شاید مهمترین خبر درماه آذر 96 را بتوان التهابی که زلزله بر جان مردم انداخت عنوان کرد ،بعد از زلزله استان کرمانشاه وسپس زلزله تهران، تب اخبار این بلای طبیعی تا مدت ها به عنوان یکی از جدی ترین دغدغه ها مطرح بود و مسئولان وکارشناسان زیادی در مورد آن به اظهار نظر پرداختند.اما فارغ از این اتفاق ،بالارفتن قیمت دلار ، فرمان ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، کشته شدن علی عبدالله صالح دیکتاتور یمنی وکشتی نگرفتن علیرضا کریمی مقابل حریف اسرائیلی از دیگر اخبار مهم این ماه بود.
کد خبر: ۱۱۲۸۱۵۵
در آذر ماه 96 چه گذشت:  شبی که تهران نخوابید / صعود فاتحان اشترانکوه به آسمان(+عکس)

تاکید سران 3 قوه بر کمک رسانی بیشتر به زلزله زدگان

به گزارش جام جم آنلاین ،چهارم آذر سومین نشست سران سه قوه ، با حضور حسن روحانی رئیس جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس و آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه برگزار شد.در این نشست کمک رسانی بیشتر به زلزله زدگان، بودجه سال 97 ، حل مشکل سپرده گذاران و مسائل منطقه ای بویژه دستاوردهای نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در سوچی درباره آینده منطقه و سوریه به عنوان مهمترین محورهای گفت وگو مطرح شد.

علیرضا کریمی مقابل حریف اسرائیلی کشتی نگرفت

علیرضا کریمی نماینده وزن 86 کیلوگرم ایران از رویارویی با کشتی‌گیر رژیم صهیونیستی در مرحله شانس مجدد رقابت‌های زیر 23 سال قهرمانی جهان خودداری کرد.چهارم آذر در جریان رقابت‌های کشتی آزاد در لهستان، علیرضا کریمی دارنده مدال برنز جهان در دور نخست مقابل حریفی از روسیه شکست خورد.کریمی در حالیکه شایستگی پیروزی مقابل حریف روس را داشت به این خاطر که در دور دوم به حریف اسرائیلی نخورد در حالیکه از حریف روس پیش بود در ثانیه‌های پایانی شکست خورد تا مقابل این حریف به روی تشک نرود.این اقدام کشتی گیر کشورمان با قدردانی مقام معظم رهبری از وی همراه شد.

محکومیت سعید مرتضوی به 2 سال حبس

وکیل مدافع اولیای دم محسن روح الامینی،از محکومیت سعید مرتضوی به دو سال حبس تعزیری در پرونده کهریزک در دادگاه تجدیدنظر خبر دادند.ششم آذر، میرمجید طاهری گفت که رأی پرونده به صورت الکترونیکی ابلاغ شده و شعبه 22 دادگاه تجدیدنظر، سعید مرتضوی را در پرونده کهریزک به اتهام معاونت در قتل به دو سال حبس تعزیری محکوم کرده است.البته دادگاه تجدیدنظر به دلیل اظهار ندامت مرتضوی، با یک درجه تخفیف، وی را به دو سال حبس محکوم کرده و رأی صادره قطعی است.

رونمایی از دستاوردهای جدید نیروی دریایی ارتش

همزمان با هفته نیروی دریایی، هشت دستاورد جدید نیروی دریایی ارتش در مراسمی رونمایی شد.در این مراسم که در هشتم آذر برگزار شد از طرح مرصاد (آزمایشگرا ژدرهای سبک زیرسطحی)، آزمایشگر سامانه هدایت کنترل وناوبری اژدر، سوخت بومی موتوراحتراقی، طرح دماوند (قایق بدون سرنشین به منظور گمراه کردن موشک های دشمن)،نمونه آزمایشی ناو آموزشی خلیج فارس، پوشش نانویی، آزمایشگر موشک رعد و طرح نقش 2 (شبیه سازی بازی جنگ) رونمایی شد.

ثبت 1078 پس لرزه در کرمانشاه

از شب 21 آبان تا صبح روزیازدهم آذر ماه ، 1078 مورد پس لرزه در استان کرمانشاه به ثبت رسید. فرهاد فروزی، مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه تاکید کرد که 42 مورد از این پس لرزه ها، چهار ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین یا بیشتر از آن قدرت داشته است.

سردار سلیمانی موفقترین فرمانده نیروهای مسلح شد

در هشتمین جشنواره مالک اشتر، نیروی قدس سپاه به عنوان برترین نیرو و سرلشکر قاسم سلیمانی به عنوان موفقترین فرمانده نیروهای مسلح انتخاب شدند.این مراسم 12 آذر ماه، به منظور تجلیل از یگانها و فرماندهان برترنیروهای مسلح برگزار شد.

علی عبدالله صالح کشته شد

13 آذر علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین یمن در حین فرار از صنعا کشته شد،او چند روز قبل علیه حوثی ها اعلام قیام کرد و از ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی خواسته بود او را درا ین راه یاری دهند.

دلار رکورد زد

قیمت دلار در بازار آزاد 13 آذرماه به 4186 تومان رسید دلار در این ماه روند صعودی به خود گرفت ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی درباره افزایش نرخ ارز گفت که دولت به دنبال گرانی ارز نیست و ما به دنبال ارزان و منطقی شدن قیمت ارز هستیم.

ترامپ رسما فرمان انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را اعلام کرد

15 آذر دونالد ترامپ با امضای فرمانی انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل از تل آویو به بیت المقدس را اعلام کرد.ترامپ در سخنرانی قبل از امضای این فرمان گفت که این کاری بود که قبل از او روسای جمهوری آمریکا باید انجام می دادند.این تصمیم ترامپ خشم مسلمان درمورد شهر قدس را به همراه داشت درهمین رابطه اتحادیه عرب و دولت اردن به صورت مستقل به آمریکا هشدار دادند.

ثبت دو اثر ملی در یونسکو

« چوگان بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی »و «هنر ساختن و نواختن کمانچه »روز پنجشنبه 16 آذر در دوازدهمین نشست ،کمیته بین دول یونسکو برای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در جزیره ججو کره جنوبی به ثبت رسید. چوگان بازی سوار برا سب همراه با روایتگری و موسیقی به نام ایران، وهمچنین پرونده مهارت ساختن و نواختن کمانچه، مشترک با جمهوری آذربایجان که از مراحل ارزیابی فنی برای ثبت در فهرست معرف عناصر میراث ناملموس یونسکو عبور کرده بود با اکثریت آرا مورد تائید اعضای کمیته میراث جهانی ناملموس قرار گرفت.

آخرین صعود

صعود کوهنوردان مشهدی به قله اشترانکوه،با پایانی تلخ همراه شد در این حادثه که با ریزش بهمن در منطقهٔ اشترانکوه روز ۱۶ آذر رخ داد، ۹ کوهنورد جان باختند و ۶ کوهنورد دیگر زنده ماندند،، کوهنوردان در حال بازگشت به پایین قله بودند که به دلیل شرایط بد هوا،میانشان فاصله افتاد و ریزش بهمن آنها را گرفتار کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس در تهران

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس در سفر به تهران در 18 آذر با رئیس مجلس شورای ا سلامی، دبیر شورایعالی امنیت ملی و وزیر خارجه کشورمان دیدار کرد؛ دیدارهایی که در آنها علاوه بر روابط دوجانبه نسبت به مسائل منطقه ای و برجام نیز تبادل نظر شد و مقامات کشورمان انتقاد جمهوری اسلامی ایران از بدعهدی اروپا و آمریکا در توافق هسته ای را مطرح کردند.تیپ بوریس جانسون که با لباسی چروکیده و بدون کمربند در وزارت خارجه حضور یافته بود برای کاربران فضای مجازی جالب توجه بود.

بودجه ،‌97 از سوی رئیس جمهور به مجلس ارائه شد

لایحه بودجه 1194 هزار میلیارد تومانی سال 1397 روز 19 آذر به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. این لایحه بودجه، اولین بودجه ای بود که توسط دولت دوازدهم تدوین شده بود.

نمایش موشکی هیلی
23 آذر نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل ادعاهای بی اساسی را علیه ایران مطرح کرده وا یران را متهم به ارسال موشک به یمن کرد وبا نشان دادن قطعه ای از یک موشک ، بر ضرورت مقابله با تهدیدهایی که ایران ایجاد کرده، تاکید کرد.

مقاطع تحصیلی استان تهران تعطیل شد

براساس مصوبه کارگروه هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوای استان تهران تمامی مدارس استان تهران به غیر از منطقه پردیس، فیروزکوه و دماوند دوشنبه بیست و هفتم آذرتعطیل شد و البته این تعطیلی ها در این ماه به دلیل تداوم آلودگی همچنان به کرات ادامه داشت.

سوال دلاری از روحانی کلید خورد

نوسانات بازار ارز و رکورد زدن های متوالی دلار،سرانجام با واکنش نمایندگان مجلس مواجه شد، به طوری که حدود 90 نماینده مجلس طرح سوال از رئیس جمهور را 26 آذر کلید زدند.سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز گفت که سوال از رئیس جمهور درخصوص مدیریت بازار ارز مطرح شده است.

محکومیت شدید وتوی واشنگتن به قطعنامه قدس

14عضو شورای امنیت ، 28 آذر از پیش نویس قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل درباره قدس حمایت کردند و تنها آمریکا که بشدت منزوی شده و در گوشه رینگ افتاده بود، مجبور شد آن را وتو کند.این اقدام با محکومیت شدید این وتو روبه رو شد.

آیت الله حائری شیرازی دعوت حق را لبیک گفت

آیت الله محی الدین حائری شیرازی امام جمعه سابق شیراز و از اعضای پیشین مجلس خبرگان رهبری29 آذر درسن 81 سالگی دارفانی را وداع گفت.این استاد اخلاق حوزه علمیه قم از چندی پیش، به علت بیماری در بیمارستان بستری بود.

زلزله 5.2 ریشتری تهران را لرزاند

29 اسفند مرکز لرزه‌نگاری کشوری اعلام کرد زلزله‌ای به بزرگی 5.2 ریشتر تهران را لرزاند و در استان‌های، البرز، قم، مرکزی و گیلان احساس شد.این زلزله در استان‌های گیلان، قم، مرکزی، البرز و تهران احساس شد و مسئولین از مردم خواسته‌اند آرامش خود را حفظ کنند. زمان وقوع به وقت محلی 23:27:37 و موقعیت آن 7 کیلومتری عمق زمین بوده است.گسل فعال در این زلزله گسل اشتهارد به مشکین دشت بود.

زلزله ، رکورد مصرف بنزین را در تهران شکست

از لحظه وقوع زلزله در تهران تا ساعات پایان روز بعد،بیش از 27 میلیون لیتربنزین در تهران مصرف شد در حالی که در روزهای عادی مصرف تهران حدود 13 تا 14 میلیون لیتر بنزین بیشتر نبود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها