در گفت‌و گو با جام جم آنلاین مطرح شد

ماجرای خرید دستگاه هواشناسی از فرانسه به کجا رسید؟

معاون فنی و شبکه ای ایستگاه های هواشناسی، اولویت بخشیدن رسمی به پروژه های داخلی را وظیفه ملی و سازمانی خواند همچنین پیش بینی زمان وقوع سیل و طوفان ناگهانی را لازم و مدت زمان انتظار برای پیشرفت داخلی را درست ندانست زیراکه باید برای پیش بینی این حوادث در برابر مردم پاسخگو بود.
کد خبر: ۱۱۳۷۱۳۱
ماجرای خرید دستگاه هواشناسی از فرانسه به کجا رسید؟

ابراهیم میرزایی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین درباره پروژه تقویت سامانه های هشدار و خدمات اقلیمی جهت تجهیز سازمان هواشناسی کشور گفت: برنامه بلند مدتی جهت توسعه سازمان در 15 سال پیش شروع شد که بخش‌هایی از آن در سال‌های گذشته اجرا شده است اما پس از طوفان سال 1393 در اولویت جدی قرار گرفت؛ به همین علت پروژه تقویت سامانه های هشدار و خدمات اقلیمی را طراحی کردیم که بر مبنای نیازهای روز سازمان و نیز دستاوردهای روز جهانی در موضوع هواشناسی را شامل می شود.

وی با اشاره بر ضرورت استفاده از این پروژه بیان داشت: این پروژه برای اطلاع‌رسانی و هشدار در ارتباط با وقوع مخاطره های جوی است که می‌تواند برای زندگی روزمره مردم، فعالان اقتصادی، صنعتی، حمل و نقل و کشاورزی بسیار خطر‌ساز باشد، تا بتوانیم پیش آگاهی‌های مورد نیاز را بدون از دست رفتن زمان اطلاع‌رسانی کنیم.

معاون فنی و شبکه ای ایستگاه های هواشناسی درباره چگونگی خرید این پروژه و راه اندارپزی آن گفت: هدف از طراحی این پروژه پاسخ دادن به نیازها در سطح استانداردهای جهانی بود، مذاکرات راه اندازی این پروژه انجام و شرح خدمات آن نیز تهیه شده است و در شرف نهایی سازی می باشد. برای انجام خدمات عملیاتی و به روز نیاز است تا به حداقل یک مرجع علمی و اجرایی دنیا متصل باشیم و از اطلاعات آن استفاده کنیم.

میرزایی در ادامه اظهار کرد: در هواشناسی داده ها محلی نیستند و داده های اصلی در شبکه جهانی توزیع می شود و به دلیل جابجایی توده های هوا، باید به داده های هواشناسی در سطح جهان متصل باشیم تا بتوانیم خدمات خوبی را نیز ارائه دهیم بنابراین مجبور به استفاده از دانش و داده های جهانی هستیم.

وی با اشاره به فعالیت تنها 4 الی 5 مرکز فعال هواشناسی در سطح هواشناسی های ملی جامع و جهانی برای ارائه خدمات گفت: اطلاعات مورد نیاز باید از مراکز فوق تامین شود، با توجه به شرایط سیاسی و ارتباطات بین المللی کشور، استعلام هایی از کشورهای اروپایی پیشرو در این زمینه گرفته شد و در نهایت بنابر نیازهای کشورمان، هواشناسی فرانسه که یکی از 3 مرکز برتر دنیا در این سطح است برگزیده شد.

معاون فنی و شبکه ای ایستگاه های هواشناسی ادامه داد: این مرکز در کنار توانمندی هواشناسی، در سطح تجاری نیز سامانه های مورد نیاز در بخش هواشناسی را برای سرویس گیرنده های مختلف تهیه و ارائه می کند.

میرزایی درمورد زمان بستن این قرارداد با شرکت هواشناسی فرانسوی اظهار داشت: با توجه به سابقه خوب این مرکز هواشناسی فرانسوی و نیز استفاده مرکز هواشناسی کشورمان از سامانه های آن، اجرای این پروژه در دستور کار قرار گرفته و شرح خدمات و مفاد آن نیز تهیه شده است و در حال اخذ مجوزهای نهایی از مراجع نظارتی و تصمیم گیری است .

وی ادامه داد: اجرای قسمت های مختلف این پروژه در طول 3 سال پیش بینی شده است و سامانه جامعی برای دریافت، تحلیل، پردازش داده های هواشناسی، تولید محصول و نیز اطلاع رسانی است تا استاندارهای روز دنیا را در هواشناسی کشور داشته باشیم.

معاون فنی و شبکه ای ایستگاه های هواشناسی، با اشاره به توانمندیهای داخل کشور در مورد پیش بینی هواشناسی و نیز بکارگیری از پروژه های داخلی تاکید کرد: بر اساس نیازمندی های مرکز هواشناسی کشور، سامانه و مشخصاتی اعلام شده است ؛ طرح جامع هواشناسی در 14 بخش بوده که حدود 6 الی 7 بخش آن انجام شده است، برای اینکه پروژه به کارایی کامل برسد و اجرا گردد نیازمند تکمیل بخش های باقیمانده آن هستیم.

وی در ادامه گفت: هیچ یک از بخش ها مانعی برای یکدیگر نیستند، توسط به کارگیری از پروژه داخلی بانک اطلاعاتی و داده های هواشناسی به روز شد و در حال بهره برداری از آن هستیم؛ این پروژه جدید مکمل بخش های دیگر سازمان خواهد بود تا بتوانیم خدمات مطلوبی را ارائه دهیم؛ طرح جامع هواشناسی کشور بخش های دیگری هم دارد که در آینده باید تکمیل شود تا به جامعیت کامل برسد.

میرزایی تاکید کرد: با شناختی که از بازار داخلی کشور داریم برای این سطحی که در حال اجرا شدن است، هیچ نرم افزار داخلی وجود ندارد؛ در این مقوله از سطح جامع هواشناسی، اگر نرم افزار داخلی باشد به طور قطع سازمان هواشناسی برای همکاری اعلام آمادگی می کند.

معاون فنی و شبکه ای ایستگاه های هواشناسی کشور تاکید کرد: بخش هایی از 14 بخش جامع توسط شرکت های داخلی آماده و اجرا می شود، بیش از 10 شرکت نرم افزاری در سازمان فعال هستند و پروژه جدید مکمل بخش های دیگر است.

وی درباره ضرورت اجرای این پروژه تاکید کرد: با اجرای پروژه جدید بازه های پیش بینی وضع هوا و ابزارها در این زمینه توسعه پیدا خواهد کرد و با توجه به اینکه در حال حاضر بازه زمانی برای پیش بینی هوا طی 24 است، با کمک این پروژه زمان پیش بینی وضع هوا به بازه زمانی حداقل نیم ساعت خواهد رسید همچنین با کمک این ابراز پیش بینی به روز، در بازه زمانی کم و با کیفیت بالا در فرمت های مختلف خواهیم داشت تا بتوانیم فعالان مختلف در جامعه را پوشش دهیم.

میرزایی با اشاره به زمان اجرای این پروژه گفت: شروع این پروژه برای بهار امسال برنامه ریزی شده است که 2 تا 3 سال روند اجرایی آن طول می‌کشد، البته قسمت های مهم و اصلی این پروژه پس از 6 تا 9 ماه به بهره برداری می رسد و سپس فازهای تکمیلی آن در طول 2 سال پیاده سازی خواهد شد.

وی پشتیبانی این پروژه از سوی شرکت فرانسوی را 10 سال اعلام کرد و گفت: پشتیبانی از نکات مثبت یک مجموعه است و از آن استقبال می کنیم، مهمترین بخش آن در این پروژه در اختیار قرار دادن داده هاست که از مزایای آن است و این پشتیبانی توان داخلی را کاهش نمی دهد زیراکه منافاتی با آن ندارد و پشتیبانی بهره گیری مستمر از این سامانه را تضمین می کند.

معاون فنی و شبکه ای ایستگاه های هواشناسی، در ادامه تاکید کرد: سامانه های داخلی با همکاری توان داخلی سازمان، مراکز پژوهشی و نیز شرکتهایی که دانش بنیان و پیشرو، در صورتیکه پاسخگوی نیازها در این سطح باشند به صورت موازی پیاده سازی می شوند.

میرزایی پیش بینی زمان وقوع سیل و طوفان ناگهانی را لازم و مدت زمان انتظار برای پیشرفت داخلی را درست ندانست زیراکه باید برای پیش بینی این حوادث در برابر مردم پاسخگو بود.

وی در پایان به استفاده از حداکثر توان داخلی کشور تاکید کرد و گفت: اعلام آمادگی می کنیم، هر شرکتی ، با شرط عدم وابستگی وابستگی به خارج از کشور و داخلی بودن، بتواند محصول های مورد نظر ما را تولید و تامین کند، در حضور رسانه پروژه خود را معرفی کند و سازمان نیز با اولویت بخشیدن رسمی به پروژه های داخلی که وظیفه ملی و سازمانی ما می باشد از توان آنها استفاده خواهد کرد.

نسترن نعمتی/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها