انواع جرثقیل بر اساس نوع طراحی، محل نصب و کاربرد آنها، از تنوع بالایی برخوردار هستند. در این نوشته می‌خواهیم شما را با پرکاربردترین آنها آشنا کنیم.
کد خبر: ۱۲۳۴۱۱۰
با انواع جرثقیل و کاربرد آنها آشنا شوید ، جرثقیل سقفی و بازویی

جرثقیل‌ها از پرکاربردترین ماشین‌آلات مورد استفاده در صنایع گوناگون و کارگاه‌های صنعتی هستند. این دستگاه‌ها انواع مختلفی داشته که هرکدام کاربرد خاص خود را دارند.

در یک دسته‌بندی کلی، جرثقیل‌ها را می‌توان به انواع جرثقیل سقفی، دروازه‌ای، بازویی و دیواری تقسیم کرد.

به‌طور کلی جرثقیل ماشینی برای حرکت دادن و جابه‌جایی اجسام سنگین است. همه ما این ماشین‌آلات را در حال کار روی پروژه‌های ساختمانی و شهری دیده‌ایم؛ اما جرثقیل‌ها انواع دیگری نیز دارند که در این نوشته می‌خواهیم شما را با آنها آشنا کنیم.

جرثقیل سقفی

به جرثقیل سقفی ، جرثقیل آویزی یا زنجیری نیز می‌گویند. جرثقیل سقفی در فضاهای کارگاه‌ها و کارخانه‌های مسقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماشین به کاربر اجازه می‌دهد تا در کمترین فضا، امکان جابجایی بار را تا بالاترین ارتفاع و بیشترین قدرت مانور داشته باشد. در این مدل، جرثقیل به تیرهای حمال متصل می‌شود و در راستای تیر، قابلیت حرکت دارد.

جرثقیل سقفی شامل دو مدل کلی یک پل و دو پل است. از نظر هزینه‌های ساخت، مدل یک پل دارای هزینه کمتری بوده و در سالن‌های کوچک قابلیت نصب بهتر و ساده‌تری دارد؛ اما در مقابل جرثقیل سقفی دو پل به دلیل راهروی انتخابی در بدنه جرثقیل، امکانات مانور بیشتری داشته و قابلیت‌های بیشتری را به کاربر ارائه می‌دهد. به عنوان مثال این جرثقیل اجازه حمل بار در ارتفاع بالا و به صورت عمودی را بهتر فراهم می‌کند.

جرثقیل دروازه‌ای

جرثقیل دروازه ‌ای نوع دیگری از این ماشین آلات است. اگر از دور به این ماشین نگاه کنید؛ دقیقا مانند یک دروازه و بر روی دو ستون شکل گرفته است. به دلیل همین ساختار نیز، جرثقیل دروازه‌ای می‌تواند هم در سالن‌های سرپوشیده و هم در فضاهای باز، در صورت نیاز مورد استفاده قرار بگیرد.

جرثقیل‌های دروازه‌ای نیز مانند مدل سقفی، دارای دو حالت تک پل و دو پل هستند. این تقسیم‌بندی بر اساس انواع تک پل و دو پل بالابر سیم‌بکسلی شکل گرفته است.

این ماشین‌آلات بر اساس نیاز در مکان‌ها و شرایط گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما استفاده از آنها برای جابجایی بارهای سنگین مانند کانتینرها در فضاهای باز مانند بنادر، کارگاه‌های سنگ شکنی و انبار فلزات و آهن‌آلات، بیشتر است.

همچنین نوعی جرثقیل به نام نیم‌دروازه‌ای وجود دارد، که دارای یکی از ستون‌های طرفین است. این مدل جرثقیل بیشتر در فضاهای باز و برای تخلیه بار مورد استفاده قرار می‌گیرد. جرثقیل دروازه‌ای در انواع کنسول دار، بدون کنسول، یک پل و دو پل طراحی و تولید می‌شود.

جرثقیل بازویی

جرثقیل بازویی از نظر ساختاری، شباهت زیادی به جرثقیل نیم‌دروازه‌ای دارد. این دستگاه انتخاب بسیار مناسبی برای فضاهای کوچک است که در آن نیازمند جرثقیل قلاب‌دار با قدرت مانور بالا هستید.

جرثقیل بازویی ماشینی بسیار کم هزینه و اقتصادی است که در فضاهای متنوع و با اهداف بسیار زیادی کاربرد دارد.

جرثقیل بازویی دارای نوع مفصل دار نیز هست؛ که اجازه مانور بیشتری در فضای نصب به شما می‌دهد.

جرثقیل دیواری

به زبان ساده، تفاوت این جرثقیل با انواع سقفی آن، در این است که این دستگاه با تکیه بر دیوار و در محور دیوار به حرکت درمی‌آید.

جرثقیل دیواری امکان استفاده بهینه‌تر از فضای سالن را به شما می‌دهد. این ماشین‌آلات با ظرفیت‌های حمل بار گوناگون و طول بازوی متفاوت ساخته می‌شوند.

به جز موارد گفته شده، انواع دیگری از جرثقیل نیز وجود دارد که کاربردهای خاص خود را دارند. جرثقیل‌های برجی، چرخ زنجیری، خودرو، کامیونی و... از این جمله هستند.

جهت خرید و کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت جرثقیل سپانو مراجعه نمایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها