وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: وضعیت متشنج منطقه خاورمیانه پیامد مستقیم سیاست های ضدایرانی آمریکا و متحدانش است.
کد خبر: ۱۲۱۸۰۳۹
وضعیت متشنج منطقه پیامد سیاست های ضدایرانی آمریکا است

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، سرگئی لاوروف در گفتگو با هفته نامه آرگیومنتی ایفاکتی که بامداد روز چهارشنبه منتشر شد، اظهار داشت: آمریکا قدرت نمایی می کند و کارزاری برای بی اعتبار کردن تهران راه انداخته و این کشور را به همه گناهان متهم می کند.

خبرنگار این هفته نامه سوال کرد: روابط با ایران از نظر ژئوپلیتیکی برای روسیه اهمیت دارد اما ایران بارها به خود اجازه داده اظهارات خصمانه علیه اسراییل بیان کند و این خصومت فقط در حرف نبوده است. در آن صورت موضع شما چه تفاوتی با مواضع اروپا در دهه ۳۰ میلادی قرن بیستم دارد که سیاست ضدشوروی آدولف هیتلر را تشویق کرد.

لاوروف گفت: روابط ما با ایران و اسراییل همانند روابط با سایر کشورهای خاورمیانه با ارزش است، سیاست خارجی روسیه چندوجهی است و در آن اصل دوستی علیه کشوری وجود ندارد.

وی افزود: در تماس با رهبری همه کشورهای منطقه شرکا را به سوی جستجوی راه حل های صلح آمیز برای مسائل بروز کرده و خودداری از شیوه های نظامی و تهدید برای بکارگیری آن تشویق و هدایت می کنیم.

لاوروف با اشاره به اتهامات آمریکا به ایران اظهار داشت: این رویکرد وضعیت خطرناکی را ایجاد می کند و برای شعله ور شدن آتش مناقشه فقط یک کبریت لازم است، مسئولیت برای پیامدهای فاجعه بار بر عهده آمریکا خواهد بود.

وی ادامه داد: آنچه که مربوط به وجه تاریخی مساله (تشبیه اوضاع کنونی به دوره اروپا قبل از جنگ دوم جهانی) می شود، تشبیه وضعیت قبل از جنگ اروپا در سالهای دهه ۳۰ میلادی با اوضاع کنونی خاورمیانه بی مورد است.

لاوروف گفت: همان طور که در تاریخ روایت شده نوئل چمبرلن نخست وزیر انگلیس و ادوارد دالادیه نخست وزیر فرانسه سعی کردن هیتلر را آرام کنند و ماشین جنگی هیتلر را علیه شوروی گسیل کنند، اما هیچ وضعیت مشابه این وضع در خاورمیانه دیده نمی شود.

وی ادامه داد: طرف ایرانی به طور منظم به ما علاقه مندی خود را برای برقراری ثبات منطقه ای از راه برقراری گفتگوها با همه کشورهای درگیر (اختلافات) ازجمله کشورهای عربی خلیج فارس اعلام می کند در همین حال مقام های ایرانی نداشتن هر گونه مقاصد جنگ طلبانه را مورد تاکید قرار می دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: به نوبه خود تدابیر برای کاهش تنش ها بکار می گیریم. نظریه تامین امنیت گروهی در حوزه خلیج فارس را که در آن حل تدریجی و مرحله به مرحله اوضاع مناقشه ای و اتخاذ تدابیر اعتمادسازی و کنترل پیش بینی شده را پیش می بریم و با شرکا برای حفظ توافق چندجانبه برای حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران همکاری می کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها