• 1 0
  • 0

«برند» یا «گارانتی»؛ کدام مهم است؟

شنبه 21 دی 1392 ساعت 08:54
با وجود آنکه لوازم خانگی تولید داخل در سال‌های گذشته از نظر تکنولوژی و کیفیت با محصولات خارجی برابری می‌کند اما مصرف‌کنندگان همچنان به خرید کالاهای مشابه خارجی رغبت دارند. دبیر انجمن صنفی لوازم خانگی معتقد است مثل تمام اجناس دیگر در خرید لوازم خانگی نیز برای مصرف‌کننده برند مهم‌تر از کیفیت است. جزییات بیشتر از بازار لوازم خانگی و آنچه در یک‌سال‌ونیم گذشته در این بازار اتفاق افتاده را در گفت‌وگو با «علیرضا نورپور»، دبیر انجمن صنفی لوازم خانگی، و به نقل از «شرق» در ادامه بخوانید.

با وجود آنکه قیمت تولیدات داخل با کیفیت مشابه بسیار مناسب‌تر از کالای خارجی است اما باز هم تمایل خریدار به داشتن یکی از برندها در خانه است. در بین مصرف‌کنندگان نیز هستند افرادی که برای پرداخت هزینه کمتر برای کالاهای خارجی حاضرند تا بانه سفر کرده و کالای موردنظرشان را با وجود قاچاق‌بودن و نداشتن گارانتی خریداری کنند.


‌ در یک‌سال‌ونیم اخیر در اثر تغییر و تحولات در بازار ارز، بازار تمام کالاها دچار تلاطم شد. نوسانات قیمتی در بازار لوازم خانگی کاملا مشهود بود. اساسا تولیدات داخلی چقدر به واردات وابسته هستند که این حجم از تغییر در قیمت‌ها در این مدت ایجاد شد؟
می‌دانید که عموما تعریف ما از لوازم خانگی کالاهای فلزی و لوازم برقی خانگی است. این کالاها نیز طیف گسترده‌ای از صنایع را شامل می‌شود که هر یک از آنها ارزبری متفاوتی با دیگری دارد. به‌عنوان مثال کولرها معمولا چندان به مواد اولیه خارجی وابسته نیستند ولی یخچال و فریزر جزو کالاهایی است که ارزبری زیادی دارد. اما شاید بتوانیم بگوییم به‌طور متوسط سهم افزایش نرخ ارز در بالارفتن قیمت‌ها 60‌درصد بوده است.
‌ قیمت تمام‌شده لوازم خانگی در این مدت چقدر افزایش یافته است؟
در مجموع می‌توان گفت طی یک‌سال گذشته هزینه‌ها 50‌درصد افزایش داشته است.
‌ اما قیمت برای مصرف‌کننده بیش از این میزان افزایش داشته است.
باید به این نکته توجه کنید که در کالاهای مختلف افزایش قیمت متفاوت بوده است. بله در برخی از محصولات حتی قیمت‌ها تا 80‌درصد هم رشد داشته اما در برخی دیگر افزایش قیمت زیر 40‌درصد بوده است. بر این اساس می‌توان رشد 50‌درصدی را به‌عنوان رشد میانگین عنوان کرد.
‌ سازمان حمایت با این افزایش قیمت‌ها موافقت کرده است؟
بله این افزایش قیمت‌ها بر اساس بررسی‌های کارشناسی و نظر نهایی سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده صورت گرفته است.
‌ تمایل مصرف‌کنندگان به کالاهای داخلی بیشتر است یا محصولات خارجی؟
مثل تمام اجناس دیگر در خرید لوازم خانگی نیز برای مصرف‌کننده برند مهم‌تر از کیفیت است. حتی با وجود آنکه قیمت تولیدات داخل با کیفیت مشابه بسیار مناسب‌تر از کالای خارجی است اما باز هم تمایل خریدار به داشتن یکی از برندها در خانه است. مردم به‌دلیل آنکه علم به مسایل فنی ندارند به اسم محصول بیشتر توجه می‌کنند.
‌ یعنی شما معتقد هستید کالاهای داخلی از نظر کیفیت قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است؟
در محصولات مختلف متفاوت است اما در بعضی از تولیدات حتی بر نمونه‌های وارداتی نیز برتری دارد. شاید به لحاظ مواد اولیه وابستگی داشته باشیم اما از نظر تکنولوژی تولید به‌روز هستیم و در کنار آن، مزیت مناسب‌تربودن قیمت تولیدات داخلی نیز مطرح است.
‌ شما قبول ندارید که تولیدات داخلی عمری کوتاه‌تر از کالاهای مشابه خارجی دارد؟
نه. این را نمی‌پذیرم. شاید برخی از برندها کیفیت مطلوبی نداشته باشند ولی این موضوع را نمی‌توان تعمیم داد.
‌ ولی کالاهای ایرانی خیلی زود به تعمیر نیاز پیدا می‌کند.
اگر از نظر تعداد بررسی کنیم حرف شما صحیح است چراکه میزان کالای تولید داخل موجود در بازار بسیار بیشتر از کالاهای خارجی است. به همین نسبت تعداد خرابی‌های تولیدات داخلی هم از خارجی‌ها بیشتر است.
‌ خدمات پس از فروش تولیدات داخلی و خارجی هم قابل مقایسه نیست. در این زمینه هنوز تولیدات داخلی خیلی عقب‌تر هستند.
کالاهای وارداتی به‌دلیل قیمت بالایی که دارند حاشیه سودشان زیاد است و بالطبع بخشی از سودشان را به خدمات پس از فروش اختصاص می‌دهند.
‌ مشتری برای دریافت خدمات بهتر حاضر است مبلغ آن را نیز پرداخت کند.
انتظار مشتریان زیاد است. ما به تناسب تولیدات خدمات نیز ارایه می‌کنیم. این را هم در نظر داشته باشید که هزینه خدمات در تولیدات وارداتی بسیار گزاف است. ‌
سهم تولید داخل از بازار لوازم خانگی چقدر است؟
بیش از 50‌درصد بازار در اختیار تولیدات داخل است.
‌ البته باید سهم کالاهای واردشده از بانه را نیز در نظر گرفت.
بله متاسفانه با وجود غیراستانداردبودن این تولیدات و نداشتن گارانتی اما بازار این کالاهای قاچاق به‌دلیل قیمت پایین داغ است. سهم کالاهای قاچاق معمولا در لوازم خانگی بزرگ زیاد نیست و بیشتر لوازم صوتی و تصویری را شامل می‌شود. در مجموع سهم این کالاها را در بازار شاید بتوان بین 10 تا 15‌درصد تخمین زد.

به اشتراک گذاری
کد خبر : 1340885123554909439
لینک کوتاه :

ارسال نظر

  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
تصویر امنیتی:

پربازدیدها

آخرین مطالب همه سایت

ضمیمه این هفته