کمیسیون مرکزی انتخابات ریاست‌جمهوری قرقیزستان، با اعلام نتایج مقدماتی انتخابات، "قربان بیگ باقی‌اف " رئیس جمهور کنونی را پیروز انتخابات روز پنجشنبه 23 ژوییه اعلام کرد.
کد خبر: ۲۶۷۸۸۱

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، کمیسیون برگزاری انتخابات قرقیزستان اعلام کرد: "قربان‌بیگ باقی‌اف "، یکی از چهار کاندیدای این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری قرقیزستان که احتمال انتخاب مجدد وی در مقام رئیس‌جمهوری این کشور بسیار زیاد بود، تا این لحظه حدود 89 درصد از آراء تاکنون شمارش شده را به خود اختصاص داده است.

بنابر اعلام کمیسیون انتخابات قرقیزستان، تا کنون حدود 64 درصد از آراء این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور شامل آرای 969 حوزه اخذ رای شمارش شده است که باقی‌اف با کسب حدود 89 درصد از این میزان، برنده حتمی این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری است.

در گزارش این کمیسیون آمده است: "الماسبیک آتامبایف " با کسب بیش از 6 درصد آرای ماخوذه در رده دوم قرار گرفته است. سایر نامزدها هر یک حدود درصد 2 کل آراء را به خود اختصاص داده اند.

بر اساس این گزارش حدود 80 در صد افراد واجد شرایط رای، در انتخابات شرکت کرده‌اند. گفته می‌شود، حدود دو میلیون و 270 هزار نفر در انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان شرکت کردند.

استان‌های "بادکند " با حضور 3/91 درصد، "جلال آباد " با 86 درصد، "اوش " با 83 درصد ، "اسیک کول " با 74 درصد و شهر "بیشکک " با 68 درصد واجدین شرایط در پای صندوق های رای، شاهد بیشترین و کمترین حضور مردم در انتخابات بودند.

وزارت کشور قرقیزستان اعلام کرده است که تا کنون نشانه ای از بی ثباتی و برپایی تظاهرات مخالفان دولت در پی اعلام نتایج اولیه انتخابات، مشاهده نشده است.

سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) امروز جمعه اعلام کرد که این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور آسیای مرکزی با اعمال تقلب گسترده برگزار شده است.

بر اساس ادعای این سازمان اروپایی، روز انتخابات در قرقیزستان با مشکلات و نامنظمی‌های فراوانی مواجه بود و تقلب حتی در هنگام شمارش آراء‌ نیز وجود داشته است.

دیروز ساعاتی پس از شروع زمان رای‌گیری در شهرهای قرقیزستان پس از اینکه بیش از 61 درصد از واجدین شرایط پای صندوق‌های رای حاضر شده بودند، "الماسبیک آتامبایف " و "ژانش نظر علی اف " دو تن از کاندیداهای این انتخابات با شرکت در یک کنفرانس خبری در بیشکک اعلام کردند که از ادامه حضور در این انتخابات منصرف شده‌اند و از مردم نیز خواستند تا نتایج انتخابات را نپذیرند.

آنها در توجیه این اقدام خود مدعی وقوع موارد فراوان تقلب در این انتخابات شده و اعلام کردند که نتایج آن را قبول ندارند.

به اعتقاد این دو نامزد، نهادهای دولتی در برگزاری و روند رای دهی دخالت کرده با محدود کردن شرایط و امکانات برای نامزدها، تنها از نامزدی "باقی اف " حمایت کرده‌اند.

"الماسبیک آتامبایف " و "ژانش نظر علی اف " خواستار ابطال نتایج این انتخابات و برگزاری انتخابات جدید شده و همچنین از طرفدارانشان خواسته اند که خود را برای تظاهرات بر ضد نتایج انتخابات آماده کنند.

آن ها اعلام کردند که چنانچه دولت در مقابل مخالفین به زور متوسل شود، مخالفان از خود عکس‌العمل نشان خواهند داد.

"عظیم بیک بیک نظر اف " یکی از رهبران اتحاد مخالفین قرقیز، در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرده است که در صورت عدم موافقت دولت با برگزاری انتخابات مجدد، اغتشاشات سیاسی در قرقیزستان به راه خواهد افتاد.

"دامیر لیسوسکی " رئیس کمیسیون انتخابات قرقیزستان نیز در واکنش به کناره گیری "الماسبیک آتامبایف " و "ژانش نظر علی اف " از مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در روز انتخابات، اعلام کرده است: بر اساس قانون انتخابات، انصراف تنها تا سه روز قبل از برگزاری انتخابات امکان پذیر بوده و کناره‌گیری نامزدها در روز انتخابات غیرقانونی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها