حمله مسلحانه رزمندگان فلسطینی به یک خاخام صهیونیستی در شهرک هاوات گیلعاد در نزدیکی شهر نابلس که به مرگ وی منجر شد، نشان می‌دهد مرحله جدیدی از جنگ مسلحانه در کرانه غربی علیه رژیم صهیونیستی آغاز شده است . رازیل شواخ از خاخام‌های عضو ارتش رژیم صهیونیستی و از موسسان شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه غربی بود که نقش مهمی در کشتار مردم فلسطین ایفا می‌کرد.
کد خبر: ۱۱۱۱۸۹۲
فلسطین و شلیک نخستین گلوله

رزمندگان فلسطینی با کمین در مسیر اتومبیل حامل این خاخام افراطی 22 گلوله به وی شلیک کردند بدون این که اثری از خود به جای بگذارند.

تجزیه و تحلیل این عملیات پیچیده نشان میدهد مرحله جدیدی از عملیات کمین مسلحانه در کرانه غربی آغاز شده است که میتواند موج وحشت شدیدی را برای صهیونیستهای ساکن کرانه غربی ایجاد کند.

منطقه هاوات گیلعاد در حومه نابلس از مناطق بشدت امنیتی است و توسط دوربینهای مدار بسته کنترل میشود و نزدیک شدن رزمندگان فلسطینی با وجود موانع نظامی اسرائیلی هشدار جدی برای این رژیم تلقی میشود. اگر چه در گذشته این نوع عملیات انقلابی در کرانه غربی توسط رزمندگان فلسطینی انجام شده، اما ترور یک خاخام تاثیرگذار، کمتر سابقه داشته است.

این اقدام در پی تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا مبنی بر این که قدس پایتخت رژیم صهیونیستی است، صورت میگیرد و نشان میدهد تاکتیک عملیاتی رزمندگان فلسطینی از حالت متمرکز به حالت غیرمتمرکز میدانی تغییر کرده است. فشردگی شهرکهای یهودینشین و چسبندگی این شهرکها به شهرهای بزرگ فلسطینی امکان کنترل دقیق این شهرکها را برای رژیم صهیونیستی با مشکل مواجه میکند . لذا نیروهای فلسطینی حملات مسلحانه خود را متوجه چهرههای موثر رژِیم اسرائیل کردهاند.

این عملیات که قطعا با ابزارهای سادهای صورت گرفته میتواند تهدید بالقوهای برای شهرکهای یهودینشین تلقی شود. زیرا امکان شناسایی عاملان این حملههای مسلحانه برای ارتش اسرائیل وجود ندارد.

این تغییر تاکتیک مبارزاتی از نظر روانی در دراز مدت تاثیر خود را بر ساکنان شهرکهای یهودینشین خواهد گذاشت و آنان را به ترک این شهرکها مجبور خواهد کرد. شهرکهای یهودینشین از نوعی خودگردانی داخلی برخوردارند و خاخامها علاوه بر رهبری دینی به عنوان رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی این شهرکها به شمار میروند. ورود فلسطینیان به فاز عملیات نظامی و همزمان با آن آغاز یک انتفاضه جدید میتواند ارتش اسرائیل را در درازمدت دچار فرسایش کند که این فرسایش به تضعیف قدرت نظامی ارتش منجر خواهد شد.

در چنین شرایطی، رزمندگان فلسطینی به جای انجام عملیات نظامی متمرکز که برونداد مناسبی نیز به دنبال نخواهد داشت، اکنون به سمت عملیات تیمی حرکت کردهاند. این حرکت مسلحانه جدید، در ابعاد نظامی میتواند زلزله سیاسی بزرگی برای حوزه امنیتی اسرائیل ایجاد کند، زیرا با این نوع عملیات آینده امنیتی شهرکهای یهودینشین تحتتاثیر قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر اسرائیل در طول سه دهه گذشته تلاش کرده بود میان ساکنان کرانه غربی و غزه شکاف ایجاد کند و از اینرو بیشترین فشار را متوجه ساکنان نوار غزه کرده است. نخستین گزارشها پس از ترورخاخام رازیل شواخ 35 ساله نشان میدهد ساکنان فلسطینی اراضی اشغالی 1948 درشکلگیری این عملیات نوعی و پیچیده مسلحانه مشارکت داشتهاند. بیش از یک و نیم میلیون فلسطینی در اراضی اشغالی 1948 ساکن هستند و فشردگی جمعیت فلسطینیان در اراضی 48 میتواند تهدید بالقوهای به لحاظ امنیتی برای رژیم صهیونیستی تلقی شود.

لذا عملیات اخیر شهرک هاوات گیلعاد زنگ خطری برای رژیم صهیونیستی به شمار میرود و اگر این عملیات ادامه یابد، قطعا این رژیم با چالشهای امنیتی و نظامی فزایندهای مواجه خواهد شد.

حسن هانیزاده

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها