یک بوم شناس و فعال محیط زیست در گفت و گو با جام جم آنلاین:

نیازمند وضع قوانین جدیدتر برای مدیریت بحران آب هستیم

یک بوم شناس و فعال محیط زیست گفت: تنها راه پیشگیری از به هدر رفتن آب، بهبود سیستم های آبیاری در بخش کشاورزی است.
کد خبر: ۱۱۵۰۲۲۶
نیازمند وضع قوانین جدیدتر برای مدیریت بحران آب هستیم

دکتر اسماعیل کهرم فعال محیط زیست و مشاور سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: ایران در کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد و در حدود یک سوم معدل دنیا آب دریافت می کند. همچنین در حدود 8 سال است که کشور درگیر خشکسالی شده و علاوه بر آن مدیریت صحیحی از منابع آب نداشتیم.

به گفته وی، امروزه کمبود آب شرب و چگونگی تامین آن یکی از مسائل مهم و اساسی کشورهایی است بر روی کمربند خشک زمین قرار دارند. موضوع آب با توجه به شرایط خشکسالی شدیدی که کشور را فرا گرفته است، نیاز به وضع و اعمال قوانین جدی تری دارد.

کهرم در ادامه افزود: از 2500 سال پیش سیستم آبیاری ایران تغییر چندانی نکرده است که این امر موجب مصرف 92 درصد آب در بخش کشاورزی شده است، لذا باید روش استفاده از آب شرب را تغییر دهیم و در بخش کشاورزی از از روش های قطره ای و بارانی استفاده کنیم بلکه به بحران کم آبی کمک کرده باشیم.
این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: اگر معدل جهانی دریافت آب 850میلیون ‌لیتر متر‌مکعب باشد، در ایران کمتر از 250‌میلیون لیتر مترمکعب آب دریافت می‌کنیم. دریاچه ارومیه ، 7/5‌میلیارد مترمکعب در سال آب دریافت می‌کند. بنابراین این دریاچه نباید خشک باشد و در اوج سال ‌های کم‌آبی میزان زمین‌ های زیرکشت را از 350‌هزار هکتار به 750‌هزار هکتار افزایش دادیم و زمین‌های زراعی و دامپروری‌های فراوان در امتداد رودها به وجود آمده است.

عضو صندوق جهانی طبیعت یادآور شد: حدودا 420‌میلیارد مکعب در سال آب به صورت بارش برف و باران در ایران سرازیر می‌شود که تنها از 120‌میلیارد مترمکعب آن استفاده می‌کنیم و از این مقدار 30‌میلیارد مترمکعب آن تبخیر شده و 92 درصد از این مقدار صرف کشاورزی، 5 درصد صرف صنعت و مابقی آب شرب. اگر صرفه‌‌جویی صد درصدی مصرف آب در منازل داشته باشیم با توجه به سهم سه‌درصدی مصرف آب در منازل تنها 30‌درصد صرفه‌جویی کرده‌ایم.

وی افزود: در دولت یازدهم گفته شد 40 درصد از آب کشاورزی به دریاچه ارومیه داده می‌شود و سیستم‌های آبیاری کشاورزی با استفاده از روش‌های آبیاری بارانی، قطره‌ای و ... تغییر خواهد کرد که متاسفانه این اقدام هیچگاه عملی نشد.

به گفته مشاور سازمان حفاظت محیط زیست، تنها راهکار متوقف سازی کاهش منابع آبی با توجه به کمبود بارش ها در کشور این است در بخش کشاورزی باید از روش های آبیاری قطره ای و بارانی برای تولید محصولات استفاده کرد تا میزان آب مصرفی این بخش را به حداقل رساند.

کهرم افزود: گفته معاون اول رئیس جمهور مبنی بر این که لازم باشد برای احیای دریاچه ارومیه، از خارج کشور آب وارد می‌کنیم؛ بی شک غیر معقول است چرا که دریاچه وان که در 70 کیلومتری دریاچه ارومیه قرار دارد حتی یک قطره آب به ما نمیدهد ایشان چگونه می خواهند این کار غیر ممکن را انجام دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها