سه شنبه 26 بهمن 1372 شب گذشته نتوانستم بدرستی استراحت کنم. صبح زود به محل کارم رفتم. این روزها سرم خیلی شلوغ است ; ولی بر حسب عادت ، اخبار مهم را مرور کردم.
کد خبر: ۴۹۴۷۱

امروز رئیس سازمان تبلیغات اسلامی جناب آقای محمدی عراقی پیام تبریکی ارسال کردند.
(1) این نامه در واقع به دنبال دعوت مقام رهبری از حوزه های علمیه و سازمان تبلیغات در همراهی با سازمان صداوسیما در حکم اخیر مطرح شده است.
ضمنا امروز کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد: پیرو توصیه مقام معظم رهبری 50 درصد از اعتبارات تبصره 55 لایحه بودجه سال 73 به صداوسیما اختصاص یافت البته تبصره 55 مربوط به تهاجم فرهنگی است ; رقم آن قابل توجه نیست و با این رقم ، مشکل بودجه صداوسیما حل نخواهد شد; اما به هر حال کمکی است.
آقای هاشمی رئیس جمهور ، آقای مهندس میرسلیم را رسما به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.
ایشان قبلا مشاور رئیس جمهور بود. ضمنا رئیس جمهور با آقای ولایتی وزیر خارجه چند روز پیش مذاکره ای داشتند که ایشان آقای محمد هاشمی را به عنوان قائم مقام خود در نظر بگیرند ; امروز از طرف آقای دکتر ولایتی ، حکم آقای محمد هاشمی به عنوان قائم مقام وزارتخارجه صادر شد.
نقدی در روزنامه سلام درباره برنامه های صداوسیما در دهه فجر وجود داشت. اجمالا از موسیقی و برنامه های نمایشی انتقاد شده بود که کم محتوا و بازاری است.
از شیوه آرایش و لباس های هنرپیشگان هم انتقاد کرده بود. امروز 170 نفر از نمایندگان مجلس در نامه ای خطاب به مقام معظم رهبری ، از تغییر و تحول در صدا و سیما استقبال کردند: «... نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به ندای خیرخواهانه مقتدای خود لبیک می گویند و از هیچ گونه حمایتی دریغ نخواهند ورزید.... امیدواریم جناب دکتر لاریجانی باتوجه به لیاقت و شایستگی و کاردانی ای که در زمان تصدی خویش در وزارت فرهنگ از خود نشان دادند ، بتوانند به رهنمودهای حضرتعالی لباس عمل بپوشانند».
ساعت 10 با دو معاون فنی سازمان و آقای تابشیان قائم مقام و مدیر کل کالا جلسه ای داشتم و معلوم شد نیازهای فنی ضروری سازمان زیاد است و باید با سرعت عمل کنم.
به آنها گفتم ، فهرستی از نیازهای فوری تهیه کنند و تا پایان هفته به بدهند.
آقای همتی ، معاون سیاسی سازمان ملاقات داشت و گزارشی از وضع بخش خبر و برنامه های سیاسی ارائه کرد.
برخی از اشکالات خبر را که همیشه مرا رنج می داد ، به او متذکر شدم ; نظیر نحوه ترتیب خبر که همیشه بر حسب مراتب مقامات منظم می شود و این کار با اصول حرفه ای خبر که براساس اهمیت و به اصطلاح ارزش خبر است تنافر دارد.
جالب این است که او ، هم قبول داشت و هم می گفت نمی شود ! نکته دیگر درباره نوع ادای مطالب خبری توسط گویندگان بود که متذکر شدم قدری راحت تر با مردم صحبت کنند.
این قدر رسمی صحبت کردن ، به کیفیت ارتباط با مردم لطمه می زند.
بنا شد روی این موضوعات کار کند تا بعد جلسه مفصل تری داشته باشیم.
برنامه کوتاه مدتی برای خودم تدوین کرده بودم که تا پایان سال بتوانم ارزیابی دقیقی از وضع صدا و سیما پیدا کنم و نقاط ضعف و قوت آن را بیابم و در همین زمان یک برنامه اصلاحی کوتاه مدت برای وضع برنامه ها و بخش فنی و مالی سازمان تهیه کنم و در مسیر اجرای این برنامه کوتاه مدت که حدودا یکساله خواهد بود راهبرد و برنامه درازمدت سازمان را با کارشناسی دقیق تدوین کنم.
بنابراین ضمن این که این روزها ملاقات هایی برای آشنایی با کار در سطح معاونان و مدیران و بازدید از بخشهای مختلف دارم ، در خلال برنامه ارزیابی کار، اصلاحاتی که به ذهنم می رسد ، به دوستان می گویم تا ببینم چه می شود.
آقای مهدی فریدزاده که قبلا مدیر شبکه یک سیما بود ، مدتی پیش به دلیل اختلاف با آقای محمد هاشمی از کار کنار رفته و کار مشخصی نداشت.
ضمنا شبکه یک نیز مدیر نداشت بنابر این از ایشان خواستم به سر کار خود بازگردد.
عصر ، آقای محسنی ، رئیس مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما با آقای تابشیان و برخی دوستان دیگر ملاقات داشتند و درباره جلسه معارفه و تودیع مشاوره کردند.
پیشنهاد آنان این بود که این جلسه به درخواست آقای محمد هاشمی فقط تودیع ایشان باشد من این کار را خیلی معقول نمی دانستم.
روال عرفی این است که هر دو کار یکجا انجام می شود. ضمنا خیلی حوصله این گونه تشریفات را هم ندارم.
نامه ای از آقای رئیس جمهور به دستم رسید که با استعفای من از وزارت ارشاد موافقت کرده اند و با کلمات خوشی از خدمات انجام شده تقدیر نموده اند: (2) بعد از افطار، جلسه ای با آقای سید محسن مهاجرانی که قائم مقام رادیو است ولی خیلی کار به او ارجاع نمی شود و آقای محمدرضا جعفری جلوه [مدیرنمایش رادیو] و آقای علی معلم دامغانی داشتم.
در این جلسه آقایان راجع به وضع رادیو و نحوه اصلاح آن و همچنین درباره موسیقی سازمان پیشنهادهایی داشتند.
بعد از بحث طولانی ، از آقایان خواستم نظرات اصلاحی خود را هم درباره رادیو و هم درباره موسیقی تدوین و ارائه کنند.
1- جام جم: متن این نامه به شرح زیر است : با کمال مسرت ، انتصاب شایسته آن برادر فرزانه را به مسئولیت خطیر مدیریت عالی مهمترین و حساس ترین رسانه جمهوری اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی که نشانه کمال اعتماد آن حضرت و شایستگی شماست از سوی خود و همه معاونان و مسوولان سازمان تبلیغات اسلامی تبریک و تعضیت عرض می کنم... و بر حسب وظیفه و به پیروی از اشاره حکیمانه رهبر معظم آمادگی کاری همه بخشهای سازمان تبلیغات اسلامی بویژه حوزه هنری این سازمان را برای هر گونه همکاری با شما و همه برادران آن سازمان تا تحقق کاری همه انتظارات مقام معظم رهبری و ملت آگاه و هنردوست اعلام می دارم....
2-... با توجه به خدمات صادقانه و ارزشمند جنابعالی در مدت کوتاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که منجر به تحولات قابل توجهی گردید، حال که به فرمان مقام معظم رهبری مسوولیت اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی به شما محول شده است ، ضمن تشکر و قدردانی از زحمات و تلاشهای چشمگیر شما و همکاران محترمتان در این دوران ، توفیق روزافزون و افتخارات بیشتر شما را در مسوولیت جدید از خداوند متعال مسالت می نمایم.

خاطرات دکتر علی لاریجانی - قسمت 22
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها