وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد:

تنوع موضوعات و پایتخت‌گریزی از شاخصه‌های فیلم فجر

شایعه حضور محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر، برخورد تند «پرویز شهبازی» با خبرنگاران، اشک ریختن تماشاگران هنگام دیدن فیلم «دهلیز» و اثر غیرمتعارف و شگفت‌انگیز «کلاس هنرپیشگی» ساخته علیرضا داوودنژاد از مهم‌ترین حواشی جشنواره سی و یکم از چهارشنبه عصر تا جمعه بود.
کد خبر: ۵۳۹۳۱۸
آخر هفته ای پرحاشیه در جشنواره فیلم فجر

در حالی که به آخرین روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر نزدیک می‌شویم، شایعه حضور رئیس‌جمهور در مراسم اختتامیه شنیده می‌شود. این خبر که نه رسما اعلام شده و نه تکذیب، با سابقه حضور احمدی‌نژاد در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر فجر قوت گرفته است. اگر این اتفاق بیفتد، این نخستین بار خواهد بود که جشنواره فیلم فجر میزبان محمود احمدی‌نژاد می‌شود.

فیلم سینمایی «دهلیز» اولین تجربه سینمایی بهروز شعیبی با استقبال اهالی رسانه مواجه شد و در سالن اصلی برج میلاد صدای هق‌هق تماشاچیان هنگام دیدن این فیلم به گوش می‌رسید!

ازدحام جمعیت در سالن نقد و بررسی فیلم «دهلیز» هم به‌حدی بود که خبرنگاران جایی برای ایستادن نداشتند. «محمدرضا شیرخانلو» بازیگر هفت ساله فیلم هم توجه عکاسان را به خود جلب کرده بود و چون قدش کوتاه بود و پشت میز نشست، دیده نمی‌شد، او را روی میز نشانده بودند.

این بازیگر خردسال که تاکنون بیش از پنج فیلم بازی کرده، تحت تاثیر هیجان سالن، کم‌حرف و خجالتی شده بود؛ بازیگر نقش امیرعلی که اشک تماشاگران «دهلیز» را بدجور در سکانس آخر فیلم درآورده بود، در نشست رسانه‌ای حضار را به خنده می‌انداخت! او در مورد دستمزدش گفت که حدود چهار میلیون تومان گرفته است و در بعضی سکانس‌ها خیلی سردش شده است. وقتی از او پرسیدند که کدام‌یک از عوامل فیلم را دوست دارد، با این‌که رضا عطاران مدام می‌گفت عمورضا، ولی در نهایت گفت آقای شعیبی!

هانیه توسلی و رضا عطاران هم دلیل حضورشان در این فیلم را بااخلاق بودن شعیبی و فیلمنامه خوب آن دانستند.

نمایش پرحاشیه «دربند»

اکران فیلم جدید پرویز شهبازی با عنوان «دربند» هم حاشیه‌های جالبی به‌همراه داشت. در زمان نمایش این فیلم، سالن برج میلاد پر از تماشاگر بود و روی زمین هم جایی برای نشستن وجود نداشت. همین امر باعث شد تا یکی از خبرنگاران به نشانه اعتراض روی سن بنشیند و به واگذاری صندلی‌ها به مهمانان غیررسانه‌ای معترض شود. این حرکت و متعاقبا گفت‌وگوی عوامل برنامه تلویزیونی «هفت» هم با او، به مذاق حراست جشنواره خوش نیامد و خبرنگار را به بیرون هدایت کردند و با گزارشگر «هفت» هم درگیر شدند! حواشی‌ها به نشست رسانه‌ای «دربند» هم سرایت کرد و اهالی رسانه از برخوردهای تند کارگردان فیلم گله‌مند شدند.

پرویز شهبازی که کمتر تن به گفت‌وگو می‌دهد، در ابتدای نشست علت حضورش را معرفی نازنین بیاتی، بازیگر نقش اول فیلم دانست که تاکنون تجربه بازیگری نداشته است. او در نشست رسانه‌ای فیلمش به شیوه نه‌چندان محترمانه برخی پرسش‌ها را کلا پاسخ نمی‌داد.

واکنش‌های شهبازی به برخی پرسش‌ها به حدی تند بود که شهیدی‌فرد از سعه‌صدر اهالی رسانه قدردانی کرد!

امیر سماواتی، تهیه‌کننده فیلم «دربند» هم گفت که شهبازی منت گذاشته و در این جلسه حاضر شده است! این سخنان تهیه‌کننده واکنش خبرنگاران را در برداشت و عده‌ای هم به اعتراض از سالن بیرون رفتند.

دود از کنده بلند می‌شود

اما فیلم سینمایی «کلاس هنرپیشگی» نشان این  ضرب المثل است که دود از کنده بلند می‌شود. علیرضا داوودنژاد یکی از شگفت‌انگیزترین فیلم‌های جشنواره سی و یکم را ارائه کرد. این فیلم که با بازی اعضای خانواده داوودنژاد ساخته شده، ترکیبی از پشت صحنه سینما و خود سینماست.

حضور خانواده داوودنژاد از مادربزرگ تا نوه در زمان نمایش فیلم و برگزاری نشست رسانه‌ای هم نکته قابل توجهی بود.

داوودنژاد در نشست رسانه‌ای فیلمش، گفت: می‌خواستم آن چیزی را که زندگی می‌کنم و به آن نزدیک هستم در فیلم نشان دهم. من به سینمایی رسیدم که خارج از تعاریف ریتم و ساختار بود و با معیارهای همیشگی پیش نرفتم. کیومرث پوراحمد تدوینگر و مشاور «کلاس هنرپیشگی» هم درباره شدت واقعی بودن فیلم گفت: این واقعگرایی به حدی بود که عوامل فنی فکر می‌کردند خانواده داوودنژاد واقعا با هم مشکل دارند! فیلمبرداری این اثر با دو دوربین و 20 میکروفن بی‌سیم صدابرداری انجام شده بود.

محمدرضا داوودنژاد برادر کارگردان درباره این همکاری گفت که هیچ نگرانی برای بازی در این فیلم نداشته و کاملا به برادرش اطمینان کرده است. رضا داوودنژاد هم که سلامت خود را بازیافته، گفت: من وقتی قصه فیلم و نوع کار را از زبان پدرم شنیدم، گفتم بابا به ما پیرمردها رحم کن. بیا مثل روال عادی سینما با دو تا بازیگر و یک پیش تولید معمولی فیلم بسازیم.

او ادامه داد: ساختن چنین فیلم‌هایی پر از استرس و درگیری است و حساسیت پدرم به حدی بود که ما 70 برداشت هم داشتیم. این بازیگر گفت که پس از تمام شدن این فیلم تا مدت‌ها از رفتن به شمال کشور (لوکیشن فیلم) می‌ترسیده است.

پور احمد هم درباره سکانس‌هایی که 20 بازیگر جلوی دوربین بودند، گفت: من با دیدن تدوین اولیه فیلم وحشت کردم، چون کارگردانی 20 بازیگری که همه دیالوگ و بازی دارند و هر کدام هم خصوصیات خودشان را دارند، ترسناک است! علیرضا داوودنژاد هم از تمامی اعضای خانواده‌اش تشکر کرد و گفت: هیچ کس نمی‌دانست من چه کار می‌خواهم بکنم، همه دچار دلهره بودند و گاهی فکر می‌کردند که دیوانه شده‌ام!

فیلم سینمایی «تاج محل» و «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» دیگر فیلم‌هایی بودند که در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمدند.

کسی برای بشارت دست نزد

نمایش «بشارت... » تازه‌ترین ساخته محمدهادی کریمی در برج میلاد هم در نوع خود با حواشی روبه‌رو بود. غیرمعمول بودن تیتراژ فیلم، سوت و کف اعتراض آمیز تماشاگران را به دنبال داشت و این اعتراض تا آخر فیلم ادامه پیدا کرد.

در نشست رسانه‌ای این فیلم هم محمدهادی کریمی و عواملش به نوع برخورد تماشاگران برج میلاد انتقاد کردند. کریمی گفت در هیچ یک از سالن‌های نمایش دهنده این فیلم با چنین برخوردی مواجه نبوده است و انتظار برخورد بهتری از اهالی رسانه داشته است.

این گلایه‌ها هم با اعتراض اهالی رسانه مواجه بود و یکی از حضار خطاب به کریمی گفت: آیا کارت خبرنگاری کسانی که این حواشی را به‌وجود آورده‌اند، دیده‌اید، که با خبرنگاران این‌طور صحبت می‌کنید؟! کارگردان «بشارت...» هم گفت: من انتظار دارم اهالی رسانه فضایی را که کار می‌کنند پاکسازی کنند، من دست کسانی که فیلم را تا آخر دیده‌اند، می‌بوسم. علی لدنی تهیه‌کننده فیلم هم گفت: کسانی که فکر می‌کنند «بشارت...» فیلم خوبی است، آن را تشویق کنند، ولی بجز تعداد معدودی از حاضران کسی برای فیلم دست نزد!

آزاده کریمی - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها