این عملیات با رمز یا ابوالفضل العباس (ع) در محور سومار به صورت نیمه‌گسترده با همکاری سپاه و ارتش به اجرا درآمد.
کد خبر: ۱۱۳۹۴۲۲
عملیات مسلم بن عقیل؛ گرفتن امتیاز از دشمن

هدف از انجام عملیات مسلم بن عقیل، تصرف همه ارتفاعات مشرف بر شهر مندلی عراق بود. این منطقه با توجه به توقف و ناکامی در عملیات رمضان در شرق بصره و شیوهای که برای حمله از مناطق کوهستانی اتخاذ شده بود، انتخاب شد تا نقاط قوت و ضعف نیروهای هر دو طرف برای جنگ کوهستانی به دست آید. هدف دوم تامین مرزهای جبهه میانی، آزادسازی بخشی از خاک ایران و پس زدن عراق از غرب شهر سومار بود .

در مرحله نخست این عملیات، نیروهای ایرانی بخوبی پیش رفتند و در مرحله بعدی از سرعت پیشرویشان کاسته و با وجود پاتکهای سنگین دشمن، سرانجام مواضع فتح شده تثبیت شد.

در این عملیات که به مدت هفت روز و در دو مرحله انجام شد، 150 کیلومتر مربع از خاک ایران آزاد و حدود 30 کیلومتر مربع از خاک عراق تصرف شد. نیروهای خودی ضمن تامین دشت سومار، روی ارتفاعات گیسکه و کهنه ریگ مستقر و بر تنگههای مرزی مسلط شدند .

شهر مندلی نیز در دید و تیررس آنان قرار گرفت و امکان پیشروی به عمق خاک عراق فراهم و آسان شد. نیروهای عراقی در جریان این عملیات و پاتکهای خود 4275 نفر کشته و زخمی به جا گذاشتند.

همچنین یک دستگاه رادار، یک دستگاه ردیاب صوتی توپخانه، سه دستگاه بولدوزر و بولدوزر دی-8 و چند قبضه توپ صد میلیمتری آنان به غنیمت نیروهای ایرانی درآمد و 79 دستگاه تانک و نفربر از جمله چند دستگاه تانک پیشرفته، 20 دستگاه خودرو، سه دستگاه لودر و سه قبضه کاتیوشا به همراه هفت فروند هواپیمای دشمن منهدم و ساقط شد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها