کارشناس مسائل سیاسی گفت: آنچه در لانه جاسوسی آمریکا در سال 58 به دست دانشجویان افتاد می توان گفت مجموعه ای از گویاترین متونی به شمار می روند که از آن می توان در جهت شناخت و نحوه عملکرد آمریکا در ایران و حتی منطقه اطلاعات قابل ملاحظه ای به اطلاع افکار عمومی رساند و در دسترس مردم قرارداد.
کد خبر: ۱۲۳۵۶۱۰
کدخدا خواندن آمریکا بخاطر فقر تاریخی است

به گزارش جام جم آنلاین، رهبر معظم انقلاب در مناسبت های مختلف نسبت به آموزش نسل جوان و آشنایی این نسل با وقایع مهم تاریخ انقلاب اسلامی تاکیدات ویژه ای داشتند. از جمله ایشان در بیاناتی خواهان درج وقایع مربوط به تسخیر لانه جاسوسی در کتب درسی شده بودند.

مطالبه ای که در 12 آبان سال 95 در دیدار با دانش آموزان و دانشجویان در قالب اعتراض به آموزش و پرورش بیان کردند:« بعد از آنکه جوانهای ما رفتند و این #لانه جاسوسی را تسخیر کردند و با زحمت زیاد توانستند کاغذهایی را که خرد شده بود، مدارکی را که در کاغذخردکن ریخته شده بود، گردآوری کنند، جمع کنند، به‌هم بچسبانند و به‌صورت کتاب دربیاورند، آن‌وقت معلوم شد که چه توطئه‌هایی هم در طول این مدّت در داخل سفارت آمریکا وجود داشته. این کتابها حدود هفتاد جلد است؛ شماها خوانده‌اید اینها را؟ چرا هیچ نشانی از مضامین برگزیده‌ی این کتابها در مجموعه‌ی مدارس ما، دبیرستان‌های ما، دانشگاه‌های ما نیست؟ چرا؟ این یکی از اعتراضهای من است. وزیر جدید محترم آموزش‌وپرورش(آبان ۱۳۹۵) اینجا در جلسه هستند؛ چرا اینها را داخل #کتاب های درسی قرار نمیدهید؟ چرا نمی گذارید #نسل _جوان ما، نسل جدید ما بفهمد و بداند که آمریکا با اینجا چه کرده و چه توطئه‌هایی زیر سر داشته است؟»

حال پس از گذشت چندسال بازهم خلاء این مطالبه در روند آمورشی در دانشگاه ها و مدارس کشور همچنان وجود دارد. به طور کلی وضعیت سنجی مباحث تاریخی به ویژه ایام ابتدای انقلاب و دفاع مقدس نشان می دهد کمبودهایی برای یادآوری ماهیت اصلی چنین وقایعی وجود دارد. اصل فراموش شدگی مباحث تاریخی باعث می شود تا دشمن با نفوذ در لایه¬ها و ساختارهای داخلی، به دنبال منحرف ساختن اذهان نسل های آینده باشد.

در همین زمینه حتی مشاهده شده که برخی از عناصر سیاسی دست به تحلیل های خلاف واقعی از حوادثی چون تسخیر لانه جاسوسی زده و آن را حرکتی اشتباه و خلاف منافع ملی ارزیابی می کنند.

چنین اقداماتی است که ضرورت تبیین دقیق تسخیر لانه جاسوسی را برای نسل جوان ایجاد ساخته است. در آستانه 13 آبان وبا توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب به بازخوانی اسناد لانه جاسوسی، با محمدصادق کوشکی؛ استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل سیاسی گفتگویی کرده ایم.

کوشکی درخصوص چرایی عدم به کارگیری اسناد لانه جاسوسی و بازگویی جزئیات واقعه تاریخی 13 آبان سال 58 به نوجوانان و جوانان گفت: فقط ملت ها و جوامعی تاریخ معاصرشان را به خوبی آموزش می دهند و آموزش دیده اند که به فضای تمدن سازی رسیده باشند؛ در غیراین صورت این دسته از جوامع در وضعیت تمدن سازی قرار نگرفته و درک صحیحی از تاریخ کشور خود و ارزش های مقدس میهن¬شان ندارند. از این رو به صورت جدی به دنبال آموزش و مطالعه تاریخ خود نیستند.

وی دراین باره افزود: متاسفانه ما نیز در بحث مطالعه و آموزش تاریخ معاصر به مردم کم کاری کرده ایم و کشور با چنین مشکل مهمی رو به رو است. به عبارتی می توان گفت عدم آموزشی و بی توجهی به تاریخ معاصر مردم ما را جزء دسته دومی قرار داده که در مسیر و جایگاه تمدن سازی قرار نگرفته اند. مطالعه تاریخ و توجه به پیشینه میهن نه تنها درخصوص رفتار و عملکرد آمریکایی ها بلکه در خصوص بسیاری از کشورهای سلطه گری چون انگلستان در ایران و سایر قدرت های خارجی مورد بی اعتنایی قرار گرفته است.

استاد دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: متاسفانه به وضوح می توان فهمید که مردم ما درک دقیق و روشنی از وضعیت کشور در دوران های تاریخی مختلف حتی از زمان قاجار و پهلوی نیز ندارند؛ چه برسد به سایر مواردی که متعلق به تاریخ این سرزمین است. مسوولان نیز همچنان به حساسیت آموزش های تاریخی واقف نشده اند و مردم هم به درستی نمی دانند چرا دانستن تاریخ و مطالعه تاریخ معاصر بسیار مهم و ضروری است و صد البته که اراده ای نیز در دولت برای بسترسازی چنین آموزش ها و آگاهی رسانی هایی وجود ندارد.

محمد صادق کوشکی درباره متون باقیمانده از تسخیر لانه جاسوسی گفت: قطعا تاریخ را می توان از خلال متون، نشانه ها و نمادها مورد کنکاش قرار داد. به عنوان نمونه درخصوص اسناد رسمی همانند آنچه در لانه جاسوسی در سال 58 به دست دانشجویان افتاد می توان گفت مجموعه ای از گویاترین متونی به شمار می روند که از آن می توان در جهت شناخت و نحوه عملکرد آمریکا در ایران و حتی منطقه اطلاعات قابل ملاحظه ای به اطلاع افکار عمومی رساند و در دسترس مردم قرارداد.

وی خاطر نشان کرد: این اسناد نشان دهنده حد و حدود آزادی آمریکایی ها درایران، تاثیر گذاری آنها بر قدرت و حکام وقت است که چگونه بدون هیچ محدودیتی درایران زندگی می کردند و هر آنچه می خواستن انجام می دادند. از همه مهمتر این اسناد نوع نگرش آنها به مردم ایران را بازگو می کند. اینکه چرا اسناد عملکردهای امریکا به معرض دید عموم گذاشته نمی شود یا بنا به فرموده مقام معظم رهبری در متون درسی گنجانده نمی شود، به دلیل حضور کسانی است که آمریکا را شیطان بزرگ نمی دانند، بلکه آمریکا را به دلیل فقر تاریخی کدخدا لقب داده اند! این مساله باعث شده که مسائلی که در لانه جاسوسی از خیانت های آمریکا به دست آمده هیچ گاه در قالب متن یا کتاب های درسی بلکه در قالب مجموعه های هنری اعم از سریال ها یا فیلم های تلویزیونی، سینما، تئاتر، سرود و...تولید و رسانه ای نشود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به طور قطع می توان گفت هیچ گاه شاهد ساخت یک مجموعه فاخر تلویزیونی یا انیمیشن ویژه کودکان و نوجوانان درخصوص شناخت جنایت های آمریکا و معرفی عملکرد لانه جاسوسی نبوده ایم. فقر تاریخی و نبود شناخت تاریخ معضل بزرگی است که مانع آگاهی بخشی به مردم شده تا در یک فضای بی طرف خود رابطه آمریکا با ایران را در تاریخ معاصر مورد نقد و بررسی قرار دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها