مشاور پیشین وزیر امور خارجه و دیپلمات سابق جمهوری اسلامی ایران با بررسی علل شکل‌گیری حادثه 11 سپتامبر به اهداف ایران هراسانه دولت و مجلس ایالات‌متحده بعدازاین واقعه پرداخت.
کد خبر: ۱۱۶۳۹۱۸
بعد از 11 سپتامبر واشنگتن جنگ تمدنی علیه ایران به راه انداخته/ دوگانگی مجلس آمریکا در قانون جاستا

حسین شیخ‌الاسلام در گفت‌وگو با جام جم آنلاین بابیان اینکه 15 تبعه سعودی، 2 شهروند اماراتی، 1 فرد لبنانی و 1 شهروند مصری از 19 عضو القاعده دخیل در حملات 11 سپتامبر نقش مستقیم در این اقدام تروریستی داشتند، اظهار کرد: این مسئله نشان‌دهنده آن است که واقعاً چه حکومتی و با چه تفکری صحنه‌گردان پشت پرده این حملات بوده است. در آن مقطع سازمان تروریستی القاعده از دل افغان‌های عرب و اندیشه طالبان بیرون آمد. طالبان با حمایت همه‌جانبه آمریکا – عربستان و امارت عربی متحده در منطقه رشد و توسعه پیدا کرده بود. در اصل نظریه‌پردازی تندروانه و افراط‌گرایانه طالبان و القاعده در اتاق‌های فکر این سه کشور باهدف ایجاد جنگ و آشوب در منطقه و اختلاف‌افکنی میان شیعه و سنی صورت گرفت و باید این تفکر علیه اسلام واقعی در یک رخداد مهم و دامنه‌داری چون حملات یازده سپتامبر کارکرد خود را برای صهیونیست‌ها و جریان وهابیت سعودی نشان می‌داد.
وی انفجار پی‌درپی برج‌های تجارت جهانی و قسمتی از ساختمان پنتاگون در جریان حملات انتحاری القاعده به خاک آمریکا ضربه‌ای مهلک بر پیکره امنیت ملی و سیاست خارجی واشنگتن برشمرد و افزود: پس از سال‌ها گروهی که آمریکایی‌ها با دست خود علیه تارو مار کردن مسلمانان ایجاد کرده بودند علیه خود آن‌ها بکار گرفته شد. ملت آمریکا شاهد سوختن بیش از 3 هزار کارمند در روز 11 سپتامبر به علت برخورد تعدادی هواپیمای ربوده‌شده توسط القاعده بودند. بعد از واقعه تمام نهادهای امنیتی آمریکا و سازمان سیا نزد افکار عمومی و خود دولت آمریکا بشدت تحت‌فشار بودند و این سؤال برای شهروندان آمریکایی هنوز هم وجود دارد که چطور ممکن است چند فروند هواپیما باوجود حلقه‌های متعدد امنیتی ربوده‌شده و سپس پرفراز حریم هوایی کشورشان به پرواز درآیند و بعد به مهم‌ترین مراکز اقتصادی دنیا برخورد کنند.
وی با تأکید بر اینکه قاعده سیاست‌های مرموزانه آمریکا نشان می‌دهد، هر سازمان مخربی که توسط آن‌ها تأسیس‌شده ارتباط نزدیکی با دستگاه‌های امنیتی داخل آمریکا دارند، تصریح کرد: تا قبل از واقعه 11 سپتامبر در بین گروه‌ها و سازمان‌های مختلف امنیتی جاسوسی آمریکا جنگ قدرت در میان و با شدت گرفتن این منازعات هر طیفی به دنبال افزایش دامنه نفوذ خود در جامعه بود و تلاش می‌کرد در این خصوص از مجلس سنا در قالب مصوبه اختیارات جدیدی بگیرد به موازات این تحولات، احزاب همسو با سازمان اطلاعاتی هم در پی کسب این‌گونه اختیارت بودند. ازاین‌رو ما شاهد بودیم بعد از حملات سال 2001 طیف وسیعی از اختیارات ازجمله شنود نامحدود مکالمات تلفنی شهروندان به بهانه مبارزه با تروریسم و اقدامات خرابکارانه به نهادهای امنیتی واگذار شد.
شیخ‌الاسلام خاطرنشان کرد: مستقل از اینکه آیا مقامات آمریکایی با حادثه برج‌های تجارت جهانی رابطه داشته‌اند یا خیر، آنچه مسلم است این رخداد دست‌مایه‌ای برای نفوذ و دسترسی دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در زندگی خصوصی شهروندان شد و زمینه را برای جاسوسی بیشتر عناصر امنیتی در زندگی مردم بیش از گذشته فراهم می‌آورد. از این‌ور بخش بزرگی از افکار عمومی و کارشناسان مستقل در آمریکا و دیگر نقاط جهان همچنان به حادثه یازده سپتامبر به‌عنوان یک توطئه نگاه می‌کنند که رد پای سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا در آن دیده می‌شود.

دیپلمات سابق کشورمان در سوریه در خصوص اینکه چرا باوجود مشخص شدن نقش عربستان در حملات 11 سپتامبر دولت آمریکا و خزانه‌داری این کشور به بهانه‌های مختلف پرداخت غرامت به بازماندگان را متوجه ایران می‌داند، گفت: همان‌طور که در بالا اشاره شد هدف اصلی از ظهور القاعده مقابله افراط‌گرایانه با اسلام واقعی بود و نه اسلام متحجر و تندرو. این اسلام واقعی با پیروزی انقلاب اسلامی توسط حضرت امام در ایران پایه‌گذاری شد و تمدن جدیدی را بیان نهاد. ازاین‌رو دولت آمریکا برای تخریب چهره این تمدن اسلامی با تهمت زدن به جمهوری اسلامی تلاش می‌کند کلیت اسلام را نزد شهروندان خود زیر سؤال ببرد. در مقابل چون خاندان بن‌لادن سرکرده القاعده و فرمانده اصلی 11 سپتامبر که در عربستان از منتقدین و متمولین که اتفاقاً از حساب‌های بانکی در آمریکا برخوردارند باید در حاشیه امینت کاخ سفید قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه تمدن جدید اسلامی ایران باگذشت چهل سال سدی محکم در برابر نظام لیبرال دموکراسی غرب و آمریکا به وجود آورده است، ادامه داد: آمریکا سرخورده از یک شکست تمدنی در قبال ایران تلاش دارد به بهانه‌های مختلف ازجمله ادعای واهی حمایت جمهوری اسلامی ایران به ما ضربه زد و با غارت اموال بلوکه‌شده کشورمان در آمریکا درصدد فشارهای مالی و اقتصادی به ایران است.

شیخ‌الاسلام تأکید کرد: گرچه قانون موسوم به جاستا عربستان سعودی را در جریان حملات 11 سپتامبر مجرم شناخته است، لیکن به شما عرض می‌کنم مجلس و سنای امریکا دخالتی در اجرای و شکل‌گیری سیاست خارجی ندارد و اما مشخصاً در رابطه با ایران این کنگره آمریکاست که سیاست خارجی دولت را اداره می‌کند و این نشان از نیت خصمانه مقامات و نمایندگان آمریکایی علیه ایران دارد. آن‌ها برای اعمال فشار همه‌جانبه به ایران تمام نیروی خود را بسیج کرده‌اند و با قانون‌گذاری‌های متعدد سعی می‌کند پیروز شود.
محمدرضا شجاعیان/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها