واژینیسم یا اختلال درد جنسی، اختلالی در رفتار جنسی است که زنان با آن دست به گریبان هستند و جزو اختلالاتی است که بروز و درمان نشدن آن می‌تواند در نهایت باعث شود فرد در روابط بین فردی با همسر خود به مشکل بربخورد.
کد خبر: ۶۸۲۶۳۵
اختلال درد جنسی در زنان

جام جم سرا: در این اختلال، فرد دچار انقباضات غیرارادی می‌شود که این واکنش‌ها حتی هنگام معاینات پزشکی نیز رخ می‌دهد و در نتیجه وی نمی‌تواند رابطه جنسی با همسر خود برقرار کند. این اختلال اغلب زنان با تحصیلات بالا و دارای طبقات اجتماعی و اقتصادی بالا را گرفتار می‌کند.

در این اختلال خود زن ممکن است از داشتن ارتباط با همسرش امتناع نکند و از لحاظ فکری با این پدیده در تعارض نباشد و تمایل به برقراری رابطه داشته باشد، اما ناخودآگاه اجازه انجام عمل جنسی را به شریک جنسی خود نمی‌دهد.

علل مختلفی می‌تواند واژینیسم را ایجاد کند که از آن جمله می‌توان به یک حادثه جنسی نامطلوب، تجاوز به عنف، کثیف دانستن رابطه جنسی، عفونت‌ها و خواندن داستان‌هایی در خصوص تجاوز به عنف اشاره داشت. احساس گناه ناشی از انجام رفتار جنسی با همسر نیز می‌تواند عامل تشدیدکننده برای این اختلال باشد.

علاوه بر آن ترسی که زن از داشتن ارتباط جنسی دارد نیز می‌تواند از لحاظ روانی این اختلال را شدت دهد. معمولا اولین بار که این اختلال تشخیص داده می‌شود در معاینات پزشکی یا اولین ارتباط با شریک جنسی و همسر دیده می‌شود و فرد به صورت ناخودآگاه از داشتن ارتباط امتناع می‌کند و اسپاسم‌های ناگهانی در عضلات او اتفاق می‌افتد.

این اختلال تبعات روانی و جسمانی مختلفی را در زوج‌ها ایجاد می‌کند. از لحاظ فیزیولوژیک زنان مبتلا علاوه بر انقباض دچار لرزش، تعرق و تغییر آهنگ تنفس می‌شوند و از لحاظ شناختی نیز افکار منفی به آنها هجوم می‌آورد و در نهایت ترس آنها شدت یافته و پاسخ‌هایی که از لحاظ رفتاری ارائه می‌کنند حاکی از ترک رابطه و گریستن و پرخاش است.

زنانی که مبتلا به این اختلال هستند بشدت در اعتماد به نفسشان مشکل ایجاد می‌شود. آنها خود را یک شریک جنسی ضعیف می‌دانند. این اختلال می‌تواند از ابتدای رابطه ایجاد شود یا این که فردی که سالم بوده پس از چند سال به دلیل حادثه‌ای تلخ دچار واژینیسم شود.

اولین نکته برای درمان واژینیسم علاوه بر درمان‌های فیزیولوژیک این است که باید توجه داشت اولا این اختلال ارادی نیست و دوم این که درد و ترس از داشتن آمیزش واقعا در فرد وجود دارد و ایفای نقش نیست. برای درمان‌های شناختی باید ابتدا متن افکار فرد در خصوص آمیزش جنسی شناسایی شود. سپس روی خطاهای شناختی تمرکز شود.

چنانچه تکنیک‌های آرام‌سازی به فرد آموزش داده شود می‌توان در حین درمان‌های شناختی از روش‌های آرام‌سازی تدریجی عضلانی نیز بهره برد. این اختلال قابل درمان است و خطاها و باورهای غلطی که فرد طی سال‌ها درباره رابطه جنسی داشته باید به چالش کشیده شود و علاوه بر آن بازبینی فیلم‌های آموزشی زایمان طبیعی در کنار روان‌شناس نیز می‌تواند به ارتقای اطلاعات فرد در خصوص آمیزش کمک کند. درمان‌های گام به گام و همراهی مداخلات شناختی و دکتر زنان و کمک به معاینه بدون درد به درمان این اختلال کمک می‌کند.(دکتر مهرنوش دارینی/روان‌شناس و مشاور)

Share

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۸
سارا
United States
۰۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
۰
۰
آقای عزیز ما 11 میلون و اندی مجرد داریم.اینقدر با درج مسایل جنسی اونا رو سرخورده و پریشان نكنید.كمك كنید شرایط ازدواج تسهیل بشه تا همه از مواهب آن لذت ببرند.
یعقوب
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
۰
۰
باسلام-تقریباتمام دردهاومشكلات وعوارض مقاربتی برمی گردد به نحوه نگرش جامعه به طوراعم وبه معنای وسیع آن به فرهنگ عمومی.چون ازآغاززندگی فرزندان بدران ومادران مابدون اینكه نگرش مثبتی نسبت به رویدادی كه همه روزه برای خودشان بیش می ایدیعنی روابط جنسی ، همواره نزدفرزندان خودآن رانكوهش وهركس راكه مرتكب چنین عملی شود،مرتكب گناه القامی كنند.نتیجه اش این می شود كه بسر هنگام نزدیكی باهمسرش خجالت وشرم داشته باشدو اینكه باید وظیفه خودرا به هرترتیب ممكن زودتر انجام دهد و كناربكشد و طرف مقابل یعنی زن یزازابرازاینكه ازاین كارلذت می بردوتمنیات خودرانزدشوهرش ابرازكند،ابامی كند وشرم دارد و این یعنی شكست درزندگی زناشویی وسرانجام طلاق یاخیانت به همدیگروعوارض اجتماعی گوناگون كه همه روزه با آنهادست بگریبانیم.
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
۰
۰
مشكل اصلی در ناآگاهی زن و شوهر ها از سلامت جنسی است و اینكه این موضوع را تابو می دونن . باز خوبه سایت شما در این زمینه مطالبی منتشر می كنه . من به نوبه خودم ممنونم
نگار
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
۰
۰
من هنگام رابطه احساس درد زیاد دارم . به متخصص هم مراجعه كردم ولی همچنان مشكل دارم برای همین از این رابطه متنفرم و همسرم هم شاكی است .
یارانه بگیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
۰
۰
در ابتدا در پاسخ سارا بگویم كه طرف شما كه مطلب را نوشته اند آقا نیست دكتر مهرنوش (زن) هستند. دوم این كه بهرحال باید مسائل جنسی و مطالب علمی و روانشناختی آن به طور آشكار آموزش داده شود تا بر آموزه های غلط و سنتی خط بطلان بكشد. خود من در سنین نوجوانی كه آرام آرام داشتم مطالبی چنین را می فهمیدم نسبت به پدر و مادرم به گونه ای بد نگاه می كردم و دانسته هایم در این زمینه مربوط به داستان هایی می شد كه همكلاسی ها دور هم تعریف می كردند نه آنكه معلمانمان به ما بگویند.
دكتر صدیقی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
۰
۰
ممنون از سایت خوبتون و بیشتر ممنون كه به موضوعات مهم خانواده ها می پردازید و مردم را آگاه می كنید
سارا در پاسخ به یارانه بگیر
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
۰
۰
یارانه بگیر محترم امیدوارم یارانه ات همیشه واریز بشه و بی یارانه نمونی. اینكه این مطلب را كی نوشته مهم نیست.مهم اینه كه به جوونا كمك بشه زودتر بتونن خانواده تشكیل بدن و به آرامش برسن.ان شاء الله.
حبیب در پاسخ یارانه بگیر محترم
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
۰
۰
سلام، بمب ساعتی است این قشر پر هواس.

نیازمندی ها