نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با «جام جم آنلاین»:

آخوندی به شعارهایی که با آن‌ها رأی گرفت، عمل نکرد

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تأکید کرد:

رکود مسکن، رکود اشتغال را به دنبال دارد

اگر بازار مسکن، فعال شود در ادامه آن 70 عنوان شغل دیگر نیز ایجاد می‌شود و اگر این امر دچار رکود گردد 70نوع شغل نیز در پی آن دچار رکود می شوند.
کد خبر: ۱۱۷۳۰۶۵
رکود مسکن، رکود اشتغال را به دنبال دارد

با توجه به اینکه امسال شاهد رشد نامتعارف قیمت اجاره‌بهای مسکن در کشور بوده‌ایم بخشی از خریداران و مستاجران ما در سراسر کشور به خصوص در شهرهای بزرگ ایران از نقاط شمال شهر به مرکز و از مرکز به جنوب شهر کوچ کرده‌اند و با افزایش قیمت ملک در شهرهای بزرگ سبب استقبال از واحدهای فاقد متقاضی شد و گرانی بیش از حد مسکن باعث شد تا بخش مسکن دچار رکودی شود که احتمالا به این سادگی این مشکل حل نخواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن آقا نظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره بر اینکه بودجه عمرانی دولت نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته افزود:امسال با محدودیت‌هایی که بودجه با آن مواجه شد، دستگاه‌ها نمی‌دانند که آیا برنامه‌های سازمان برنامه‌وبودجه، روی صفحه کاغذ می‌ماند یا فرضاً برای آن برنامه خاص تخصیص داده می‌شود.در این بحث، واقعیت این است که اقتصاد ایران که امروز مقدار زیادی وابسته به درآمدهای نفتی است، با تحریم‌های کنونی مواجه شده و درنهایت، بانک مرکزی مجبور به ذخیره دلارهای نفتی به‌عنوان ذخیره احتیاطی، شده است و به همین دلیل مسکن نیز دچار نوسان قیمتی شد و این مهم با افزایش قیمت روبه‌رو گشت .

وی خاطرنشان کرد:بحث مسکن در ارتباط با آن سیاست‌هایی است که در بودجه در نظر گرفته می‌شود که بدان تخصیص یابد؛ یعنی اگر بانک‌ها بتوانند مبلغی را به متقاضیان مسکن تخصیص دهند، مسکن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ ولی وقتی‌که بانک در این زمینه ناتوان است، در بحث علمی نمی‌گنجد.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تبیین کرد: مسکن مهر در بعضی از مناطق پتانسیل تعمیم ضرورت‌هایی را داشت و به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت این مهم اندازه‌ای از رفاه به کسانی که توان تهیه مسکن را نداشتند، اعطا کرد و این امر در شهرهای متوسط و کوچک به‌اندازه زیادی نیز موفق بود.

آقا نظری اشاره کرد: در اینجا باید تأکید کنم که اگر بازار مسکن، فعال شود در ادامه آن 70 عنوان شغل دیگر نیز ایجاد می‌شود و اگر این امر دچار رکود گردد 70نوع شغل نیز در پی آن دچار رکود می‌گردد.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در انتها متذکر شد: این مهم در تمامی کشورها حاکم است که وقتی می‌خواهند اشتغال را فعال کنند، در مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند و این سرمایه‌گذاری بر اساس برنامه‌ای منظم و سازمان‌یافته نوشته و اجرایی می‌شود تا در آینده دچار رکود نشود و این امر به اینکه همواره این بازار فعال باشد، کمک بسزایی می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها