پس از انجام پژوهش‌هایی در سوئد اثرات غیر مستقیم آن مشخص شد:

محققان: ترافیک و سروصدا، چاق‌کننده و چربی‌آورند

رازهای 100سالگی

ترافیک علیه طول عمر

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، میانگین طول عمر در جهان رو به افزایش است؛ به‌گونه‌ای که افراد با رعایت صد توصیه جادویی می‌توانند به صد سالگی برسند.ما هر‌هفته یکی از این رازها را برای شما فاش می‌کنیم.
کد خبر: ۷۳۱۱۵۶
ترافیک علیه طول عمر

جام جم سرا:هر سال با شروع فصل پاییز و بارندگی با حجم بالای ترافیک در سطح شهر روبه‌رو هستیم، اما باور می‌کنید ماندن در ترافیک و استرس ناشی از آن به بروز فشارخون بالا و فشارهای عصبی منجر و سبب کوتاهی عمرتان می‌شود؟

بر اساس پژوهش‌های متخصصان یکی از عوارض جدی و خطرناک آلودگی صوتی و خیابان‌های پرسروصدا حمله‌های قلبی و افزایش فشار خون است، به طوری که مواجهه با سروصدایی با شدت 50 دسی‌بل، تا 40 درصد می‌تواند احتمال حمله قلبی را بالا ببرد.

این در حالی است که آزمایش‌های اندازه‌گیری شدت صوت نشان داده در ترافیک‌های سنگین، میزان سروصدا می‌تواند تا 80 ، 90 دسی‌بل بالا برود.

در عین حال، بیماران قلبی در صورتی که روزهای شلوغ هفته به رانندگی بپردازند، بیش از دیگران در خطر ابتلا به سکته‌های قلبی و افزایش فشار خون قرار دارند البته تاثیر ترافیک در بروز سکته قلبی ارتباطی با رانندگی کردن بیمار قلبی ندارد و حتی سفر درونشهری با وسایل نقلیه عمومی در روزهای پرترافیک نیز خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

ترافیک فقط سلامت قلب را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، بلکه تماس با سر و صدای زیاد خیابان‌های شلوغ و پرترافیک، خطر بروز سکته مغزی را تشدید می‌کند به طوری که به گفته محققان آلمانی، در ازای هر ۱۰ دسی‌بل افزایش صدا، خطر بروز سکته مغزی تا ۱۴ درصد بیشتر می‌شود. بروز سردردهای طولانی مدت نیز از دیگر تاثیرات مخرب ترافیک است.

هوای اعصابتان را داشته باشید

ترافیک کلانشهرهای بزرگی مثل تهران صدمات روانی زیادی هم برای راننده و هم سرنشینان دارد. راننده به دلیل این‌که دائم با پدال کلاچ، ترمز و گاز درگیر است، دچار فشار زیادی در زانو و کمر می‌شود و همین فشارهای فیزیکی زمینه‌ساز ناراحتی‌های عصبی، پرخاشگری و تنش‌های روحی ـ روانی خواهد بود.

ایستادن طولانی مدت در خیابان‌ها میان دیگر خودرو‌ها، صدای بوق ممتد و انواع آلودگی‌های صوتی، آلودگی هوا، سرما و گرما و... هم دایره تحمل روانی فرد را کوچک و کوچک‌تر می‌کند و فرد به راحتی آماده درگیری و تنش می‌شود و همین موضوع می‌تواند سلامتش را به خطر بیندازد.

پس باید سعی کنیم در ترافیک‌های سنگین حتی‌الامکان خونسردی‌مان را حفظ کنیم و این نکته را بدانیم که اطرافیان ما هم شرایطی مشابه ما دارند، پس شرایط ما سخت‌تر از آنها نیست.

برای آرامش بیشتر هم می‌توانیم به برنامه رادیویی یا موسیقی مورد علاقه‌مان گوش دهیم که ترجیحا این موسیقی باید از نوع آرامش‌بخش باشد. حتی اگر در ماشین افراد دیگری هم حضور داشته باشند شرایط بهتر خواهد بود، چون می‌توانیم با آنها در مورد علایق و موضوعات جالب و خاطرات خوبشان حرف بزنیم و متوجه گذر زمان نشویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها