمسخر قرا ر بدیم من از كائنات چیزهای دیدم كه با عقل هیچ كس جور در نمیاد

نیازمندی ها