سریال یک وجب خاک، مدتی است از شبکه 3 سیما پخش مجدد دارد و بهانه خوبی است برای بررسی آن پس از مدت زمانی که از پخش اولیه آن می‌گذرد.
کد خبر: ۴۳۷۸۳۵

ایده اصلی تیتراژ «یک وجب خاک» نکته بارز و درخشانی ندارد؛ تصاویری که از پشت قاب یک پنجره به نمایش در می‌آید و بنا به محتوای ترانه‌ای که روی آن خوانده می‌شود، تغییر می‌کند. تنها نکته‌ای که می‌توان درباره آن گفت تصاویر متفاوتی است که از مناظر طبیعی نشان می‌دهد که آن هم فقط درباره بخش‌های پایانی تیتراژ نمود دارد. البته پخش این تصاویر از مناطق خاصی پیروی نمی‌کند و صرفا تصاویر زیبایی از مناطق مختلف است؛ یک نخلستان ، یک گندمزار و... .

درباره عنوان‌بندی سریال باید گفت، اکثر قریب به اتفاق آثار فارسانی، با یک فونت کار شده‌اند و این که تا چه حد می‌توان این مساله را به پای امضای او برای این تیتراژها گذاشت جای بحث دارد. اگر چنین بوده باشد، باید گفت انتخاب مناسبی برای یک نشانه تکرارشونده نیست. فونتی که برای عنوان‌‌بندی استفاده می‌شود، جزو عناصر اصلی است که در جهت‌دهی و سیر حسی تیتراژ نقش مهمی ایفا می‌کند و به همین دلیل نمی‌توان آن را تبدیل به عنصری ثابت کرد، بلکه بیشتر امری پویاست که با توجه به شرایط و فضای کاری سریال تغییر می‌کند، ضمن این که اتفاقا آثار فارسانی، از نظر تکنیکی و ساختاری شباهت بسیار زیادی به هم دارند و می‌توان گفت احتیاج به چنین تکراری نیست.

موسیقی تیتراژ هم از نکات قابل بحث در این سریال است. مدتی صدای اخشابی در تلویزیون، خصوصا در تیتراژ سریال‌ها جزء عناصر اصلی بود، تا حدی که در اجراهای زنده نیز آهنگ تیتراژهای همین سریال‌ها را اجرا می‌کرد. همه اینها می‌تواند نکات مثبتی برای اخشابی و آهنگسازانش باشد، اما مساله از جایی قابل نقد است که این اجراها و آهنگ‌ها هیچ تفاوت خاصی با هم ندارند. بسیاری از خوانندگان، سبک شخصی خود را دارند، اما تفاوت بسیاری است میان سبک ثابت یک خواننده با این که تفاوت محسوس هر آهنگش با دیگری، تنها عوض شدن ترانه آن باشد. در آخر باید گفت اجرای نسبتا خوب تیتراژ از لحاظ تکنیکی، تا حدودی ضعف ایده و تکراری بودن عنوان‌بندی را جبران کرده است، اما مساله موسیقی و ناهماهنگی کلی ژانر تیتراژ با کل سریال از نقاط ضعف اصلی آن محسوب می‌شود.

حمیدرضا رفعت‌نژاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها