از سوی مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش

برنامه امتحانات نهایی شهریور ماه اعلام شد

پژوهش‌های زیادی ثابت کرده است که اگر دانش‌آموزان و دانشجویان بدانند در فصل امتحانات چه نکاتی را رعایت کنند، به آنها کمک می‌کند تا با موفقیت هرچه بیشتر این فصل را پشت سر بگذارند.
کد خبر: ۱۱۴۷۳۹۳
نکاتی ضروری در فصل امتحانات

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، برای دانش‌آموزان و دانشجویانی که یک سال تحصیلی تلاش کردند، شروع ماه خرداد اتفاق مهمی‌ است که نتیجه‌اش به آنها نشان می‌دهد در طول این یک سال چقدر موفق عمل کرده‌اند.

فصل امتحانات برای هر دانش‌آموز و دانشجویی همراه با نگرانی‌ها و اضطراب‌هایی است که اگر بداند بهتر است چه کاری انجام بدهد و چه چیزی بخورد، می‌تواند این نگرانی را به حداقل برساند.

در این گزارش به بخور نخورهای شب امتحان و راه‌کارهای شب امتحان می‌پردازیم:

1. خودداری از به کار بردن جملات منفی در شب امتحان

یادگیری تمام مطالب درسی و امتحانی را به شب امتحان موکول نکنید؛ چون فشرده خوانی موجب سپردن مطالب به حافظه کوتاه مدت می‌شود و این باعث می‌شود که مطالب به سرعت از یاد برود.

2. افزایش انرژی بدن با مصرف کربوهیدرات

به گفته پژوهشگران هاروارد، مصرف برنج، سیب زمینی آب پز، حبوبات، ماکارانی و نان در زمان امتحانات بدن دانش‌آموزان و دانشجویان را از بروز آسیب‌های روحی و روانی ایمن می‌کند؛ مصرف این میوه‌ها در شب یا روز امتحان باعث تمرکز زیاد در دروس امتحانی می‌شود.

3. جلوگیری از گرسنگی با خوردن تمام وعده‌های غذایی

کارشناسان سی‌دی‌سی می‌گویند: «مصرف سه وعده غذایی و میان وعده در ایام امتحانات از بروز استرس، بی‌خوابی و کم خونی دانش‌آموزان و دانشجویان جلوگیری می‌کند».

4. معجزه تخم مرغ در شب‌های امتحان

محققان دانشگاه لندن می‌گویند: تخم مرغ سرشار از ماده کولین است و مصرف این ماده غذایی باعث افزایش قدرت حافظه افراد می‌شود؛ لازم است که دانش‌آموزان و دانشجویان از مصرف این ماده غذایی غافل نشوند.

5. معجزه نوشیدن آب

نوشیدن آب در شب‌های امتحان باعث سلامت قلب، مغز، افزایش انرژی و رفع خستگی عضلات می‌شود.

کارشناسان بهداشتی باور دارند، همراه داشتن آب در جلسه امتحان، به اندازه همراه داشتن مداد و خودکار لازم و ضروری است.

تحقیقات نشان داده است، هنگامی که دانشجو در جلسه امتحان مطلبی را فراموش می‌کند، نوشیدن آب می‌تواند به یادآوری مجدد کمک کند.

همچنین، افرادی که به میزان کافی آب می‌نوشند تمرکز بهتری در فعالیت‌های فکری دارند و انجام فعالیت‌های بدنی به خصوص در صبحگاه، استرس را کم و خون‌رسانی به مغز را زیاد کرده و سبب آرامش می‌شود.

6. لزوم مصرف میوه

میوه‌ها به عملکرد بهتر مغز کمک می‌کنند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود در ایام امتحان‌ها میوه‌هایی مانند سیب، پرتقال و موز در برنامه غذایی دانش‌آموزان باشد.

7. شکلات تلخ

پژوهش‌های محققان در دانشگاه سوئد مشخص کرده است، شکلات تلخ با داشتن کافئین و آنتی ‌اکسیدان فراوان،‌ ماده غذایی خوبی برای تقویت مغز محسوب می ‌شود.

علاوه براین، شکلات تلخ به علت افزایش سرتونین در مغز باعث ایجاد احساس شادی، آرامش و اطمینان در دانش ‌آموز نیز می ‌شود.

8. تقویت حافظه با نوشیدن قهوه

به گفته محققان دانشگاه میشیگان آمریکا،‌ نوشیدن قهوه نه تنها انرژی را افزایش می‌‌دهد بلکه نوشیدن نوع خوب آن باعث می‌شود توانایی‌های حافظه کوتاه مدت دانش‌آموز و دانشجو تقویت شود.

9. حذف مواد شیرینی در ایام امتحانات

محققان دانشگاه هاروارد تأکید می‌کنند:‌ مصرف مواد غذایی شیرین در وعده صبحانه قدرت یادگیری دانش آموزان و دانشجویان را در طول روز کاهش می‌دهد؛ به همین دلیل بهتر است مواد قندی در ایام امتحانات حذف شوند.

10. افزایش تمرکز با ساماندهی میز مطالعه

دانشمندان دانشگاه پرینستون دریافته‌اند، ساماندهی میز و اتاق مطالعه و منظم کردن اتاق می‌تواند سبب افزایش تمرکز افراد به ویژه به هنگام درس خواندن شود.

کم کردن حرارت و درس خواندن در محیط کمی سرد نیز می‌تواند سبب تقویت سطح هوشیاری و یادگیری مطالب شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها