یکی از مواد غذایی که مصرف آن به هر صورتی اکیدا منع شده گوشت خوک است و مصرف آن در بسیاری از ادیان ازجمله دین اسلام، یهودیت و حتی مسیحیت حرام شده است. به تجربه ثابت شده هر چیزی که مصرف آن حرام شمرده شده قطعا به نوعی برای انسان مضر است و البته تاکنون هم دلایل علمی زیادی برای اثبات این مضرات ارائه شده است. در این میان تحقیقاتی هم روی خوک و گوشت آن صورت گرفته که حاوی مطالبی است که عدم مصرف آن را تایید کرده و شاید بتواند عده‌ای را که هنوز در مورد دلایل منع مصرف این گوشت توجیه نشده‌اند، متقاعد کند.
کد خبر: ۳۸۷۹۴۱

طبق بررسی‌ها خوک از کثیف‌ترین و آلوده‌ترین حیوانات به شمار می‌رود که در واقع همه‌چیزخوار است و هر چیزی را که فکرش را بکنید، از لاشه حیوانات و حشرات مرده، کرم‌ها و آشغال گرفته تا حتی ادرار و مدفوع خودش را نیز می‌خورد، به همین دلیل بدن خوک منبع انواع آلودگی‌ها و ویروس و میکروب‌ها است.

کرم کدو، انگلی شایع در مصرف‌کنندگان گوشت خوک

خوک‌ها به خاطر زندگی در جاهای کثیف و آلوده و تغذیه از انواع مواد کثیف منبع انواع کرم‌های مختلف همچون کرم کدو هستند. این کرم بسیار خطرناک است که مدت‌های زیادی در روده زندگی می‌کند. ضمن آن که در بدن خوک مدام رشد می‌کنند و زمانی که انسان از گوشت آن تغذیه می‌کند، تخم‌های این کرم وارد جریان خون شده و به اندام‌های بدن می‌رسد. ورود تخم این کرم به مغز باعث کاهش حافظه، به قلب باعث بروز حمله قلبی، به چشم باعث نابینایی و به کبد باعث آسیب جدی می‌شود که حتی ممکن است سیروز کبدی را به همراه داشته باشد. همچنین اگرچه عفونت ناشی از کرم کدو معمولا در روده رخ می‌دهد ولی در تمام بدن می‌تواند ایجاد شود و با مصرف گوشت‌های خام و نیز گوشت خوک بروز می‌کند. بیشتر افراد مبتلا علائمی ندارند ولی افرادی که تخم‌ها در روده آنها قرار گرفته، با نشانه‌هایی چون دردهای شکمی، اسهال و کاهش اشتها به پزشک مراجعه می‌کنند. البته بسته به این که تخم‌ها در کجای بدن قرار دارند، علائم بیماری متفاوت است. گاهی برای تشخیص آن نمونه مدفوع، تصویربرداری یا آزمایش خون لازم است.

کرم کدو انواع مختلف دارد که نوع «تنیا سولیوم» آن در مغز و عضلات خوک موجود است. این کرم بزرگ و تخت است در روده زندگی می‌کند و اندازه‌اش از 5/ 4 تا 9 متر است. بخش‌های حامل تخم این کرم در مدفوع قرار دارند. این تخم‌ها با ورود به بدن انسان، در بدن او شروع به تخمگذاری و تکثیر می‌کنند، به دیواره روده حمله می‌کند و از طریق جریان خون به ماهیچه‌های اسکلتی و سایر بافت‌های بدن می‌رسد و تولید کیست می‌کند. کرم کدو یکی از شایع‌ترین عوامل بروز انگل‌های مغزی به شمار می‌رود. این نوع بیماری انگلی بیش از 50 میلیون نفر را در سطح جهان مبتلا می‌کند که عامل اصلی حملات صرع محسوب می‌شود.

آلوده شدن روده‌ها یا مغز به این انگل مراحل مختلف رشد کرم‌ها در زمان مصرف گوشت بستگی دارد. اگر در مرحله نوزادی کرم، فرد گوشت خوک آلوده را مصرف کند، کرم‌ها وارد روده و زمانی که در حالت تخم باشند، وارد معده می‌شود که از آن طریق کرم می‌تواند وارد جریان خون شود و به مغز برسد. این کرم‌ها از خون عبور می‌کنند، به بافت مغز وارد می‌شوند و به بافت مغز یا حفره‌های مایع مغزی می‌چسبند. در این صورت به شکل ساختارهای کیست مانندی درمی‌آیند که می‌تواند موجب بروز حملات صرع شود. در واقع حضور این کرم‌ها و انگل‌ها در مغز، فعالیت‌های مغزی را از کنترل خارج می‌کند و صرع رخ می‌دهد. چنانچه این انگل‌ها به حفره‌های مایع مغزی بچسبند، فرد با علائمی چون سردرد، تهوع، سرگیجه و تغییرات حالت رفتاری مواجه می‌شود و در موارد پیشرفته صرع بروز می‌کند. این علائم اضافه به خاطر مسدود شدن جریان مایع مغزی توسط کرم کدوست. در چنین شرایطی پوشش حفره‌های مایع مغزی ملتهب و جریان مایع مسدود می‌شود و چون این حفره‌ها سیستم بسته‌ای دارند، انسداد آنها باعث بالا رفتن فشار مغز می‌شود. فشار بالای مغزی پمپاژ قلب را بالا می‌برد تا خون بیشتری به مغز برساند. دراین حالت و در صورتی که درمان مناسبی صورت نگیرد، قلب قادر به پمپاژ خون کافی به سمت مغز نخواهد بود و اعصاب شروع به مردن می‌کنند و در نهایت آسیب‌های شدیدی به مغز وارد می‌شود.

احتمال ابتلا به بیماری نادر و مهلک

محققان در تحقیقات جدید، نوعی انگل یافته‌اند که عامل بیماری انگلی «تونگیاسیز» به شمار می‌رود. کرم‌های ماده این انگل عامل بروز نوعی بیماری خطرناک است که بتازگی در قسمت‌هایی از کشور اوگاندا مشاهده شده است. این حشرات و انگل‌ها در مکان‌های آلوده و کثیف زندگی می‌کنند و در آنجا تکثیر می‌شوند. به نظر می‌رسد خوک‌ها یکی از عوامل تکثیر و انتشار این حشرات هستند، چون خوک‌ها هم در محیط‌های کثیف زندگی می‌کنند، نگهداری و پرورش خوک‌ها خطر بروز این بیماری را افزایش می‌دهد. این حشرات بسیار کوچک و شبیه کک هستند که معمولا از طریق پاها وارد بدن افراد می‌شود، از خون فرد تغذیه می‌کنند و رشد و تکثیر می‌یابند و بتدریج باعث فساد و گندیدگی بدن افراد می‌شود. همین بیماری باعث مرگ حدود 20 نفر و ابتلای 20 هزار نفر در اوگاندا شده است. علاوه بر اوگاندا، این بیماری در آمریکای لاتین، آفریقا و کارائیب نیز دیده شده است. کودکان و افراد سالمند بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند و بتدریج توانایی راه رفتن را از آنها می‌گیرد و آنها را می‌کشد.

گوشت خوک هم مانند گوشت گراز است

گراز حیوانی وحشی است و از گونه خوک‌ها به شمار می‌رود و در واقع همان خوک وحشی است، اما از لحاظ ظاهری با خوک‌ها متفاوت است. این حیوان بومی شمال و مراکز اروپا و مناطق مدیترانه‌ای و نیز آسیا است و شکار گراز در بخش‌هایی از نقاط ایران رواج زیادی دارد و به تصور این که گراز متفاوت از خوک است، از گوشت آن مصرف می‌کنند. این در حالی است که همه مضرات و آلودگی‌هایی که برای گوشت خوک ذکر کردیم در مورد گوشت گراز هم صدق می‌کند و هیچ تفاوتی با هم ندارند. پس بهترین راه برای دور ماندن از خطرات ناشی از مصرف گوشت خوک و گراز دوری‌کردن از آنها و نیز عدم مصرف گوشت این دو حیوان است.

از دیگر دلایلی که مصرف گوشت خوک در بسیاری از ادیان ممنوع شده، تاثیری است که گوشت این حیوان روی خصایص انسان می‌گذارد. محققان و نیز روان‌شناسان معتقدند ما همانی هستیم که می‌خوریم. خوک حیوانی است که نماد بی‌غیرتی است و حیوانی بسیار کثیف است و هیچ تعصبی نسبت به جفت خود ندارد و از لحاظ جنسی بسیار بی‌قید و بند است. محققان در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که این خصوصیات خوک با مصرف گوشت آن قابل انتقال به انسان است و افرادی که مرتب از گوشت خوک استفاده می‌کنند، به مرور دچار بی قیدی نسبت به خانواده خود می‌شوند و در این امور بی توجه می‌‌شود.

جالب است بدانید، خوک از لحاظ بیولوژیکی بسیار شبیه به انسان است و گوشت آن شباهت زیادی به گوشت انسان دارد. به همین دلیل از خوک به دلیل همین شباهت برای کالبدشکافی‌هایی استفاده می‌شود که بخواهند اندام‌های انسان را مورد بررسی قرار دهند.

بیماری‌های ناشی از مصرف گوشت خوک

علاوه بر این که گوشت خوک محل مناسبی برای رشد و تجمع انواع کرم‌ها و انگل‌ها و میکروب‌هاست، عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها نیز محسوب می‌شود که بسیاری از آنها به وجود همین میکروب‌ها بستگی دارد. یکی از مشکلاتی که با خوردن گوشت خوک ممکن است ایجاد شود، اسهال خونی است. از مهم‌ترین علل بروز این حالت وجود کرم‌هایی موسوم به «بالانتی دیوم» است که در گوشت خوک به مقدار زیاد زندگی می‌کنند.

بیماری‌های کبدی و هپاتیت عفونی هم ازجمله بیماری‌هایی است که یکی از علل بروز آن مصرف گوشت خوک است. ویروس‌های موجود در این نوع گوشت خطر ابتلا به هپاتیت E را نیز افزایش می‌دهد، به طوری که آن دسته از افرادی که با خوک در ارتباط نزدیک بوده‌اند یا از گوشت آن استفاده کرده‌اند، بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند. تمام این عوامل می‌تواند در نهایت فرد را دچار سیروز کبدی کند.

در ضمن نوعی بیماری به نام باد سرخ، بیماری است که خوک‌ها را مبتلا می‌کند. به همین دلیل افرادی که با خوک‌ها سروکار دارند هم به این بیماری مبتلا می‌شوند. افرادی چون قصاب‌ها که با گوشت خوک در ارتباط هستند، بیشتر دچار این مشکل می‌شوند. این بیماری به صورت لکه‌های قرمز و دردناکی روی پوست دست ظاهر می‌شود که به طور مداوم سوزش دارد و فرد را بسیار آزار می‌دهد.

بروز بیماری‌های قلبی، انسداد عروق و نیز چاقی هم از عوارض مصرف گوشت خوک به شمار می‌رود. گوشت خوک از لحاظ مواد سازنده ماهیچه بسیار فقیر است و بیشتر بدن او را چربی تشکیل می‌دهد و به همین دلیل گوشت او با چربی اشباع زیاد همراه است. علاوه بر چربی زیاد، بالا بودن اسید اوریک در گوشت خوک هم باعث انسداد عروق قلب و در نتیجه بروز بیماری‌های قلبی و بالارفتن چربی خون و حتی سکته و حملات قلبی و سنگ کیسه صفرا در انسان می‌شود. بیش از 50 درصد از آمریکایی‌ها به دلیل مصرف زیاد گوشت خوک، دچار فشار خون بالا هستند. از سوی دیگر، چربی بالای آن، با بروز سرطان روده بزرگ هم در ارتباط است. همچنین گوشت خوک به خاطر سنگین بودن، مشکلات گوارشی ایجاد می‌کند و هضم آن برای روده دشوار است و فرد را ممکن است دچار بوتولیسم کند.

این گوشت با دارا بودن مقدار بالایی هیستامین و ترکیبات ایمیدازول، می‌تواند باعث خارش و التهاب پوستی شود. علاوه بر این، سولفور موجود در مخاط‌ها باعث التهاب مخاط در تاندون‌ها و غضروف‌ها می‌شود و التهاب مفاصل و رماتیسم ایجاد می‌کند. در ضمن افزودنی‌هایی که معمولاً برای عمل آوردن گوشت خوک به آن می‌زنند نیترات‌هایی هستند که خطرناک هستند و به نیتروآمین‌هایی تبدیل می‌شوند که عامل بروز سرطان محسوب می‌شوند. در این میان آنفلوآنزای خوکی هم از آن دسته بیماری‌های انتقال یافته از خوک‌ها به انسان‌هاست که در سال‌های اخیر حرف و حدیث‌های زیادی درباره آن شنیده‌اید. این ویروس در فصل تابستان در ریه‌های خوک به سر می‌برد و در ماه‌های سرد سال حیوان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. به طور معمول سوسیس‌هایی که از ریه خوک‌های آلوده تهیه می‌شوند، منبع آلوده‌کننده هستند و افراد با مصرف آنها مبتلا به آنفلوآنزای خوکی می‌شوند.

پروانه غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها