گفت‌وگو با روبرتو مانچینی مربی منچسترسیتی

امسال شانس قهرمانی لیگ برتر با ماست

روبرتو مانچینی، فوتبال را به عنوان مهاجم در سال 1981 در تیم بولونیا آغاز کرد، ولی 15 فصل بین سال‌های 1982 و 1997 برای سمپدوریا بازی کرد و آنجا در مجموع به همراه زوج خط حمله خود، «جان لوکا ویالی» بهترین خط حمله را در تاریخ این باشگاه تشکیل دادند و توانستند یک بار قهرمان سری A شوند.
کد خبر: ۴۳۹۶۶۹

او در 242 بازی لیگ برای سمپدوریا به میدان رفت و در آن مدت 132 گل به ثمر رساند. 4 بار با این تیم قهرمان جام حذفی ایتالیا شد و‌ سال 1991 تیمش را به تنها قهرمانی در سری A تا آن زمان رهنمون کرد. بعلاوه سمپدوریا با مانچینی در سال 1990 قهرمان جام در جام اروپا شد و 2 سال بعد به فینال لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا رسید که در آن بازی، در وقت اضافه تسلیم بارسلونا شد.

بعد از 15 سال بازی در سمپدوریا، ‌در سال 1997 به لاتزیو پیوست و در آنجا 87 بازی انجام داد و 15 گل هم زد. وی با این تیم در سال 2000 قهرمان ایتالیا و 2 بار در سال‌های 1998 و 2000 قهرمان جام حذفی شد. در سال 1999 نیز دوباره قهرمان جام در جام اروپا و سوپرجام اروپا شد.

مانچینی بین سال‌های 1984 و 1994، 36 بار پیراهن تیم ملی کشورش را به تن کرد و 4 گل هم زد.

برخلاف سایر ستاره‌های قدیمی فوتبال ایتالیا، مانچینی بلافاصله بعد از خداحافظی از فوتبال در فوریه سال 2001 سرمربی باشگاه فیورنتینا شد و در همان سال این تیم را به قهرمانی جام حذفی ایتالیا رساند، اما تیم با وجود ستاره‌های بزرگش به دسته دوم سقوط کرد و مانچینی هم در سال 2002 به لاتزیو رفت و 2 سال در آنجا ماند و قهرمانی جام حذفی سال‌2004 را برای این تیم به ارمغان آورد، هرچند تیم در بازی‌های لیگ قهرمانان نمایش ناامیدکننده‌ای داشت و در همان مرحله نخست گروهی حذف شد.

روبرتو مانچینی از سال 2004 تا 2008 سرمربی اینترمیلان بود و در اولین فصل حضورش در این تیم، قهرمان جام حذفی و سوپرجام ایتالیا شد. فصل 2006 ـ‌ 2005 اینترمیلان تحت‌هدایت وی قهرمان سری A شد، فصلی که در آن، یوونتوس ومیلان به خاطر رسوایی کالچوپولی، به کسر امتیاز محکوم شدند. ‌ 12 مارس سال 2008، مانچینی کناره‌گیری‌اش از این تیم پس از پایان فصل را اعلام کرد، اما یک روز بعد با قصد این‌ که قراردادش را تا سال 2012 تمدید کند، حرفش را پس گرفت. با وجود این مشکلات پشت پرده در تیم به قدری زیاد بود که مانچینی راهی جز کناره‌گیری نداشت و جانشین او هم از پیش تعیین شده بود. خواست خوزه مورینیو برای مربیگری در اینتر چیزی نبود که موراتی بسادگی از آن بگذرد و البته مورینیو هم توانست نه‌تنها قهرمانی‌های سری A را برای اینتر تکرار کند بلکه برای اولین و شاید هم آخرین بار اینتر را در هر سه جام در یک فصل قهرمان کند. مانچینی از سال گذشته جایگزین مارک هیوز در منچسترسیتی شد و توانست در پایان فصل به مکان سوم برسد که البته با چلسی هم امتیاز بود و تنها به خاطر تفاضل گل نایب‌قهرمانی را از دست داد.

منچستر یونایتد همچون فصل‌های گذشته تیم خوبی است ولی اگر بتوانید در دربی‌های امسال نتیجه مورد نظرتان را بگیرید، امکان قهرمانی برای تیم‌تان قائل هستید؟

البته که قائل هستم. یونایتد سال‌ها قبل قهرمانی‌اش را آغاز کرده و بازیکنان این تیم روحیه قهرمانی دارند، بنابراین از نظر روانی رقابت با آنها ساده نیست و نمی‌توان بسرعت به آنها رسید. آنها یکی از بهترین تیم‌های دنیا هستند، ولی ما هم تیم خوبی داریم و نیاز به زمان داریم تا بتوانیم همه چیز را مرتب کنیم و بازیکنان جدید با سایرین هماهنگ شوند. برای ما مهم بودکه شروع خوبی در این فصل داشته باشیم و بتوانیم یکی از دو تیم صدر جدول باشیم. با همه اینها راه طولانی در پیش است و باید دید در ادامه چه اتفاقی می‌افتد.

از باختی که در جام خیریه پیش از شروع فصل داشتید، چه درسی گرفتید؟

تصور می‌کنم آن نتیجه کمی عجیب بود؛ چون ما اصلا نباید در پایان نیمه اول بازنده به رختکن می‌رفتیم. این اثبات کرد فوتبال، بازی عجیبی است؛ چون ما 2 بر صفر پیش بودیم و تیم بهتر میدان در نیمه دوم بودیم، ولی اگر به تیمی مثل منچستریونایتد شانس کوچکی بدهید ، به بدترین شکل، شما را تنبیه می‌کند. شما باید تمام‌90 دقیقه را تمرکز داشته باشید تا بر تیمی مثل منچستریونایتد پیروز شوید.

ترکیب تیم درآن دیدار ، دفاعی به نظر می‌رسید و با احتیاط تیم را به میدان فرستاده بودید، اما با شروع فصل ترکیب تیم در اکثر دیدارها تهاجمی بود و با نصری و آگوئرو تعداد گل‌های زده تیم هم بالا رفته است!

تیم‌ها می‌توانند سیستم بازیشان را در طول فصل عوض کنند و برای من انجام این کار ساده بود؛ چون بازیکنانی که خریداری کرده بودیم امکان این کار را به من می‌دادند. فصل قبل، تیم متعادلی داشتیم که کارلوس ته‌وز تنها بازیکن گلزن بود. ژکو در ژانویه آمد، اما با بقیه بازیکنان هماهنگ نبود و به زمان نیاز داشت. ماریو بالوتلی هم مصدوم بود. نصری و آگوئرو وجهه جدیدی به تیم دادند و گزینه‌های حمله برای من بیشتر شده است و ما در هر بازی به گل‌های بیشتر فکر می‌کنیم. ما هر بازی می‌توانیم نتیجه را عوض کنیم و بازی دفاعی حریفان مقابل ما مشکل است. البته بازی تهاجمی هم مشکلات خودش را دارد و شاید هم با این تفکر بازی را ببازیم.

رابطه‌تان با آلکس فرگوسن چطور است؟

رابطه خوبی با الکس فرگوسن دارم او در 20 سال اخیر به همه چیز رسیده و شایسته احترام است. او انسان محترمی است و او را دوست دارم، ولی اگر بتوانم این فصل شکستش دهم، کار بزرگی انجام داده‌ام!

فضای شهر با قدرت گرفتن هر دو تیم چقدر عوض شد؟

برای شهری مثل منچستر، مهم بود که دو تیم بزرگ داشته باشد و هر دو تیم در اوج باشند و در لیگ قهرمانان برای گرفتن جام بازی کنند. حالا منچستر هم مثل میلان و رم با دو تیم بزرگ در اروپا قدرت‌نمایی می‌کند و این اتفاق خیلی خوبی است.

وقتی در شهر قدم می‌زنید ، هواداران یونایتد چه واکنشی به شما دارند؟

آنها همیشه به من احترام می‌گذارند و مشکلی برای تردد در شهر ندارم. وقتی با بازیکنان یونایتد هم برخورد می‌کنم، آنها هم برخورد خوبی با من داشته‌اند.

چطور می‌توانید بازیکنان را قانع کنید به جای یونایتد به سیتی بیایند؟ وقتی در مورد سمیر نصری این اتفاق افتاد، برای رسانه‌ها جالب بود که او توجهی به توصیه‌های پاتریس اورا نداشت و سیتی را انتخاب کرد!

تیم ما در مسیر پیشرفت قرار گرفته و حالا در لیگ قهرمانان بازی می‌کند و این به انتقال بازیکنان به تیم‌مان کمک می‌کند. بازیکنان خوب به سیتی می‌آیند چون آینده روشنی را در این باشگاه می‌بینند. ما برای 10 سال آینده این باشگاه در حال برنامه‌ریزی هستیم و قطعا در این برنامه موفق خواهیم بود. برای ما ، قهرمانی در جام حذفی سال گذشته مهم بود چون به سال‌ها عدم دسترسی به جام پایان دادیم و حالا می‌خواهیم به قهرمانی‌های بیشتری برسیم و تصور می‌کنم از عهده این کار برمی‌آییم.

روزنامه گاردین / مترجم: امیررضا نوری‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها