یک دکترای روانشناسی کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه در مرحله آمادگی، پیش از آنکه کودک بخواهد یا بتواند از متن آموزشی یا درسی چیزی یاد بگیرد، باید اطلاعاتی را کسب کند گفت: پدر و مادر می‌توانند،‌ با انجام کارها و فعالیت هایی، ‌این روند را سرعت بخشند.
کد خبر: ۷۱۸۱۱۸

جام جم سرا: دکتر محمدزارع نیستانک با اشاره به اینکه والدین باید برای‌ درس خواندن کودکان خود برنامه‌ریزی‌ کنند، گفت: یکی‌ از ضروری‌ترین‌ نیازهای‌ انسان‌ در زندگی‌ داشتن‌ یک‌ برنامه‌ مناسب‌ است‌.

وی خاطرنشان کرد: هر چند در جامعه‌ ما بسیاری‌ از افراد و خانواده‌ها به‌ این‌ اصل‌ اساسی‌ و مهم‌ توجهی‌ نمی‌کنند، اما انسان‌هایی‌ که‌ طالب‌ موفقیت‌ و سعادت‌ هستند برنامه‌ منظمی‌ را برای‌ زندگی‌ خود و فرزندانشان‌ تنظیم‌ می‌کنند. برنامه‌ای‌ شامل تمام‌ نیازهای‌ جسمی‌ و روانی‌ کودکان، تنظیم شود. به این منظور باید انجام‌ تکالیف‌ شرعی‌ و دینی‌، بازی‌، ورزش‌، انجام‌ تکالیف‌ درسی‌، تماشای‌ تلویزیون‌، همکاری‌ در امور خانه‌، شرکت‌ در بحث‌های‌ خانواده‌، مطالعه‌ و کتاب‌خوانی‌ باید در یک برنامه روزانه گنجانده شود.

نیستانک با تاکید بر اینکه خواندن فعالیتی است که در آن نمادها، علامت‌ها و حروف به کلمه‌ها و جملاتی با معنای مشخص تبدیل می‌شوند، گفت: هدف نهایی از کسب توانایی خواندن، رسیدن به مرحله‌ای است که فرد بتواند نوشته‌ای را بخواند، آن را نقد و بررسی کند و درنهایت به نیازی از نیازهای خود پاسخ گوید.

این دکترای روانشناسی کودک و نوجوان افزود: گام نخست در رسیدن به توانایی خواندن این است که یاد گیرنده چه کوچک و چه بزرگسال با چگونگی آرایش حروف و کلمات در متنی که می‌خواند، آشنا شود. به عنوان مثال بداند که زبان انگلیسی را از چپ به راست و زبان‌های فارسی و عربی را از راست به چپ می‌نویسد.

وی گفت: عمل خواندن به طور کلی اینگونه اتفاق می‌افتد که شخص، شکل کلمات و عبارات را روی صفحه می‌بیند، آن‌گاه این شکل‌ها از طریق سلسله اعصاب بینایی به مغز منتقل می‌شود و مغز آنها را درک و وارد ذهن می‌کند. این جاست که شخص می‌تواند بخواند.

نیستانک افزود: در مرحله آمادگی، پیش از آنکه کودک بخواهد یا بتواند از متن آموزشی یا درسی چیزی یاد بگیرد، باید اطلاعاتی را کسب کند که عبارتند از دانستنی‌هایی بسیار کلی درباره زبان، دانستن نام حروف الفبا و این که هر لفظی که بر زبان جاری می‌شود از چند صدای متفاوت تشکیل شده است. اینکه هر یک از حروف الفبا دارای صدایی خاص هستند که در مرحله آمادگی خواندن باید به این موارد توجه داشت. در همین مرحله است که پدر و مادر می‌توانند‌ با انجام کارها و فعالیت‌هایی ‌این روند را سرعت بخشند. فعالیت‌هایی مانند خواندن مطلبی برای کودک و آشنا کردن او با شکل نوشتاری زبان، از طریق نشان دادن کلمات و حروف به وی، تا در نهایت کودک درک کند عبارات و نوشته‌هایی که می‌بیند، داستانی را بازگو می‌کنند ودانش تازه‌ای را به او یاد می‌دهند. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مرتضی ع
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
۰
۰
سلام،لطف كنید مطالبی در رابطه با راههای افزایش ساعات مطالعه یا ترغیب افراد بویژه كودكان تهیه و عرضه كنید.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها