عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بابیان اینکه ساختار ضعیف و بسیار تبعیض‌آمیزی بر پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای حاکم است، گفت: ساختار فعلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید اصلاح شود چون آن‌ها در طول بازرسی‌های خود از مراکز هسته‌ای ایران عدم امانت‌داری خود را در درز اطلاعات محرمانه ایران ثابت کردند.
کد خبر: ۱۱۷۱۹۲۹
شورای امنیت، اسراییل را سر میز NPT بنشاند/آژانس جواب دهد؛چرا اطلاعات بازرسی از سایت‌های ایران در نشریات آمریکایی درج می‌شود

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین با اشاره به امضای پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و توسط ایران در قبل از انقلاب و تمدید آن پس از انقلاب اسلامی گفت: کشورهایی که به این موافقت‌نامه پیوستند در اصل متعهد می‌شوند از هرگونه ساخت، انباشت و اشاعه بمب اتمی اجتناب کنند و ازآنجایی‌که جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای از ابتدا نبوده و نیست پیمان مذکور را در سال 75 به امضا رساند و درواقع پایبندی خود به این معاهده را مجدداً تمدید کرد.

وی افزود: ایران تنها کشوری است در دنیا که افزون بر پایبندی به این تعهد و سایر مفاد الحاقی به آن از ممنوعیت شرعی فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر عدم ساخت و بکار گیری بمب هسته‌ای برخوردار است و لذا مطابق دین مبین اسلام و نظر صریح رهبری انقلاب این قبل برنامه‌های غیر صلح‌آمیز حرام اعلام‌شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: طبق ماده ششم پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای کشورهای دارنده بمب هسته‌ای باید به‌تدریج به سمت کم کردن آزمایش‌های جدید و کاهش تسلیحات اتمی خود بروند درحالی‌که این کشورها و در رأس همه آن‌ها ایالات‌متحده آمریکا جنگ‌افزارها و بمب‌های هسته‌ای نسل جدید را هم تولید و هم آزمایش می‌کند و عملاً با این اقدام فلسفه وجودی ان پی تی را زیر سؤال برده و کارآمدی آن را در راستای صلح جهانی به‌شدت زیر سؤال برده است.

وی در ادامه با نگاهی به رویکرد تبعیض‌آمیز در ان پی تی به کشورهایی که همچنان به این کنوانسیون نپیوسته‌اند اشاره و کرد و گفت: دولت‌های هند و پاکستان در عمل مجهز به سلاح هسته‌ای هستند و این وسیله مخرب را در کشور خود تولید کرده‌اند. این مسئله بیانگر ساختار ضعیف ان پی تی در مقام نظارت و اجراست و این رویکرد تبعیض‌آمیز متولیان انعقاد این پیمان نشان می‌دهد، ان پی تی نتوانسته کشورهایی که به آن نپیوسته‌اند را در برابر جامعه جهانی پاسخگو کند. بنابراین به نظر می‌رسد این الزام را شورای امنیت سازمان ملل متحد به لحاظ رسالت ماهوی خود و مسئولیتی که در راستای تأمین امنیت جهانی بر عهده دارد بستری را فراهم کند تا طی یک قطعنامه رسمی، به‌عنوان نمونه رژیمی همچون اسراییل که ان پی تی را نپذیرفته سایت‌های مخفی هسته‌ای خود را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی قرار دهد تا بازرسی‌های شوند.

بروجردی دراین‌باره گفت: در حال حاضر اسراییل بیش از 200کلاهک هسته‌ای را در اختیار دارد و عملاً به کانون ناامنی و خطر منطقه خاورمیانه و جهان تبدیل‌شده است. بنابراین بازنگری در مفاد ان پی تی از ضروریات امروز این معاهده بین‌المللی بشمار می‌آید.

وی در پایان در خصوص اینکه طبق اسناد و شواهد چرا بازرسان آژانس در طول سرکشی‌های خود از سایت‌های هسته‌ای ایران امانت‌دار نبوده و به‌نوعی اطلاعات محرمانه ما را به بیرون درز کرده‌اند،ابزار کرد: این مسئله واقعیتی است که باید آژانس در برابر آن پاسخگو باشد و ما هم جز معترضان این مسئله هستیم. دلیلی ندارد گزارش‌هایی که آن‌ها از مراکز هسته‌ای ما تهیه‌کرده‌اند و باید محرمانه باقی می‌ماند در برخی از نشریات آمریکایی صهیونیستی درج شود. لذا این مسئله حکایت از عدم امانت‌داری آژانس دارد و نشان می‌دهد ساختار حاکم بر این سازمان هم باید به طرز مطلوبی تعدیل گردد.

بروجردی افزود: بحث عدم امانت‌داری آژانس در طول بازرسی خود از مراکز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران باید از طریق دولت و وزارت امور خارجه مورد پیگیری قرار گیرد.

محمدرضا شجاعیان/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها