ما ضرر کردیم و شهدا بردند
اختصاصی جام جم آنلاین

ما ضرر کردیم و شهدا بردند

حمید باکری، حسین خرازی، محمدابراهیم همت، عبدالحسین برونسی، عباس کریمی و مهدی باکری! این نام های آشنا ، فصل مشترک زیاد دارند، از رشادت هایشان در دوران دفاع مقدس و فرماندهی شان در علمیات های مختلف گرفته تا زمان آسمانی شدن و شهادت شان. زمانی که در تقویم به آخرین ماه سال می رسد، به اسفند.
کد خبر: ۱۱۲۸۵۱۱
فرماندهانی که اسفند، ماه شدند در آسمان

به گزارش جام جم آنلاین، روزهای اسفند از ابتدا تا انتها، به نام فرماندهان شهید زیادی گره خورده ، فرماندهانی که آخرین ماه سال بالاخره به آرزوی دیرینه شان یعنی شهادت رسیده اند و دل کنده اند از زمین و زمینی ها.


شهید حمید باکری

تاریخ شهادت: 6 اسفند 1362
محل شهادت: جزیره مجنون


حمید باکری، از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران جنگ تحمیلی بود. با آغاز جنگ او نیز مانند بسیاری از ایرانیان دیگر عازم جبهه شد و فرماندهی خط مقدم ایستگاه هفت آبادان را برعهده گرفت. همچنین برای مدتی از سوی جهاد سازندگی، مسئولیت پاکسازی مناطق آزاد شده کردنشین منطقه سرو را برعهده گرفت. در آن شرایط، کمتر کسی می‌توانست چنین مسئولیتی را بپذیرد. سپس به عنوان مسئول کمیته برنامه‌ریزی جهاد استان تعیین شد و چون در هر حال جنگ را مساله اصلی می‌دانست و می‌اندیشید که در جبهه مفیدتر است، حضور دائمی‌اش را در جبهه‌های نبرد با صدام متجاوز از عملیات فتح‌المبین شروع کرد. در عملیات بیت‌المقدس فرمانده گردان تیپ نجف اشرف بود و با تلاش‌هایش نقش موثری در گشودن دژهای مستحکم صدامیان در ورود به خرمشهر داشت و بالا‌خره با لشکر اسلام، پیروزمندانه وارد خرمشهر شد و بعد از عملیات رمضان برای فعالیت دائمی در سپاه پاسدارن مصمم شد. بعد از عملیات والفجر مقدماتی، به عنوان معاون لشکر 31 عاشورا به فعالیتش ادامه داد و استقامت و تدابیرش در مقابل صدامیان همیشه برای یارانش الگو بود. شرکت در عملیات والفجر یک و دو و چهار از افتخاراتش بود که همیشه دوش به دوش برادران رزمنده بسیجی‌اش در خطوط اول حمله شرکت داشت و با خونسردی زیادی که داشت، فرماندهان زیر دستش را به استقامت و تحمل شداید صحنه‌های نبرد ترغیب می‌کرد. حمید باکری سرانجام به عنوان جانشین لشکر 31 عاشورا در عملیات خیبر بر اثر اصابت آرپی‌جی شهید شد. پیکر پاکش در میدان جنگ باقی ماند و به کشور بازگردانده نشد.


شهید حسین خرازی
تاریخ شهادت: 8 اسفند 1365
محل شهادت: شلمچه


شهید حسین خرازی، از همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، درگیر فعالیت در کمیته انقلاب اسلامی، مبارزه با ضدانقلاب داخلی و جنگ‌های کردستان بود. با شروع جنگ تحمیلی بنا به تقاضای همرزمان خود، پس از یک ‌سال خدمت صادقانه در کردستان، راهی خطه جنوب شد و به سمت فرمانده اولین خط دفاعی که مقابل عراقی‌ها در جاده آبادان ـ اهواز در منطقه دار خوین تشکیل شده بود، منصوب گشت. در عملیات شکست حصر آبادان، فرماندهی جبهه دارخوین را به عهده داشت و دو پل حفار و مارد را که عراقی‌ها با نصب آن دو پل روی رود کارون، آبادان را محاصره کرده بودند، به تصرف درآورد. در عملیات خیبر که توام با صدمات و مشقات زیادی بود، دشمن، منطقه را با انواع و اقسام جنگ‌افزارها و بمب‌های شیمیایی مورد حمله قرار داده بود، اما شهید خرازی هرگز حاضر به عقب‌نشینی و ترک موضع خود نشد تا این که در این عملیات یک دست او بر اثر اصابت ترکش، قطع و پیکر زخم خورده او به عقب فرستاده شد. در عملیات کربلای پنج، زمانی که در اوج آتش توپخانه دشمن، رساندن غذا به رزمندگان با مشکل مواجه شده بود، پیگیر جدی این کار شد که در همان حال، خمپاره‌ای نزدیکش منفجر شد و روح ناآرامش برای همیشه به آسمان پرواز کرد.

شهید ابراهیم همت
تاریخ شهادت: 17 اسفند 1362
محل شهادت: جزیره مجنون


شهید همت از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران جنگ تحمیلی بود. او در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب هم جزو مبارزان رژیم پهلوی به شمار می‌رفت. پس از انقلاب و سال 1361 مدت کوتاهی را در جبهه جنگ لبنان گذراند و سپس به ایران بازگشت و در جبهه‌های جنگ حق علیه باطل در عملیات‌ فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان و خیبر حضور داشت. به خاطر رشادت هایش، به سردار خیبر و چشم مجنون مشهور شده بود. این فرمانده بزرگ دفاع مقدس، در جریان عملیات خیبر، همچنان که نیروهای ایرانی در برابر ارتش عراق مقاومت می‌کردند هنگامی که برای بررسی وضعیت جبهه جلو رفته بود، بر اثر اصابت گلوله توپ در نزدیکی‌اش همراه با معاونش اکبر زجاجی، غروب 17 اسفند 1362 در محل تقاطع جاده‌های جزایر مجنون شمالی و جنوبی به شهادت رسید. طبق اسناد موجود، ابراهیم همت در جریان عملیات خیبر به همرزمانش گفته بود: باید مقاومت کرد و مانع از بازپس‍ گیری مناطق تصرف شده، توسط دشمن شد. یا همه اینجا شهید می‌شویم یا جزیره مجنون را نگه می‌داریم.

شهید عبدالحسین برونسی
تاریخ شهادت: ۲۳ اسفند ۱۳۶۳
محل شهادت: شرق دجله


شهید عبد الحسین برونسی در سال 1321 در روستای گلبوی کدکن تربت حیدریه به دنیا آمد. او پس از پیروزی انقلاب به صورت افتخاری به سپاه پاسداران پیوست . با آغاز درگیری های کردستان به پاوه رفت و با شروع جنگ تحمیلی در شمار نخستین کسانی بود که خود را به جبهه های نبرد رساند . او در عملیات فتح المبین به عنوان فرمانده گردان خط شکن مرکز فرماندهی عراقی ها را در تپه 124/1 نابود کرد و خودش از ناحیه کمر مجروح شد . اما حتی جراحت هم نمی توانست شهید برونسی را از پا بیندازد . او در عملیات بیت المقدس به عنوان فرمانده گردان خط شکن حر و در عملیاتهای رمضان ، مسلم ابن عقیل ، والفجر مقدماتی ، والفجر یک به عنوان فرمانده گردان خط شکن عبد الله حضور داشت و حماسه آفرید با شروع عملیات های والفجر 3 و4 شهید برونسی به عنوان معاونت تیپ 18 جواد الائمه (ع) در تمامی مراحل شرکت داشت و گردانهای خط شکن را رهبری می کرد و در عملیاتهای خیبر ، میمک و بدر به عنوان فرمانده تیپ 18 جواد الائمه (ع) آنچنان حماسه بزرگی آفرید که نامش لرزه بر وجود کاخ نشینان بغداد انداخت. او با دلاوری غیر قابل وصفی در چهار راه جاده خندق به پاتک دشمن پاسخ داد و به فرمان حضرت امام (ره) لبیک گفت تا اینکه در ساعت 11 صبح روز 23/12/63 با اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید.
پیکر این شهید بزرگوار بعد از 27 سال از زمان شهادتش، در شرق دجله کشف شد. پلاک، لباس پاسداری، بخشی از صفحات قرآن و بادگیر، جزو لوازمی بود که همراه پیکر ایشان پیدا شد.

شهید عباس کریمی
تاریخ شهادت: 23 اسفند 1363
محل شهادت: شرق دجله


شهید عباس کریمی قهرودی در سال ۱۳۳۶ در قهرود کاشان به دنیا آمد. دوران ابتدایی و هنرستان را در این روستا گذراند. بعد از اخذ دیپلم در رشته نساجی، در سال ۱۳۵۵ به سربازی رفت. دوران خدمت وظیفه او با مبارزات مردمی در انقلاب اسلامی ایران هم‌زمان بود. با وجود خفقان شدید حاکم بر مراکز نظامی، اعلامیه‌های خمینی را مخفیانه به پادگان عباس آباد تهران منتقل و آنها را پخش می‌کرد. او به هنگام تأسیس سپاه پاسداران کاشان در بهار سال ۱۳۵۸ به عضویت سپاه درآمد. در تابستان سال ۱۳۵۹ داوطلبانه برای مبارزه عازم کردستان گردید و در سپاه پیرانشهر فعالیت داشت.. سرلشکر شهید عباس کریمی بعدها همراه سرلشکر احمد متوسلیان و سردار شهید رضا چراغی به جبهه‌های جنوب عزیمت کرده و به عنوان مسئول اطلاعات عملیات تیپ محمد رسول الله به فعالیت خود ادامه داد.
وی در عملیات فتح المبین از ناحیه پا بشدت مجروح شد و حدود ۲ ماه بستری بود.بعد از بهبودی در عملیات والفجر مقدماتی حضور پیدا کرد و مدتی بعد به مسئولیت فرماندهی تیپ سوم سلمان از لشکر ۲۷ حضرت رسول منصوب گردید. با شهادت سردار شهید محمد ابراهیم همت در عملیات خیبر،از اواخر اسفند۶۲ فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول الله را به عهده گرفت.
شهید عباس کریمی قهرودی در نهایت، در تاریخ 23 اسفند 1363 در چهارمین روز عملیات «بدر» در منطقه عملیاتی شرق رودخانه «دجله» بر اثر اصابت ترکش گلوله توپ به شهادت رسید.


شهید مهدی باکری
تاریخ شهادت: 25 اسفند 1363
محل شهادت: شرق دجله


مهدی باکری پس از پیروزی انقلاب و به دنبال تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عضویت این نهاد درآمد و در سازماندهی و استحکام سپاه ارومیه نقش فعالی ایفا کرد.
او با استعداد و دلسوزی فراوان خود توانست در عملیات فتح‌المبین با عنوان معاون تیپ نجف اشرف در کسب پیروزی‌ها موثر باشد. در این عملیات، یکی از گردان‌ها در محاصره قرار گرفته بود که ایشان همراه تعدادی نیرو، با شجاعت و تدبیر بی‌نظیر آنان را از محاصره بیرون آورد. در همین عملیات در منطقه رقابیه از ناحیه چشم مجروح شد و به فاصله کمتر از یک ماه در عملیات بیت‌المقدس (با همان عنوان) شرکت کرد و شاهد پیروزی لشکریان اسلام بر متجاوزین بعثی بود. در مرحله دوم عملیات بیت‌المقدس از ناحیه کمر زخمی شد و با وجود جراحت‌هایی که داشت، در مرحله سوم عملیات به قرارگاه فرماندهی رفت تا برادران بسیجی را از پشت بیسیم هدایت کند. در عملیات خیبر، زمانی که برادرش حمید به درجه رفیع شهات نایل آمد، با وجود علاقه خاصی که به او داشت، بدون ابراز اندوه با خانواده‌اش تماس گرفت و گفت: شهادت حمید، یکی از الطاف الهی است که شامل حال خانواده ما شده است. این فرمانده دلاور در عملیات بدر به خاطر شرایط حساس عملیات، طبق معمول، به خطرناک‌ترین صحنه‌های کارزار وارد شد و در حالی که رزمندگان لشکر را در شرق دجله از نزدیک هدایت می‌کرد، می‌کوشید مواضع تصرف شده را مقابل پاتک‌های دشمن تثبیت کند که در نبردی دلیرانه، براثر اصابت تیر مستقیم مزدوران عراقی، ندای حق را لبیک گفت و به شهادت رسید. هنگامی که پیکر مطهرش را از طریق آب‌های هورالعظیم انتقال می‌دادند، قایق حامل پیکر وی، مورد هدف آرپی‌جی دشمن قرار گرفت و او با آب‌های هورالعظیم یکی شد.

مینا مولایی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها