بررسی زمین لرزه های هفته گذشته

ثبت ۶۳ پس‌ لرزه در مسجدسلیمان

در هفته گذشته علاوه بر رخداد فوج لرزه‌ها در مسجد سلیمان استان خوزستان، در تنگ ارم استان بوشهر و دامغان استان سمنان زلزله‌هایی با بزرگای سه به ثبت رسید.
کد خبر: ۱۲۱۷۰۶۳
ثبت ۶۳ پس‌ لرزه در مسجدسلیمان

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، روز ۱۷ تیرماه زلزله‌ای به بزرگای ۵.۷ در مسجد سلیمان استان خوزستان رخ داد که تعداد پس لرزه‌های زلزله مسجدسلیمان به ۶۳ رخداد رسیده است که جانمایی این پس لرزه‌ها در تصویر ذیل آمده است.

پس لرزه‌های جدیدتر طیف قرمز و پس‌لرزه‌های قدیمی‌تر با طیف آبی نشان داده شده است:

تعداد پس‌لرزه‌های زلزله ۵.۷ مسجد سلیمان استان خوزستان

علاوه بر آن دامغان استان سمنان در هفته گذشته با زلزله‌های ۳.۲، ۳.۴ و ۳.۵ لرزید و به اعتقاد محققان این حوزه، محدوده شرق دامغان در مرز بین کوه و دشت که حد فاصل ارتفاعات البرز جنوبی از ایران مرکزی است، تحت تأثیر عوارض عمده تکتونیکی منطقه نظیر گسل‌ های آستانه، دامغان و عطاری به شدت تکتونیزه و لرزه‌زا است.

همچنین تنگ ارم استان بوشهر بعد از زلزله‌های ۲.۹ و ۲.۵، با زلزله‌هایی به بزرگای ۳.۳، ۲.۸، ۳ و ۳.۱ لرزید.

جزئیات زمین لرزه‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۱۵ تیر

در آستارا استان گیلان زلزله ۲.۹ رخ داد.

در راور استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۹ کیلومتری رخ داد. کانون این زمین‌ لرزه در ۲۴ کیلومتری راور، ۴۸ کیلومتری کوهبنان و ۵۳ کیلومتری کیانشهر این استان بوده است.

شنبه استان بوشهر نیز با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ لرزید. عمق این زمین لرزه در ۱۸ کیلومتری و کانون آن در ۲۱ کیلومتری شنبه استان بوشهر و ۳۵ کیلومتری دهرم و ۴۳ کیلومتری فراشبند استان فارس بوده گزارش شد.

دامغان استان سمنان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۸ کیلومتری را تجربه کرد. کانون این زمین‌لرزه در ۲۲ کیلومتری دامغان و ۳۱ کیلومتری دیباج استان سمنان و ۵۱ کیلومتری کیاسر استان مازندران بوده است.

یکشنبه ۱۶ تیر

بی رم استان فارس زلزله ۲.۸، چیتاب استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۵، قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله ۲.۹، هجدک استان کرمان زلزله ۲.۶، گریک استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۷ به ثبت رسید.

دامغان استان سمنان نیز با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۷ کیلومتری لرزید. کانون این زلزله در ۲۴ کیلومتری دامغان و ۳۴ کیلومتری دیباج استان سمنان و ۴۹ کیلومتری کیاسر استان مازندران بوده است.

دوشنبه ۱۷ تیر

در اهل استان فارس زلزله ۲.۹، کوهی‌خیل استان مازندران زلزله ۲.۶، ایذ استان خوزستان سه زلزله به بزرگای ۲.۶ و ۲.۹ و ۲.۵، سرجنگل استان سیستان و بلوچستان زلزله ۲.۹، نایبند استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۶ به ثبت رسید.

در مسجد سلیمان زلزله‌ای با بزرگای ۵.۷ در عمق ۱۷ کیلومتری رخ داد. کانون این زمین‌لرزه در ۱۹ کیلومتری مسجد سلیمان، ۲۹ کیلومتری قلعه خواجه و ۳۷ کیلومتری ایذه این استان بوده است.

سه زلزله ۳.۶ در عمق‌های ۱۴ و ۸ و ۹ کیلومتری، ۴ در عمق ۱۶ کیلومتری، ۴.۶ در عمق ۱۶ کیلومتری، ۳.۷ در عمق ۱۶ کیلومتری، ۳ در عمق ۲۱ کیلومتری، ۳.۷ در عمق ۲۷ کیلومتری، ۳.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری، ۳.۴ در عمق ۲۲ کیلومتری، دو زلزله ۲.۶، چهار زلزله ۲.۷، دو زلزله ۲.۵، ۲.۸ از دیگر رخدادهای این منطقه بوده است.

سه‌شنبه ۱۸ تیر

در مسجد سلیمان استان خوزستان زلزله‌های ۲.۸، ۲.۹، ۴.۱ در عمق ۹ کیلومتری رخ داد.

در ایذه استان خوزستان بعد از یک زلزله با بزرگای ۲.۵ زلزله دیگری با بزرگای ۳.۲ در عمق ۹ کیلومتری رخ داد. کانون این زمین‌ لرزه در ۳۱ کیلومتری ایذه ،۳۱ کیلومتری مسجد سلیمان، و ۳۵ کیلومتری قلعه تل این استان گزارش شد.

در کوهبنان استان کرمان زلزله ۲.۷، لنده استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۵، ایذه استان خوزستان دو زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

در نودان استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۱۲ کیلومتری رخ داد. کانون رومرکز این زمین‌لرزه در ۲۶ کیلومتری نودان، ۲۸ کیلومتری قائمیه و ۳۰ کیلومتری نورآباد این استان بوده است.

چهارشنبه ۱۹ تیر

چالان چولان استان لرستان با زمین‌ لرزه‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید.

کانون این زمین‌لرزه در ۱۴ کیلومتری چالان چولان و ۲۱ کیلومتری دورود استان لرستان و ۲۰ کیلومتری هندودر استان مرکزی گزارش شد. زلزله ۲.۵ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

هندودر استان مرکزی زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد. کانون این زمین لرزه در ۱۵ کیلومتری هندو در استان مرکزی و ۱۸ کیلومتری چالان چولان و ۲۵ کیلومتری دورود استان لرستان بوده است.

در مسجدسلیمان زلزله‌های ۲.۵، ۳.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید.

مال خلیفه استان چهارمحال و بختیاری زلزله‌های ۲.۶، ۲.۹، ۲.۸، ۲.۶ و ۲.۵، آبدانان استان ایلام زلزله ۲.۷، سیرچ استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۲.۵ را تجربه کردند.

در بندر چارک استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۸ کیلومتری رخ داد. کانون این زمین‌لرزه در ۳۳ کیلومتری بندر چارک، ۳۶ کیلومتری کوخرد و ۳۷ کیلومتری بندر لنگه این استان گزارش شد.

در محمله استان فارس زمین‌ لرزه‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۳ کیلومتری رخ داد. کانون این زلزله در ۱۸ کیلومتری محمله ،۲۲ کیلومتری خنج و ۳۰ کیلومتری علامرودشت این استان بوده است.

دامغان استان سمنان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد. کانون این زمین‌لرزه در ۳۱ کیلومتری دامغان و ۴۰ کیلومتری دیباج استان سمنان و ۴۳ کیلومتری کیاسر استان مازندران بوده است.

پنج‌شنبه ۲۰ تیر

مسجدسلیمان زلزله‌ های ۳.۲ در عمق ۱۲ کیلومتری، ۲.۷ گزارش شد.

در قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله‌ای به بزرگای ۳.۷ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد و کانون این زمین‌ لرزه در ۲۱ کیلومتری قصر شیرین و ۲۶ کیلومتری سرپل ذهاب استان کرمانشاه و ۲۲ کیلومتری خانقین عراق بوده است.

زلزله ۳ در عمق ۱۲ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

در راز استان خراسان شمالی زلزله ۲.۷، بجنورد استان خراسان شمالی زلزله ۲.۶، نجف شهر استان کرمان زلزله ۲.۷، بروجرد استان لرستان زلزله ۲.۷ و فراشبند استان فارس زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

در خنج استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۵ کیلومتری رخ داد و کانون رومرکزی این زمین‌لرزه در ۲۸ کیلومتری خنج، ۲۸ کیلومتری بی رم و ۳۴ کیلومتری محمله استان فارس بوده است.

جمعه ۲۱ تیر

فاریاب استان کرمان با زمین لرزه‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۸ کیلومتری لرزید. کانون این زلزله در ۴۰ کیلومتری فاریاب، ۵۵ کیلومتری جیرفت و ۵۸ کیلومتری عنبرآباد استان کرمان بوده است.

در تنگ ارم استان بوشهر بعد از زلزله‌های ۲.۹ و ۲.۵، زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۴ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۳ کیلومتری تنگ ارم، ۲۵ کیلومتری کلمه و ۳۶ کیلومتری برازجان این استان بوده است.

زلزله‌ های ۲.۸، ۳ در عمق ۱۳ کیلومتری و ۳.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

در این روز در هشتپر استان گیلان نیز زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها