• 0

سرنوشت متفاوت 2 وزير در مجلس هفتم

یکشنبه 12 مهر 1383 ساعت 23:00
مجلس هفتم هنوز مدتی از آغاز فعالیتش نگذشته است که سرنوشت 2 وزیر در کابینه سیدمحمد خاتمی ، رئیس جمهوری را تعیین کرد.

مجلس هفتم در شروع کار ، به وزیر وزارتخانه تازه تاسیس رفاه وامور اجتماعی رای اعتماد داد تا این وزارتخانه سریعا بتواند به اهداف تعیین شده خویش برسد اما در همین حال برخی از نمایندگان ، طرح استیضاح وزیر راه و ترابری را آماده می کردند تا مجلس هفتم نشان دهد نسبت به مسائل جاری کشور بی تفاوت نخواهد بود و چنین شد ؛ در حالی که هنوز یک ماه از تشکیل مجلس هفتم نگذشته بود ، شریف زادگان از مجلس رای اعتماد گرفت و حدود 4 ماه بعد خرم نتوانست اعتماد همان نمایندگان مردم را به دست آورد.

نطق نه چندان محکم وزیر

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به برکناری وزیر راه و ترابری رای دادند. به گزارش خبرنگار ما ، عصر روز گذشته و پس از پایان آخرین دفاعیات خرم از مجموع 258 نماینده حاضر در جلسه ، 188 نفر به برکناری وزیر راه و ترابری رای سفید دادند. این در حالی بود که خرم فقط توانست نظر مثبت 58 نماینده را به خود جلب کند و 9 نماینده نیز به استیضاح رای ممتنع دادند. روز گذشته ، براساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ، ابتدا نمایندگان موافق استیضاح به توضیح دلایل و موارد استیضاح پرداختند. 9 نماینده ای که در موافقت استیضاح سخنرانی کردند عمدتا بر افزایش سرسام آور آمار تلفات جاده ای ، آمار بی سابقه سوانح هوایی در طول تصدی خرم در وزارت راه و ترابری ، تغییر پیاپی مدیران ارشد و میانی در این وزارتخانه ، حیف و میل اموال بیت المال در جریان افتتاح ناموفق فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) ، کوتاهی در وقوع حادثه انفجار قطار در نیشابور ، عدم تحقق وعده های وزیر راه در طول 3 سال مسوولیت در این وزارتخانه و عدم توجه به نیروها ، امکانات و ظرفیت های داخل کشور و گرایش مدیریت این وزارتخانه به بیگانگان در اختصاص پروژه های عمرانی داشت . «خرم» اگر چه بیش از 2.5 ساعت در دفاع از عملکرد خود در این وزارتخانه پرداخت اما هنگام توضیح در خصوص بسیاری از موارد استیضاح از جمله ، علت وقوع حادثه انفجار قطار در نیشابور ، سقوط پیاپی هواپیماهای مسافربری ، قرارداد جنجال برانگیز «تاو» ، مخارج میلیاردی در جریان افتتاح فرودگاه امام خمینی (ره) ، علت تغییر پیاپی مدیران در این وزارتخانه و... کلی و مبهم صحبت کرد.

در حاشیه

  • موافقان و مخالفان صحبت کردند


  • جلسه علنی روز گذشته 8 ساعت و در 2 نوبت صبح و عصر برگزار شد. 9 تن از نمایندگان در موافقت استیضاح و 2تن از نمایندگان در مخالفت استیضاح صحبت کردند و خرم 2.5 ساعت از خودش دفاع کرد.
  • استیضاح دادگاه نیست


  • رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : تشبیه جلسه استیضاح مجلس به دادگاه ، تشبیه نادرستی است ؛ زیرا رای دادن یا رای ندادن نمایندگان به وزیر به معنای صدور حکم نیست . حدادعادل در جمع خبرنگاران با اشاره به این که طبق آیین نامه داخلی مجلس ، نمایندگان ملزم به ارائه مدرک برای موارد استیضاح نیستند ، افزود: مدرک در جلسه دادگاه ارائه می شود ، نه در مجلس . نمایندگان در شروع کار یک وزیر به او رای اعتماد می دهند تا مسوولیت قانونی خود را انجام دهد. این حق نمایندگان است که با ارزیابی عملکرد وزیری که از آنها رای اعتماد گرفته ، وکالتی را که به وزیر راه داده اند بازپس گیرند یا خیر. وی تصریح کرد: صرفنظر از نتایج استیضاح ، معتقدم اگر دولت بداند مجلس وظیفه نظارتی خود را انجام می دهد ، عملکرد خود را تقویت خواهد کرد.
  • نظم بی سابقه


  • جلسه استیضاح وزیر راه و ترابری مطابق آیین نامه داخلی مجلس آرام و منظم برگزار شد. در این جلسه ابتدا 6 تن از نمایندگان به عنوان موافق استیضاح صحبت کردند و پس از آن خرم به پاسخگویی به موارد استیضاح پرداخت.
  • فضای خوب مجلس


  • خرم در وقت تنفس مجلس به خبرنگاران گفت : معتقدم فضای مجلس بسیار خوب است و توضیحات مرا هر آدم منصفی می پذیرد.
  • حضور دولت در مجلس


  • تعدادی از اعضای هیات دولت از جمله عبدالعلی زاده ، وزیر مسکن و شهرسازی ؛ مهرعلیزاده ، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان تربیت بدنی ؛ معصومه ابتکار، دیگر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست ؛ صوفی ، وزیر تعاون ؛ خالقی ، وزیر کار و امور اجتماعی ؛ اسحاق جهانگیری ، وزیر صنایع ؛ شریف زادگان ، وزیر رفاه و تامین اجتماعی ؛ ابطحی ، معاون حقوقی و پارلمانی رئیس جمهوری ؛ سجدجامعی ، وزیر ارشاد ؛ دکتر عارف ، معاون اول رئیس جمهوری ؛ بیژن نامدار زنگنه ، وزیر نفت ؛ دکتر معتمدی ، وزیر ارتباطات و فناوری ؛ بیطرف ، وزیر نیرو و دکتر شرکا ، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی حضور داشتند.
  • اخموها


  • خرم در ابتدای شروع سخنانش گفت : یکی از انتقاداتی که به من می کنند ، این است که چرا اخمو هستم. اخمو بودن به خاطر فیزیک طبیعی خودم است و تقصیر من نیست. پدر و برادرهایم نیز اخمو هستند.
  • تکذیب بخشنامه دولتی


  • معاون حقوقی و پارلمانی رئیس جمهوری با وجود تایید قبلی صدور بخشنامه که دیروز خبرگزاری ها آن را منتشر کردند ، گفت : صدور بخشنامه ای به وزیران و استانداران برای حمایت از خرم کذب است. ابطحی روند استیضاح را مثبت ارزیابی کرد.
  • تکذیب کنید تا تکثیر کنم


  • نماینده لنجان در ابتدای نطق خود بخشنامه هیات دولت به استانداران و وزیران برای حمایت از خرم را نشان داد. وی در واکنش به اظهارات ابطحی گفت : این فرمان 10 ماده ای دولت است ، تکذیب کنید تا تکثیر کنم . کوهکن همچنین با نشان دادن نامه فوق محرمانه وزارت اطلاعات به خرم در زمینه منع انعقاد قرارداد با شرکت ترکیه ای «تاو» گفت : آقای وزیر این نامه را تکذیب کنید تا تکثیر کنم.
  • خرم : سازمان مدیریت کارشناس ندارد


  • کوهکن ، نواری صوتی از سخنرانی خرم در جمع مدیران وزارت راه را پخش کرد. در این سخنرانی خرم با اشاره به این که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کارشناس وجود ندارد گفته است : من حاضرم در توجیه یک طرح نامه ای به این سازمان بنویسم و امضای تایید بگیرم و یک هفته بعد در مخالفت با همان طرح نامه دیگری بنویسم و باز هم مهر تایید بگیرم . وزیر راه در ادامه این سخنرانی گفته است هر کس یک مشاور داخلی در صنعت هواپیمایی به من معرفی کند ، بیاورد تا بزنم توی دهنش.
  • تعلیق ناپیدا


  • برخلاف آنچه که خرم درباره صحبت از ناگفته ها در روز استیضاح گفته بود و برخی مطبوعات به آن دامن زدند ، به اعتقاد نمایندگان استیضاح کننده ، هیچ ناگفته ای در طول سخنان 2.5 ساعته خرم در دو نوبت گفته نشد. برخی از نمایندگان در صحن علنی در حین صحبت های خرم خطاب به وی می گفتند: آقای خرم ناگفته ها چه شد؛.
  • حداد ، عادل بود


  • پس از پایان نطق نوبت دوم خرم و در حقیقت در هنگامه آغاز رای گیری برای طرح استیضاح ، رئیس مجلس با این توضیح که وزیر سابق راه در اظهارات خود درخصوص ستاد کل نیروهای مسلح مطالبی را بیان کرده که این ستاد توضیحی برای مجلس فرستاده است ، از یکی از اعضای هیات رئیسه خواست که این توضیح قرائت شود اما این اقدام رئیس مجلس با بالا رفتن تابلوی شماره میکروفن جبارزاده نماینده عضو فراکسیون اقلیت مجلس مواجه شد که حداد به وی اجازه داد تا تذکر آیین نامه ای خود را بیان کند. جبارزاده به استناد یکی از مواد آیین نامه داخلی مجلس گفت : تنها هنگامی که «نماینده ای» و نه فرد دیگری در تریبون مجلس علیه نهادی یا شخصی صحبت کند ، مجلس باید توضیح مربوطه را در صحن قرائت کند و آقای خرم نماینده نیست . ادله جبارزاده لحظاتی با بگومگوهای داخل صحن همراه شد که در نهایت حداد عادل از قرائت توضیح ستاد نیروهای مسلح ممانعت کرد.
  • در انتظار تصمیم خاتمی


  • نوعی اقدم ، عضو هیات رئیسه مجلس پس از اعلام نتایج استیضاح در جمع خبرنگاران گفت : ما امیدواریم آقای خاتمی در اولین فرصت فرد موردنظر خود برای تصدی وزارت راه را که مورد وثوق مجلس نیز باشد ، معرفی کند تا نمایندگان با رای بالا وی را روانه کابینه کنند.

    وی در توضیح دلایل واگذاری خدمات فرودگاهی به شرکت ترکیه ای «تاو» به این پاسخ بسنده کرد که «این شرکت فقط آشپزی کرده و چمدان بلند می کنند.» کوهکن ، نماینده لنجان در اعتراض به این نحوه پاسخگویی خرم در نطق خود گفت : آقای وزیر اذعان می کند که نیروهای داخلی آنقدر نانوان هستند که توان آشپزی و بلند کردن چمدان هم ندارند. در نوبت اول جلسه دیروز، فضا چنان بود که تصور می رفت احتمال رای اعتماد گرفتن خرم از مجلس هفتم وجود دارد اما توضیحات خرم در نوبت دوم جلسه چنین احتمالی را تقویت نکرد. خرم ، عصر دیروز و قبل از اعلام رای مجلس هنگام خروج از مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: «آقای خرم به کجا می روید؛» ، گفت : «برای عیادت نزد دایی ام می روم».

    سبحانی نیا (موافق):
    سوانح هوایی در زمان خرم 43 درصد افزایش یافته است

    نماینده مردم نیشابور با اعتراض به این که چرا خرم به هنگام وقوع حوادث از مردم عذرخواهی و از سمت خود استعفا نکرده است ، به حوادث رخ داده در طول مدیریت خرم اشاره کرد و افزود: در طول تصدی 3ساله خرم در وزارت راه ، آمار سوانح هوایی نسبت به 22 سال قبل از ایشان به میزان 43 درصد افزایش یافته است . در بخش حمل ونقل جاده ای آمار تصادفات و تلفات نیز روند رو به افزایشی داشته است و رشد سال 80 به 12.79 درصد و رشد سال 81 نسبت به 80 ، 10.87 درصد و رشد سال 82 نسبت به 81 ، 15.92 درصد بوده است . سبحانی نیا مهمترین موضوع در بخش حمل ونقل ریلی را فاجعه دلخراش قطار در نیشابور دانست و گفت : بدون تردید این فاجعه ملی سوءمدیریت و عدم آشنایی مدیران راه آهن را به ضروریات و مقتضیات این صنعت می رساند.

    فاطمه آجرلو (موافق):
    عزل و نصب های غیرتخصصی در وزارت راه

    فاطمه آجرلو که به عنوان سومین سخنران موافق استیضاح وزیر راه وترابری در جلسه دیروز سخن گفت ، یکی از اهداف استیضاح وزیر را ، عزل ونصب های غیرتخصصی در این وزارتخانه دانست و اظهار داشت : پس از انتصاب خرم به وزارت راه در یک حرکت سوال برانگیز قریب به دهها معاون و مدیرکل از این وزارتخانه عزل شدند و جالب این است ، بسیاری از افرادی که توسط خود خرم منصوب شده بودند، پس از گذشت یک سال از سمتهای خود عزل شدند.

    عماد افروغ (موافق):
    نمایندگان با هر گرایشی ، حق گرا باشند

    عماد افروغ ، نماینده مردم تهران آخرین موافق با طرح استیضاح بود. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس پرسید: در کجای دنیا در برابر آمار فزاینده سوانح و تلفات جانی و مالی این گونه موضع می گیرند که ما دومی باشیم . افروغ از نمایندگان خواست که به رغم گرایش های سیاسی ، حق گرا بوده و در جهت محقق شدن رابطه قدرت و مسوولیت و دادخواهی در برابر ریخته شدن خون مردم به ناحق ، منصفانه داوری کنند.

    ضعیف شدن ارکان وزارتخانه موجب
    از دست رفتن فرصتهای سازندگی می شود

    حسینعلی قاسم زاده ، اولین سخنران مخالف استیضاح وزیر راه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بود. وی در سخنان خود با بیان این که وزارت راه و ترابری یک وزارتخانه فنی و تخصصی است ، افزود: ضعیف شدن ارکان این وزارتخانه موجب از دست دادن فرصتهای سازندگی در زمینه زیربناها شده و زمینه ساز وضعیتی است که متاسفانه مدتی است گریبانگیر این وزارتخانه شده است . نماینده مردم بابل تصریح کرد: به نظر می رسد در این مدت کوتاه از سپری شدن عمر مجلس ، مراحل به صورت قانونی برای اعمال نظارت مجلس قبل از استیضاح همچون تذکر ، سوال ، تحقیق و تفحص ، پیگیری های فنی و تخصصی توسط کمیسیون ذی ربط و جلسات غیرعلنی و غیررسمی در موعد مقرر ، طی نشده است که بتوان از استیضاح به عنوان آخرین راهکار استفاده کرد.

    دفاعیات خرم

    احمد خرم در دفاع از خود در جلسه استیضاح ابتدا به تشریح مسیر روند استیضاح پرداخت و گفت : انتظار من از ابزارهای نظارتی این بود که از مسیری استفاده شود که از بالا تا پایین راه طی شود و یا از طریق کمیسیون و یا هر مرجع دیگری که مجلس تشخیص دهد، مرا بخواهند و دیدگاه ها و انتظارات مجلس هفتم را به بنده ارائه دهند و فرصتی چندین ماهه را هم برای تطبیق با این دیدگاه ها به بنده می دادند. وی افزود: در این فاصله 4 ماهه از عمر مجلس من 180 ملاقات با نمایندگان داشته ام و به بیش از 900 نامه دریافت شده را پاسخ دادم که نزدیک به 300 نامه آن در مسیر استانی درحال ارجاع است . خرم با اشاره به این که در 2 پروژه فرودگاه امام خمینی (ره) و آزادراه شمال ، تصمیم دولت را اتخاذ کرده است ، افزود: در فرودگاه امام (ره) وقتی تصمیم گرفتم کاری کنم ، لزومی بر انجام روال نبود ولی من همه مسیر را طی کردم . خرم درخصوص حادثه نیشابور از داغدیدگان این حادثه دلجویی کرد و ضمن پذیرش مسوولیت این حادثه گفت : من همان روز در صحنه حادثه حضور یافتم و آن را مدیریت کردم . وی گفت : در این حادثه 51واگن فرار کرد که بلافاصله پس از حادثه 2 قطار مسافربری از مسیر کنار کشیده شدند و واگن های فراری در کنار گذر پلی که سرعت مجاز عبور از آن 15 کیلومتر است ریزش کرده و آتش گرفتند. وی با اشاره به محتویات این واگن ها گفت : طبق مقررات واگن های باری را باید به هم ببندیم و علی القاعده این کار انجام شده بود و وقتی برای بررسی به منطقه رفتم از مسوولان و دستگاه های نظارتی نماینده خواستم و بازجویی ها و بازرسی ها انجام شد. وی تاکید کرد: این برای اولین بار است که در یک سانحه ، شبیه سازی شده و تمامی خسارات حادثه دیدگان پرداخت شد. وی گفت : در مورد سقوط توپولف هم در همین مجلس از ملت عذرخواهی کردم و مقایسه کردم که این حادثه 120 نفر کشته داشت ولی در جاده ها بیش از 20 هزار نفر کشته می شوند ولی کسی اهمیت نمی دهد که تنها همین بخش را پخش کردند و عذرخواهی اول و توضیح آخرم را که خواستار حساسیت در تمامی بخشهای راه و ترابری بودم هنگام پخش در تلویزیون قطع کردند که این دیگر به من ارتباطی ندارد. وی در ادامه دفاعیات خود به بحث سوانح هوایی اشاره کرد و گفت : از اول انقلاب تا سال 82 ، کل هواپیماهای مناسبی که خریداری شده است 14 فروند است . خرم گفت : در حال حاضر بیش از 1500 تقاطع و بیش از 500 نقطه حادثه خیز اصلاح و مابقی در دست اصلاح است و با سرعت این کار را انجام می دهیم . خرم در پاسخ به این سوال استیضاح که حیثیت ایران در فرودگاه امام (ره) را بر باد رفته عنوان کرده و در اختتامیه هم ریخت و پاش شده است ، افزود: در اختتامیه 3 هزار میهمان داشتیم که از بین آنها 300 نفر میهمان خارجی بودند که متاسفانه آنطور که شایسته نظام اسلامی است از آنها پذیرایی نشد و حیثیت کشور در مقابل آنها لکه دار شد. وزیر راه خاطرنشان کرد: فرودگاه امام (ره) غیرنظامی است و قانونا نظامی ها نمی توانند در مورد فرودگاه های نظامی دخالت کنند و طبق قانون تنها مرجعی که می تواند در این باره دخالت کند وزارت اطلاعات است که البته وزارت اطلاعات هم در مورد وضعیت و نحوه افتتاح و راه اندازی آن در جریان بود. خرم اضافه کرد: در مورد صهیونیست بودن یا نبودن شرکت تاو دبیرخانه شورای امنیت ملی اعلام کرده است که صهیونیست نیستند بلکه این شرکت به حزب عدالت و توسعه ترکیه که مسلمان هستند ، وابسته است.
    به اشتراک گذاری
    کد خبر : 668856684433743001
    برچسب‌ها :
    لینک کوتاه :

    ارسال نظر

    • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
    • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
    • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
    • 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود.
    تصویر امنیتی: