اصفهان‌، آسیه اسدپور- خبرنگار جام‌جم: خبر انحراف حفاری در مسیر تونل شرقی خط شمال جنوب متروی اصفهان و احتمال آسیب دیدن سی و سه پل در هفته‌های گذشته بازتاب‌های رسانه‌ای زیادی داشت؛ به نحوی که داد شهردار اصفهان را درآورد و بصراحت تاکید کرد آنهایی که درباره این اتفاق حاشیه‌سازی کرده، مدعی آسیب دیدن سی و سه پل شدندو اذهان عمومی را دچار تشویش کردند، با مشخص شدن علت این رویداد، فقط بر طبل بی‌آبرویی خود کوبیده‌اند و بس.
کد خبر: ۲۸۲۳۶۹

اما از آنجایی که بعد از اظهارات شهردار، هنوز هم این مساله به خاطر برخی ابهامات در راس اخبار خبرگزاری‌ها و رسانه‌های محلی و کشوری بود و پیرو آن رئیس سازمان میراث فرهنگی اصفهان نیز برکنار شد، سقائیان‌نژاد، شهردار اصفهان به جمع خبرنگاران اصفهان آمد تا با دلیل و مدرک بگوید که انحراف گرچه رخ داده حتی عمدی بوده اما ربطی به پل تاریخی سی و سه پل و آسیب دیدن آن نداشته و آنچه که در برخی از رسانه‌ها انعکاس یافته فقط شایعاتی بی‌پایه بوده است.شهردار اصفهان در این نشست گفت: انحراف در تونل شرقی مترو اصفهان عمدی بود و عامل اصلی آن نیز شناسایی شده است، اما این انحراف هیچ لطمه و آسیبی به پایه‌ و پی‌های پل تاریخی سی و سه پل نزده است.

سید مرتضی سقائیان نژاد با ارائه نقشه‌های مربوط به عملیات احداث تونل شرقی مترو اصفهان و نیز نشان دادن نامه‌ای محرمانه به 2 نماینده معتمد از جمع خبرنگاران اصفهانی حاضر در جلسه که عمدی بودن این انحراف را اثبات می‌کرد، افزود: این انحراف به دلیل ورود داده‌های نادرست به دستگاه ( TBMدستگاه حفرتونل)‌ و دستکاری شدن پروفایل دستگاه صورت گرفته است اما ازمحل آغاز با پل تاریخی سی و سه پل 26/43 متر، درنقطه میانی 77/45 متر و در فاصله انتهایی 38 / 71 متر فاصله داشته است. وی با بیان این‌که دستگاه حفاری تونل مترو پس از گذشتن از زیر بستر زاینده رود و محل سی و سه پل، در ابتدای خیابان چهارباغ بالا منحرف شده است، تصریح کرد: این دستگاه طبق برنامه تنظیمی و با رمز محرمانه کار می کند و نفوذ به برنامه آن توسط هر شخصی امکان پذیر نیست، در حالی که وارد شدن داده‌های نادرست به یقین نشان از عمدی بودن این انحراف می‌دهد.

شهردار اصفهان اضافه کرد: در حال حاضر کمترین فاصله تونل شرقی مترو با سی و سه پل بیش از40 متر است، تمامی اصول ژئوتکنیک و زمین‌شناسی نیز رعایت شده و این درحالی است که سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور اجاز عبور این تونل در فاصله کمتر از 40 متر را به ما داده است. وی با اشاره به این‌که مصوبه سال 85 مرتبط به ضوابط احداث تونل مترو تهران برای تمامی کلانشهر‌های کشور نیز قابل اجراست، افزود: ما به جای آن‌که هزینه‌های کلان کنیم و دستگاه‌هایی را بخریم که متناسب با بافت تاریخی اصفهان است، می‌توانستیم تونل مترو اصفهان را از زیر بعضی ساختمان‌های شهر عبور دهیم اما تاکنون این‌گونه نشده است.

شهردار اصفهان با بیان این‌که من هم یک اصفهانی‌ام و نسبت به حفظ آثار و ابنیه‌های تاریخی با عظمت و منحصربه‌فرد این شهر حساس و دلسوزم گفت: ما دستگاهTBM و بالشتک‌های مخصوص زیرریل‌های مترو را خریدیم و هزینه‌های بیشتری را پرداخت کردیم فقط به این دلیل که نمی‌خواستیم به بافت تاریخی یا بناهای این شهر آسیبی وارد شود ، وگرنه ما نیز می‌توانستیم غیر از این عمل کنیم. بالشتک‌های ویژه درمحل عبور مترو از خیابان چهارباغ عباسی و قسمت تحتانی رودخانه زاینده رود، زیر ریل‌های مترو قرارداده می‌شود تا ارتعاشات لرزشی ناشی ازحرکت سریع قطار شهری را خنثی کند.

شهردار اصفهان در ادامه در توضیح عدم اطلاع‌رسانی به موقع مدیرعامل جدید سازمان قطارشهری اصفهان نیز گفت: این عدم‌اطلاع‌رسانی صرفا به خاطر دستور استاندار وقت بوده است، چرا که استاندار تاکید کردند بر روی پروژه مترو و نیز مشکلات آب استان مصاحبه‌ای انجام نگیرد. سازمان قطار شهری دارای شورای عالی به ریاست استاندار و هیات مدیره ای به ریاست معاون عمرانی استانداری است و شهردار عضو این شورا است.شهردار اصفهان ادامه داد: در حوزه آب نیز با توجه به تشکیل کمیته خشکسالی در استانداری و بحث انتخابات، مصاحبه‌ای انجام ندادیم اما بعد از آن چون دیگر نمی‌توانستیم به خاطر تضییع شدن حق مردم سکوت کنیم همایشی را در رودخانه زاینده رود برگزار کردیم که بنا بر نظر کارشناسان آن گردهمایی، نوعی مرثیه‌سرایی برای این رودخانه بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها